Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Post by hejdå » 02 Feb 2009 12:46

"Ta det lugnt i trafiken busken, ta det lugnt i trafiken! Harmoniii, harmoniiiiiiiaaaaAAARRGHHHH!" ungefär så gick tankarna i mitt huvud när jag denna minusgradskalla och nysaltade februarimorgon står mer än lovligt stressad på för fulla muggar genom den danska huvudstaden. Fösta 70% av pendlingen gick fint trots helveteisk motvind och medtrafikanter. När benen trummar som bäst och jag njuter av att ha både ny kedja och nytt vevparti korsas plötsligt min väg av en range-rover.

Nu kanske ni frågar er varför jag väljer att bli upprörd av att en gigantisk pansavagnsliknande farkost ställer sig mitt över bussfil, cykelbana och även en liten bit upp på trottoarkanten. Jo mina vänner, det kommer sig ifrån ett grundmurat klasshat. Rangerovern slutade vara en bil den sekunden föraren valde att inte uppmärksamma min höjda näve och förargade blick jag gav honom när han stannade in i cykelbanan. När jag ser de stora fläskiga hjulen stanna förvandlas jag i mitt sinne till dommare och jurry i ett och samma ämbete. Blicken mörknar och busken börjar planera sin hämd på motormarodören med en allt för fet plånbok. Jag gör en snabb kalkyl på om jag kan öppna dörrar eller evt slå in några rutor. Snabbt inser jag att det inte är någon möjlighet och jag hoppar således upp på trottoaren och ger bakrutan en tung klapp för att påvisa hur skör den mänskliga existensen faktiskt är. Sen stegrar jag berlinettan ner för trottoaren, tänker på mitt löfte om att bli lite mer ödmjuk i trafiken och får en litne klump i magen. Föraren i rangerovern sitter och ser osedvanligt rik och arg ut och han gasar fram bakom mig. "NU BORGARSVIN FÅR DET VARA NOG, NU GÄLLER KLASS MOT KLASS!" skriker jag ut i högan sky och äter sedan tre rödljus på raken innan jag pustande står på innergården och är bara 10 min försenad till en ny dags löne-slaveri.
Last edited by hejdå on 02 Feb 2009 16:54, edited 1 time in total.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 02 Feb 2009 13:47

Den här tråden är så skön. känns som att hitta hem lite grann..

Där jag bor är cykelbanorna en del av trottoarerna och utanför spar, så innebär det att de inte är en förlängd del av vägbanan typ. Det i kombination med bristen på vardagscyklister här gör att 99% av all bilar som lämnar spars parkering inte ens slänger ett öga på cykelbanan innan de kör ut och ställer sig över övergångstället i väntan på en lucka i trafiken.

Än så länge har bara kört in i en bil där, men det känns som det kommer att bli min död en dag..

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 02 Feb 2009 18:42

Simon: Klasshat är nyttigare än road rage.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 21 Apr 2009 19:52

Egentligen inte så mycket rage över det hela.

Var ute på en liten tur idag. Jag kommer cyklandes Humlegårdsgatan på väg mot Sturegatan, i korsningen står det en taxi, hjulen pekar till vänster och så även hans blinkers, jag lägger mig på högersidan och ska cykla förbi. När jag är i höjd med hans bakre passagerardörr väljer han att istället svänga till höger. Det var obehagligt nära att jag fick min vänstra knäskål klippt av hans högra framblinkers.

Jag saktar ner och vänder om, cyklar ikapp honom (han hade hunnit ungefär 2 meter). Han vevar ner rutan och jag informerar honom om att det är oerhört dumt att blinka vänster men svänga höger. Då märker jag på honom att han insett att han gjort fel. "Snart kommer en ursäkt", tänker jag. "Du anar inte hur många ni terroriserar, inte bara mig", säger han. WTF?! Då blir jag faktiskt irriterad och frågar vad fan han babblar om samtidigt som jag försiktigt viker in hans backspegel. Då får han spel, börjar gorma och ha sig. "Nu ska jag köra på dig!!", och annat skit kläcker han ur sig. Då jag hade lite bråttom till ett möte sa jag "gör det" och cyklade vidare.

Jag vet inte riktigt vad jag försöker komma fram till. Men en sak jag märkt under mina dagar i sadeln är att bilförare blir helt galna om man knackar lite försiktigt på deras bilar när de svänger in framför en på en cykelväg eller om man väljer att fälla in deras backspegel. En klapp på bakrutan krossar sällan glaset, och backspeglarna är tillverkade så att det går att fälla in dem. Vet inte om bilförare missat detta och tror att bilen faller i bitar för att backspegeln fälls in.

Vet inte om jag ser ut som en galen tjockis, men alla bilarna bakom stod stilla utan att göra något väsen av sig under vår pratstund. Det har jag lite dåligt samvete över, ber om ursäkt om det var någon här som satt i taxin bakom och fick en lite dyrare resa eller om någon satt i bussen och missade något möte.
Cogs 'n Kegs

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 21 Apr 2009 21:13

Haha, bästa tråden på länge.

