Haffad av sheriffen-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
torgny
Posts: 75
Joined: 20 Mar 2009 21:42
Location: 414 Majera
Contact:

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by torgny » 15 Sep 2009 21:00

Jag var med om följande visserligen off-topicepisod för ett par dagar sedan då jag var och hämtade ut mitt nya pass:

Samtidigt som jag går ut från passexpeditionen kommer en civilklädd mansperson ut genom polisens personalentré. Vi går båda fram till våra respektive cyklar och under tiden vi låser upp våra lås hinner två polisbilar passera vilka mannen ifråga glatt vinkar och ropar "Heja blåvitt!" till. En halv minut senare står jag och väntar vid ett stoppljus i den stora korsningen där Allez:n slutar och där vagnarna svänger mot Gamlestan. Bredvid mig glider ovan nämnde man upp, tittar sig hastigt omkring och klipper sedan två rödljus på raken. Vad skulle jag gjort? Ett citizen's arrest och tillkallat polis, eller?

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Sur » 15 Sep 2009 21:57

Ers, bara en folkpartist!

"Vi bör också se över möjligheten för cyklister att svänga höger även vid rött."

Taget från: http://fpstockholm.wordpress.com/fardig ... kelstaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by carlhenrik » 15 Sep 2009 23:28

http://fpstockholm.wordpress.com/fardiga-program/cykelstaden wrote:Vissa gator bör markeras så att cyklister där ska få cykla mot enkelriktat. Detta bör testas på mindre trafikerade gator – typ S:t Paulsgatan på Söder – som är tillräckligt breda för att detta ska funka. Staden bör tillskriva regeringen om att ändra lagen så att detta blir möjligt.
Tack.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by pean » 16 Sep 2009 08:23

carlhenrik wrote:
http://fpstockholm.wordpress.com/fardiga-program/cykelstaden wrote:Vissa gator bör markeras så att cyklister där ska få cykla mot enkelriktat. Detta bör testas på mindre trafikerade gator – typ S:t Paulsgatan på Söder – som är tillräckligt breda för att detta ska funka. Staden bör tillskriva regeringen om att ändra lagen så att detta blir möjligt.
Tack.
I Uppsala har vi massor av enkeltriktade gator och massor av dem har cykelbana i motsatt riktning. Många andra har motorfordonstrafik förbjuden skylt istället för fordonstrafik förbjuden/infart förbjuden, vilket gör att man glatt få hojja jättenära trottoaren när man får möte. Uppsala är cykelstaden #1!
Image Image Image Image

Scary
Posts: 21
Joined: 29 Oct 2008 03:20

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Scary » 16 Sep 2009 14:25

carlhenrik wrote:
http://fpstockholm.wordpress.com/fardiga-program/cykelstaden wrote:Vissa gator bör markeras så att cyklister där ska få cykla mot enkelriktat. Detta bör testas på mindre trafikerade gator – typ S:t Paulsgatan på Söder – som är tillräckligt breda för att detta ska funka. Staden bör tillskriva regeringen om att ändra lagen så att detta blir möjligt.
Tack.
Definitivt en bra idé men jag vettefan om St Paulsgatan är ett bra exempel. Jag tar den backen ner rätt ofta och den är varken särskilt bred eller otrafikerad. Skulle kanske passa bättre parallellt med Sveavägen, där är det väl lite snåriga enkelriktningar?
It's not that serious

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Sam L » 17 Sep 2009 12:58

Vissa gator bör markeras så att cyklister där ska få cykla mot enkelriktat. Detta bör testas på mindre trafikerade gator – typ S:t Paulsgatan på Söder – som är tillräckligt breda för att detta ska funka. Staden bör tillskriva regeringen om att ändra lagen så att detta blir möjligt.
Nåja, jag vet inte heller om just S:t Paulsgatan är ett särskilt vettigt exempel. Jag bor här och måste medge att det är ett jäkla gissel att cykla i mottrafik just pga. utrymmesbrist. Tror inte ens det skulle finnas plats med en cykelbana tyvärr.
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Nomis » 17 Sep 2009 13:43

Kan berätta om en incident som inträffade under en skön sensommarnatt..

Klockan var väl närmare 4 när jag faktiskt gick med min fixie upp för en liten backe på väg hem. Mest för att jag ansåg att alkoholhalten i min kropp var alldels för hög för att sätta mig på hojen samt att jag tidigare under dagen hade fått smaka asfalt med skevt bakhjul, skrapsår och en handled som inte ville göra det jag ville som följd.

