Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
hejdå

Råd Till Nybörjare

Post by hejdå » 28 Jun 2008 22:41

Hej forumet!

Jag gillar det här forumet, men på senaste tiden har forumet svämmat över med frågor om att beställa Alien nav/hjulset, köpa billiga hjul på ebay, fixa en fixed till ett billigt pris osv. Därför startar jag den här tråden, tanken är väl att minimera frågor om stadiet INNAN man har sin fixie så att diskutionen om vad man ska göra när man väl HAR sin fixie kan få mer rum. Eftersom att jag har begränsad erfarenhet av att köpa grejer över nätet så är mitt första råd till er fräskingar där ute om konverstioner & begagnatköp, here it goes:

Det är lätt att lockas av fastnavs kulturen, den är hård, snabb, grabbig, urban, extrem och en massa andra saker. Den kan även te sig som billig. Det är lätt att tro bara för att en massa skggiga, glasögon & tatueringsprydda, myspace surfande amerikaner cyklar runt på fixedgear-cyklar så kostar dom ingenting. Man har säkert läst någon artikel där det står om att fastnavs cykeln är den mest rudimentära cykeln i världen. Det är lätt att tro att bara man hittar det där ebay-kapet eller blocket fyndet så är man i hamn, men så är tyvärr inte fallet. Är du seriös med ditt fixed-gear intresse så råder jag dig till att köpa en fullt fungerande cykel direkt, håll dig borta ifrån självmords-bakhjul och konversioner. Det finns en mängd fungerande cyklar till bra priser där ute (iro, alien, soma, spirit, kona, specialized osv).

När jag trillade in i cykelsvängen gjorde jag det via en vänlig granne som skänkte mig en gammal bianchi från 87, den var i princip sönderrostad och på den satt det en vidrig sadel & ett mtb styre. Där stod jag, med en celcte-grön springare och helt utan verktyg. Jag gav mig ikast med att renovera cykeln. Köpte verktyg, delar, grejer och la ner åtskilliga timmar med att researcha Sheldon Brown, Bikeforums, FGG-forumet osv. När jag väl hade stått där nere på innegården och slitit, bankat, skruvat och skrikit på cykeln insåg jag helt plötsligt att sommaren snart var över och att det inte fanns en chans att den rostiga jävul till ram-helvete skulle bli något annat än skrot... En sommar av drömmande om fixedgear men cyklandes på en ranglig S/S istället. Moralen i den här historien är alltså att cykelmekar intresse, renoveringsglädje och budget-tänk är jättekul, MEN du lär dig mycket mer av att cykla på en fungerande cykel och ta dig an problemen när du möter dom.

Förutom det att det faktiskt krävs en del kunskaper i hur man skruvar med cyklar så kostar det pengar. Har du köpt dig en billig cykel kommer du behöva en ny kedja, nya pedaler, korgar och spännen till dina pedaler, ny linda till styret, ett bromshandtag och så vidare. Summa summarum så är en billig cykel på blocket en dyr cykel i slutändan. Sen MÅSTE du inte byta alla grejer men har du tänkt att använda cykeln till mer än att titta på kommer du få byta ut allt eftersom ändå.

Om du ändå väljer att konvertera en landsvägs cykel till fastnav så tänk då på några grejer:

*kolla gaffeländarna, vertikala gaffeländar är inte roligt. Du behöver möjligheten till att justera kedjespänningen. (visst fungerar magic gear principen MEN den där tidiga höstmorgonen när kedjan töjt sig så mycket att det inte går längre och du får springa till jobbet kommer inte bli rolig)

*Begagnat - Akta dig för rost/korrosion/legeringar att köpa hem en begagnad cykel är kul, kroppen bubblar, adrenalient tinglar som ett spindelsinne och i huvudet så rusar tankar på alla fina delar du införskaffa. Besvikelsen blir dock enorm när du står där och kämpar med en sadelstolpe som rostat fast eller ett vevlager du inte kan få ut. När du köper en cykel begagnat kolla så att du kan justera höjd på sadelstolpe och styre. Det är INTE roligt om dom sitter fast, har du tur kan du få loss det med hjälp av penetrerande smöj-olja eller kaustiksoda, har du otur är det bara eld eller såg som gäller.

*Parra - Tänk på vad det egentligen kommer att kosta. vätternrundan räven som säljer sin älskade trotjänare vet mycket väl att det är många som är ute efter retro-hojjar, priset på blocket är väl saltat. Titta dig omkring bland länder som har en något mer utbredd cykel-kultur än i Sverige så är priserna garanterat lägre. Tänk på vilka delar du kommer behöva byta och vad det kommer att kosta. KÖPER BILLIGT KÖPER DYRT som gammel-mormor brukade säga.

*Safety - självmordsbakhjul = broms! Ett drev som lossnar är lika med stoppförmåga minimal är lika med en säker död. Börja med broms, säg vad du vill, men en broms i början är det inget fel på. Att lära sig bromsa med bakhjulet handlar om att våga, innan du vågar (och behärskar tekniken) är en broms en bra livlina och en god hjälp. Hjälm är ett måste! "Att ge sig ut och cykla i trafiken är ju inte svårt, jag har cyklat sen jag var 5" tänker många. Men inte fan har du damp-trampat på daglig basis med en cykel du inte riktigt kan kontrollera, tuffa killar har hjälm och så är det bara!