Tänkte kontra med en historia från det soliga Göteborg. Var och handlade med flickvännen på Hemköp vid Stigbergstorget. Efter vi handlat går vi på Bangatan på samma sida som spårvagnshållplatsen. Nu har de gjort om där, men förut så var det en tvåfilig cykelbana ytterst och en gångväg innerst. Jag cyklar med båda kassarna på styret, och hon går bredvid mig. Jag cyklar alltså lika långsamt som hon går. Av hänsyn till några cyklister som kommer i bredd framför mig svänger jag in framför min flickvän. Det gör att jag hamnar på gångvägen, och min tjej går på cykelbanan.

ca 35 meter innan korsningen vid möbelaffären Tibergs (eller vad den heter) kommer det en gubbe. 30 meter efter att han sett oss, som nu går OCH cyklar på gångbanan viker han ut och går mitt i gatan. Detta gör att jag inte flyttar på mig, jag ser ju att han viker ut. Jag vet ju faktiskt inte alls vart han ska heller.

När gubben går förbi så gormar han "Ge fan i att cykla på gångvägen!". Minns att jag knappt har styrfart. Lägg också till att jag är sjukt hänsynsfull vad det gäller gång och cykelbanor. Jag blir arg direkt och säger "Ge fan i att prata med mig".
"Vad säger du, ska jag legitimera mig?" Säger gubben
"Va?" Säger jag
"Då får jag legitimera mig då!" Säger gubbjäveln och slänger fram ett polisleg han har i ett snöre runt halsen plus att han flashar upp brickan han har i plånboken.
"Jo, jag vill GÄRNA att du legitimerar dig, för jag vill veta vad du heter" säger jag och grabbar tag i snöret och läser hans namn högt.
"Nej" utbrister han och drar till sig snöret och stoppar undan polislegget.
"Du får inte cykla på gångbanan. Det är förbjudet enligt lag. Det är böter på det. Nästa gång får du böter" fortsätter han
"Ge mig böter då, men jag är rädd för vad du är för en polis som börjar flasha brickan titt som tätt på stan, vad ger det för signaler till folk? Tror du att du skrämmer mig med den? Det är fan inte ok att du försöker skrämma mig med din bricka"
"Nästa gång skriver jag lapp, det säger jag dig, nästa gång skriver jag"
"Det är inte din lapp jag är rädd för, det är din mentalitet!!" säger jag och är fly förbannad.

Han går därifrån.

Arg som jag är säger jag till min flickvän att jag ska cykla tillbaks. Den jäveln ska få höra mer. Min flickvän tycker naturligtvis att jag INTE ska göra detta och ber mig lägga av. Jag skiter i det och cyklar efter honom.

"Du, jag vill faktiskt veta om du tycker att du är en bra polis och ett bra föredöme som springer runt och visar din bricka för folk, hur som helst. Får man ens göra det som polis?" säger jag
"Jag har rätt att visa min bricka när jag ser att du gör något olagligt. Då träder jag omedelbart i tjänst"
"Olagligt, jag cyklade i gångfart på banan och hade gladeligen flyttat mig om du inte hade flyttat dig först. Du gav mig inte ens en chans. Jag tycker inte att det är okej att du håller på som du gör, det är inte konstigt att folk hatar polisen när de beter sig som dig"
"Vi kan inte prata om det här, det finns inget att diskutera. Vi kommer ingenstans." säger han.

Jag babblar vidare, förbannad, han fortsätter att mässa "Vi kommer ingenstans". Jag står kvar - han går.

När jag står där kommer en tant fram till mig. "Bry dig inte om honom, han är en idiot. Han är jämt inne hos oss på stadsdelsförvaltningen och gormar". Det kändes bra.

Det tog månader att komma över och samtidigt känner jag när jag skriver det här att jag fortfarande är förbannad på den gamla gubbpolisen. Det är inte okej att gå och flasha brickan hur som helst.

Lång historia, sorry. (Terapilång historia).

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 21 Apr 2009 21:22

patrik wrote:bitter-polis-leker-usa

usch vad jag känner med dig, kände hur irritationen steg när jag läste det. Sjukt mycket film-vibb och dra upp brickan och grejer

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 21 Apr 2009 21:44

Tack. Skönt att få lite medkänsla, blir lite plåster på såren :)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 21 Apr 2009 22:07

Bubblan, varför vek du in hans backspegel?
Image Image Image Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 21 Apr 2009 22:11

pean wrote:Bubblan, varför vek du in hans backspegel?
överslagshandling :lol:
Мясо это убийство

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 21 Apr 2009 22:17

pean wrote:Bubblan, varför vek du in hans backspegel?
Det var nog mest en handling som visar på frånvaro av social kompetens från min sida.

Edit: Saken var den att jag drabbades av en liten snabb adrenalinkick och en smula irritation när han höll på att klippa mig. När jag sen påpekar att han borde börja använda rätt blinkers och inte svänga utan att åtminstone titta åt det hållet han ska svänga, och istället för en simpel ursäkt får en massa snack om att "vi" (utgår från att han menade cyklister) terroriserar honom. Då blev jag ännu mer irriterad. Så här i efterhand var det möjligtvis inte så klokt och rationellt gjort. Men det är, min högst personliga, åsikt att det är ett ganska så harmlöst sätt att visa sitt missnöje på, och det kommer säkert att hända igen.

