Montering av gammal broms med "vajer på ovansidan".

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
g0x
Posts: 33
Joined: 04 Aug 2009 14:22
Location: Stockholm

Montering av gammal broms med "vajer på ovansidan".

Post by g0x » 11 Sep 2009 18:03

Visste inte hur jag skulle hitta svaret på detta. Glömde såklart att fota innan jag tog isär.
Den lilla metallgrejen antar jag ska ligga mot vajern, men jag får inte ihop själva bromshöljet så det blir mothåll.

Tips ?

Image

odogm
Posts: 26
Joined: 09 Sep 2008 20:27
Location: Västerås

Re: Montering av gammal broms med "vajer på ovansidan".

Post by odogm » 12 Sep 2009 07:54

Ser väl ut som att de där bromsarna funkar ungefär som cantilever bromsar? Då behöver du väl kabelhängare som du fäster i sadelklämman och vid styrstammen? (http://www.cyclecomponents.se/2/sv/arti ... -fram.html" onclick="window.open(this.href);return false;) eller så kanske du har en speciell infästning för det strax ovanför bromsen? Är det kanske den där lilla brickan och skruven till vänster som ska funka som kabelhängare?
Last edited by odogm on 12 Sep 2009 13:22, edited 1 time in total.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Montering av gammal broms med "vajer på ovansidan".

Post by Gustav » 12 Sep 2009 10:33

Såhär ska det vara: http://farm3.static.flickr.com/2317/165 ... 3dac44.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

g0x
Posts: 33
Joined: 04 Aug 2009 14:22
Location: Stockholm

Re: Montering av gammal broms med "vajer på ovansidan".

Post by g0x » 13 Sep 2009 12:29

odogm - jag har redan en sån fast det måste trillat bort nån grej när jag tog isär allt. Fixade ett mothåll från ett bromshandtag.

Gustav - perfekt referensbild ! Nu återstår bara problemet att få ihop själva "skenan" med bromsvajern. Det är ett utfräst "V" i mitten av skenan och en mutter med ett hål i , men hur själva dragningen skall gå får jag inte riktigt till...

Edit: läste på bikeforums.net att det ska vara två mothåll på sådana här cyklar och jag minns att jag slängde det främre (som satt runt styrstolpen) =/

Edit II - löste det ... nu är det bara att klippa bromsvajern

Post Reply