Efter ett tag tröttnade jag på att gå, det tar ju så sjuuuukt lång tid. Hoppade upp på cykeln med en stor cola i ena handen samtidigt som jag sms:ade med den andra. Plötsligt kommer en bli som blinkar som fan med helljusen, tänker vilken idiot för mig själv. Upptäcker att bilen blinkar in mot kanten och stannar precis brevid mig och följande konversation uppstår:

Polis: Duuuu, det är något fel på din cykel.

Jag: Jaaa, jag åkte i backen tidigare idag så bakhjulet är lite skevt.

Polis: Det var inte det jag tänkte på direkt

Jag: Jaha, jag har ingen broms men det är lugnt vettu, aktiv cykling kallas det, jag kan ju fortfarande reducera farten genom att lägga över vikten.

Polis: Va säger du?! Har du ingen broms?!

Jag: Nej, iof så har jag ju fäste för en broms men den får ju inte plats på styret för det har jag kapat..

Polis: Nu är det ju så att jag stoppade dig för att du inte har något ljus på cykeln och att det såg lite vingligt ut med cola i ena handen och mobilen i den andra.

Jag: Jaaaahaaaaaa..

Polisens kollega säger något som jag inte uppfattar.

Polis: Vart bor du?

Jag: Hundra meter uppför backen.

Polis:
Bra, gör mig och dig själv en tjänst och gå hem är du snäll.

Jag: Okej då (stor suck)

Precis när jag skulle säga till dom att ha en trevlig kväll drog de iväg med blåljus och sirener..

och jag gick faktiskt de sista meterna hem.

eznug
Posts: 9
Joined: 05 Aug 2009 11:56

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by eznug » 19 Sep 2009 13:09

Jag blev stoppad av polisen i somras i Varberg.

Kom cyklandes i ganska hög fart på cykelväg i nedförsbacke, skall dock påpeka att detta var en helt vanlig cykel med bromsar, reflexer och lampor dock ingen ringklocka då denna gått sönder och jag monterat av den och slängt den.

Helt plötsligt är det en äldre dam med rullator som gör en 90 graders sväng rakt ut på cykelbanan framför mig, finns inte en chans att jag hinner bromsa i detta fallet och ringklocka är i detta fallet helt meningslöst, så jag tittar snabbt åt sidan där det finns en vanlig körbana enkelriktad där jag slänger mig ut med cykeln.

Jag lyckas att inte köra över damen och att inte välta cykeln, dock samtidigt som jag gör detta lilla hoppet kommer det en polisbil körandes runt hörnet som tydligen såg detta, bilen kör ifatt mig och konstapeln ber mig stanna.

Han börjar hota med Vårdslöshet i trafik och bestämmer sig även för att göra en kontroll på cykeln, han upptäcker att ringklocka saknas och börjar skriva en bot på 500kr, vid det här laget blir jag mer än förbannad och gjorde vad man egentligen inte borde göra mot en polis när de skriver böter....

Saken var att ca 1 månad tidigare hade vi haft en beväpnat inbrott på företaget där jag jobbar, inbrottstjuven hade tagit sig in med yxa på ett ganska våldsamt sätt, övervakningskameran gav väldigt tydliga bilder, blodspår fanns då han skar sig på glaset, ja själva filmen borde väl nästan läggas upp på youtube som ett fall av sveriges dummaste brottsling.

Polisen valde att lägga ner fallet då de saknade resurser. Då skall jag även nämna att natten som inbrottet hände hade vi ca 2500 boende gäster på anläggningen där jag jobbar.

Jag börjar som sagt skälla på polisen som stannat mig och frågade han om de var helt dumma i huvudet som lägger tid på att stanna en cyklist som just avvärjt en kollision med en dam som förmodligen hade brutit flertal ben om jag inte hoppat ut i vägen och väljer att bötfälla mig för avsaknad av ringklocka istället för att ta fast grovt kriminella personer som går runt med en yxa på en anläggning med 2500 gäster varav många barn.

Blev lite ordande fram och tillbaka och det hela slutade med att han rev lappen och gav mig en varning för att jag inte hade en ringklocka samt att jag borde passa mig när jag pratar med en polis, jag gav han fingret och cyklade lugnt vidare.

Så här i efterhand var det väl dumt att ge han fingret, men det kändes rätt då :P

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Busken » 19 Sep 2009 17:11

eznug wrote:Så här i efterhand var det väl dumt att ge han fingret, men det kändes rätt då :P
Det är ALDRIG dumt att ge snuten fingret! Dom jävlarna förtjänar det!!!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by ArvidSvensson » 19 Sep 2009 17:21

Busken wrote:
eznug wrote:Så här i efterhand var det väl dumt att ge han fingret, men det kändes rätt då :P
Det är ALDRIG dumt att ge snuten fingret! Dom jävlarna förtjänar det!!!
ehhh... -1 på den.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Busken » 19 Sep 2009 19:46

ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:
eznug wrote:Så här i efterhand var det väl dumt att ge han fingret, men det kändes rätt då :P
Det är ALDRIG dumt att ge snuten fingret! Dom jävlarna förtjänar det!!!
ehhh... -1 på den.
FTP FTW!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by ArvidSvensson » 19 Sep 2009 20:09

Busken wrote:
ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:...
Det är ALDRIG dumt att ge snuten fingret! Dom jävlarna förtjänar det!!!
ehhh... -1 på den.
FTP FTW!
Jag är för gammal, för fet och för nöjd för att hata dem. "Hej konstapel" är min melodi.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by klasolsson » 20 Sep 2009 11:03

"Får jag kalla konstapeln för gris?"

"Nej det får du absolut inte!"

"Får jag kalla en gris för konstapel då?"

"Ja, det går alldeles utmärkt."

"God dag då konstapeln..."

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Sam L » 21 Sep 2009 22:03

ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:
ArvidSvensson wrote:
Busken wrote:...
Det är ALDRIG dumt att ge snuten fingret! Dom jävlarna förtjänar det!!!
ehhh... -1 på den.
FTP FTW!
Jag är för gammal, för fet och för nöjd för att hata dem. "Hej konstapel" är min melodi.
Word på den, men i vissa situationer blir man ju för frustrerad för att köra den snälla varianten.
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Bubblan » 20 May 2010 21:34

Till er i Sthlm, taget från Happy
Btw, har träffat två olika personer som båda, just idag, blivit "överfallna" av poliser som hoppar ut ur piketbussar. I båda fallen har det varit samma grej poliserna letat efter; fasta nav. (I båda fallen gick dom bet då hojarna i båda fallen var ss). Båda händelserna var i city.
Cogs 'n Kegs

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Fredde » 20 May 2010 21:40

Bubblan wrote:"...I båda fallen har det varit samma grej poliserna letat efter; fasta nav..."
Ja vem fan vill inte köra fixed... :)

/Fredde

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Busken » 21 May 2010 06:54

jag vet att jag ofta har varit fånig och onyanserad när det gäller Polisen, sån är jag liksom. Det är egentligen inget jag är stolt över men det har gått nåstan 20 år sedan jag första gången sprayade A.C.A.B på skolväggen. Vissa ränder är svåra att tvätta ur...

Hur som haver så undrar jag ju lite hur stockholmspolisen tänker med de civilklädda poliserna? Personligen tycker jag det känns som att börja i fel ände när man tänker att om man sätter dit cyklisterna så lugnar sig resten av trafiken. Cyklister brukar ju behöva anpassa sig efter Lastbilar/bussar/bilar/motorcyklar/moppar, om inte vi anpassar oss brukar det gå illa. Vidare så känns det som upplagt för missförstånd och problem, folk är aggresiva i trafiken, jag har fått lära mig den hårda vägen att road rage inte är att leka med. Om någon skulle börja ropa efter mig och jaga mig så hade jag knappast saktat in och väntat!

Att polisen i sthlm kollar efter fast nav vet jag inte hur jag ska kommentera, det har polisen i köpenhamn gjort sedan jag flyttade hit. Vid cykelrazzior kollas bromas regelbundet osv. The cat is out of the bag här som man säger på english. Det är tråkigt men så är det...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by viktor » 21 May 2010 20:08

Antar att det var bromslösa cyklar dom letade efter eller har det blivit olagligt med fastnav?

Edit: tror polisen skulle hitta fler cyklar med otillräcklig bromsförmåga om dom letade lite bland alla gammla farmors/farfarscyklar men det är väl inte lika lätt att se på håll som en fixed utan bromsar...
/Viktor

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by jowes » 21 May 2010 21:15

man blir endast ledsen och besviken när man hör detta. Har svenska polisen verkligen sjunkit så lågt att dom måste ta fast oss mer eller mindre hederliga cyklister istället för dom riktiga brottslingarna? Usch och fy :(

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Andye » 21 May 2010 21:42

Såklart inte polisen tillsätter resurser från andra delar av kåren för att
leta efter bromslösa cyklar i stockholm, det skulle ju vara befängt!

Det är troligtvis en satsning av trafikpolisen som inte är helt ovanligt,
antingen är det rassior vid slussen för att plocka pendlare som åker
mot rött och inte har lysen,reflexer eller ringklockor eller så är det
idioter som kör bromslöst lååååångt över deras egna förmåga som
orsakar incidenter i trafiken dom aldrig kunnat drömma om.

Förstår att folk har svårt för polisen men att tro att dom skulle
sätta folk från ex våldsroteln på att sätta fast fastnavscyklister
är inget annat än befängt!!!!!
--------->>><<<<--------------

Post Reply