Edit2: Jag cyklar inte runt och är irriterad hela dagarna, även om denna tråd säkert målar upp en sådan bild av mig.
Last edited by Bubblan on 21 Apr 2009 22:36, edited 2 times in total.
Cogs 'n Kegs

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 21 Apr 2009 22:19

Äh, måste ju jävlas lite i stockholms trafiken ju ;)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 22 Apr 2009 09:26

boon wrote:Äh, måste ju jävlas lite i stockholms trafiken ju ;)
Jag gillar att jävlas i trafiken när jag cyklar as much as the next guy. Fast det enda det gör är väl att få alla andra trafikanter att tycka att cyklister är idioter, vilket vi förmodligen är också.
Image Image Image Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 22 Apr 2009 10:43

och vi tycker ju att bilisterna är idioter ;)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 22 Apr 2009 10:48

boon wrote:och vi tycker ju att bilisterna är idioter ;)
..vilket de är också förstås.
Image Image Image Image

smilaren
Posts: 55
Joined: 09 Mar 2009 17:48
Location: Stockholm

Post by smilaren » 22 Apr 2009 11:07

Haha, jag har lyckats missa den här tråden fram tills nu och satt och läste DTB:s skrikhistoria. Jag skrattade högt och gott åt den. Hade glömde jag bort att jag satt i biblioteket och fick en varning av bibliotekarien, om jag stör igen måste jag lämna lokalen.

Hur som helst, helt underbar! Det måste ha sett så fruktansvärt roligt ut.

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Jobbiga situationer i trafiken

Post by Sam L » 10 Sep 2009 23:44

Idag när jag var ute och trampade och var i korsningen Götgatan/Folkungagatan råkade jag av ren otur och slump hamna längst ut till vänster i trafiken, ganska nära mittstrecket mellan de två körfilerna. Det ligger bilar bakom mig, och en till höger snett framför mig. Jag börjar trampa ordentligt för att köra om bilen som ligger framför mig och kunna svänga in till höger, in i cykelbanan, då ljushuvudet i bilen plötsligt börjar svänga åt vänster, preja ut mig ur filen och in i mötande trafik. Cirka 10-15 meter framför mig ligger en taxibil, jag är tvungen att bromsa i mötande fil och köra upp på trottoaren, taxibilen började tuta och allt blev onödigt jobbigt. Efter många om och men var jag tillbaka på rätt sida av vägen igen och körde förbi samma bil som prejat ut mig; killen satt naturligtvis och pratade i mobiltelefon samtidigt som han körde. Kan inte understryka hur jävla förbannad jag blev av den här situationen. Ren tur att jag inte råkade mer illa ut.

Nåväl, nog måste det väl finnas flera här på forumet som varit med om ett antal jobbiga upplevelser i trafiken? Dela med er!
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Jobbiga situationer i trafiken

Post by patrik » 11 Sep 2009 00:05

Trist att höra. Folk beter sig som idioter i trafiken rätt ofta. Jag har väl en medfödd liten talang för road rage, men försöker jobba bort den och bli mer snäll och accepterande i trafiken. Det funkar ibland. :) .

Hade gärna sett att du knackat på bilistens ruta och ifrågasatt honom lite. Lugnt och sansat förstås..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jobbiga situationer i trafiken

Post by ArvidSvensson » 11 Sep 2009 07:03

Precis, en lätt dask i rutan eller plåten följt av en pussmun och ett leende känns bäst efteråt. Ilskan åker ut med pussmunnen liksom...

adrian
Posts: 74
Joined: 26 Dec 2007 23:22

Re: Jobbiga situationer i trafiken

Post by adrian » 11 Sep 2009 07:13

Jag hojtar och låter rätt rejält i trafiken. Klappar gärna i bilplåten om bilister har dålig uppsyn men det som förut ofta kröntes med ett finger och roadrage har bytts ut till snälla vinkningar och precis som Arvid skriver så fungerar det väldigt bra, ingen ilska efteråt!

Igår var jag förövrigt nära att bli överkörd (nåja, han fick bromsa lite...) av kungen i en liten blå Volvo. Han var lite ouppmärksam och såg mig inte riktigt så han fick lägga sig på bromsen. Hade varit lite smålustigt att få riktig roadrage och se hur den efterföljande säpobilen hade reagerat! Hade nog blivit en underhållande historia att lägga till samlingen.

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Jobbiga situationer i trafiken

Post by eodd » 11 Sep 2009 07:32

Alltså bilister i all ära, men jag blir mer och mer övertygad om att jag kommer bli dödad av en annan cyklist. Vanliga svensson pendlare cyklar precis hur fan som helst. Har sett folk som cyklat med paraplyet framför sig när det regnar för att slippa få regn i ansiktet. Folk som cyklar rakt ut framför en utan att överhuvudtaget se sig för. Så jag litar fortfarande mer på bilister än svensson pendlare.
http://www.budboys.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply