Peugeot PX-10 bygge

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Tommi
Posts: 272
Joined: 24 Sep 2009 11:17
Location: Göteborg
Contact:

Peugeot PX-10 bygge

Post by Tommi » 24 Sep 2009 22:33

Hej alla!

Vi tar det från början. För några månader sedan var jag och hälsade på min sambos morbror. Han är en entusiastisk cyklare och vi tog en sväng i hans garage för att beskåda hans cyklar. Jag såg en gammal racer i ett dammigt hörn som jag direkt fattade tycke för. Jag frågade honom vad han säljer den för, men han sa att "använder du den, så får du den". Cykeln är, enligt mina efterforskningar, en Peugeot PX-10 från tidigt 1970-tal. Cykeln är i bra skick, förutom att framväxlaren pajade (gammal plast) och styrstammen är avkapad på ett konstigt sätt. Då jag fick cykeln såg den ut som följande:

Image

Jag har tänkt att bygga om skönheten till en fixie under vintern. Jag övervägde detta länge, men då framväxlaren pajade så bestämde jag mig. På grund av ekonomiska själ kommer projektet att ta några månader, och även på grund av att detta är mitt första bygge, så jag kommer att behöva en del hjälp på traven. Därför vänder jag mig till er. Jag har gjort några kosmetiska ingrepp på fransyskan, idag ser hon ut som följande:

Image

Som jag nämnde tidigare så är styrstammen sönder, och jag blev orolig över om den går att ta bort över huvudtaget.

Image

Jag vågar inte cykla alltför mycket med den just nu, eftersom jag inte vill orsaka slitage, eller skada åt mig själv, på grund styrstammens kondition. Kan någon tipsa mig om hur jag skall få bort styrstammen? Tack!

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by olle » 25 Sep 2009 07:49

Tommi wrote: Image
Om du slår ner bulten som har gått av så den åker ner i styrstammen så kommer expanern som håller styrstammen på plats att lossna. När detta är gjort kan du dra isär styrstammen och styret från ramen. Detta kan sitta lite hårt men om du tar och ställer dig men hjulet mellan benen och drar styret till höger och vänster medan du drar det uppåt så borde du få loss det.

fin cykel!

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by Orwar » 25 Sep 2009 18:30

Vet inte riktigt hur dina planer ser ut, men i förebygande syfte: LACKA INTE OM DEN! Den är ju skitsnygg i sådär lagom ärrat utförande.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by Doug » 25 Sep 2009 18:35

det är dessutom löjligt snyggt med svetsskydd i annan färg samt krom på halfa gaffeln och där bak...

User avatar
Tommi
Posts: 272
Joined: 24 Sep 2009 11:17
Location: Göteborg
Contact:

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by Tommi » 25 Sep 2009 18:41

Tack för tipsen! Och nej, jag ska absolut inte måla om den. Gillar den skarpt som den ser ut, lite patina förgyller gamla cyklar.

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by hedström » 26 Sep 2009 13:33

Tommi wrote:Tack för tipsen! Och nej, jag ska absolut inte måla om den. Gillar den skarpt som den ser ut, lite patina förgyller gamla cyklar.
Patina är det nya svart, som jag läste i en annan tråd! =D

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by måns » 26 Sep 2009 18:29

Tycker den förtjänar att förbli växlad och inte konvertera. Fixa nya mafac racer-bromsar på eBay, några tjusiga clips/pedaler och putsa järnet!

Inte varje dag man får se en så fin retroracer rulla omkring i nyskick.


/måns

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Peugeot PX-10 bygge

Post by nelp » 15 Oct 2009 18:21

Jag har växelreglage från en något nyare peugeot liggandes, (också i svart plast)hör av dig om du är intresserad, har ingen användning för dem just nu så hittar jag dem bara kan du få dem.

Post Reply