*Kul - Glöm inte att ha roligt, cykla, lär dig bromsa, bomba fram med polarna. Ge dig ut på cykeln en eftermiddag och upptäck nya platser i din stad. Ge dig ut på landet och få några mil i benen. Packa en picknick-väska, släng den på ryggen och cykla iväg för att hitta en bra plats. Träffa nya vänner, spela polo, lär dig hoppa och trixa. Att cykla är nyttigt, roligt och fantastiskt. Glöm aldrig det, sura landsvägs-svetton och tuffa mountainbike-tjockisar får säga vad fan dom vill. Att cykla med fixerat baknav är varken mer ängsligt eller fånigt än vad dom håller på med. Som devin the dude säger "Do what the fuck you want to do!"

ps. fyll gärna på med mer tips och råd om ni vill ds.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 29 Jun 2008 13:07

Tack för tipsen!

Jag kände mig direkt träffad, även om jag tror att jag är med på noterna gällande kostnaderna.

Själv har jag fått en gammal Crescent (av min Vätternräv till far). Det jag tänkt använda är ramen, gaffeln, styrstam, styre, vevlager, vevar, pedaler, korgar, frambroms.

Blev dock lite nervös nu, då jag inte fått av styrstam eller vevlager ännu (saknar verktygen). Hoppas inte det blir några problem. Anledningen att jag vill ha av de prylarna är för att ramen ska lackas om.

Hjul har jag redan beställt. Sen tänkte jag ta mig till någon butik för att få ihop resterande prylar så som bakdrev, låsring, spacers, kedja, sadelstång, bromshandtag etc. Tips på butik i Stockholm som har alla sånna prylar?

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 29 Jun 2008 13:16

Min fixie som från början var ett tänkt budgetbygge har hittills kostat:
ram, nav, fälgar, ekrar, styre, handtag, kedja, broms(ar), däck, slangar, fälgband, drev och färg till det ringa priset av 5400kr.
Jag ångrar inte en krona jag spenderat, det har varit grymt kul och lärorikt. Learning by doing. Dessutom har jag fått en snygg unik hoj, men det jag vill ha sagt är: Med facit i hand hade jag nog köpt en ny fabriksfixie...
Last edited by julle on 29 Jun 2008 15:50, edited 1 time in total.
Onykter cyklist

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 29 Jun 2008 15:00

Absolut kan det dra iväg! Men samtidigt kan man fynda också... Och som du säger, man lär ju sig ju en del om cyklar om man meckar ihop sin egna! Att köpa en fabriks kan ju vara lite tråkigt också. Känner iaf att jag fått ut mycket av att hitta delar och mecka nu i sommar. Nu är inte min helt klar, men jag har alla "ingredienser" (förutom korgar till pedalerna) och det har totalt kostat ca 1200.

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 29 Jun 2008 15:01

sen at den inte är lika stylish som en fabriks är en annan sak ;)

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Jul 2008 08:59

Eftersom jag är en nybörjare söker jag lite råd nu och det gäller mitt vevparti.

Detta är vad som satt på cykeln när jag köpte den

Image

Image

Och jag är lite oroad nu då jag märker att det verkar lite krånligt, ja, rent omöjligt att byta klingan där framme. Måste jag köpa nytt vevparti nu? (Hade tänkt att köra 52/18 från början nämligen men det kanske är för tungt, då vore det bra att kunna byta framklingan)

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 01 Jul 2008 09:09

nej det är väl bara att skruva av den lilla klingan? Då den hänger på den stora (??) är det lugnt.

Du behöver en klingbultnyckel...kostar ngn tia hos dinlokala cykel langare. De är anpassade för att kunna pilla in där det ser helt omöjligt ut, no worries.

52/18 e kanske lite tungt men absolut inget värsting.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Jul 2008 09:23

Hiwatt wrote:nej det är väl bara att skruva av den lilla klingan? Då den hänger på den stora (??) är det lugnt.

Du behöver en klingbultnyckel...kostar ngn tia hos dinlokala cykel langare. De är anpassade för att kunna pilla in där det ser helt omöjligt ut, no worries.

52/18 e kanske lite tungt men absolut inget värsting.
Men tillverkas det fortfarande klingor som passar om jag skulle vilja byta? Har tittat runt lite och alla klingor verkar ha annorlunda fästen.

Och angående utväxlingen så är jag inte så nojjig, har cyklat 44/16 på min singlespeed ett tag nu och tycker att det är lite för lätt. Men det vore skönt att kunna byta OM det var för tungt.

EDIT: Ska dra till Biltema och köpa deras fina pedaler och clips. Visst passar alla pedaler på alla vevar? Det är väl något universalmått?

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 01 Jul 2008 09:25

Hiwatt wrote:nej det är väl bara att skruva av den lilla klingan? Då den hänger på den stora (??) är det lugnt.

Du behöver en klingbultnyckel...kostar ngn tia hos dinlokala cykel langare. De är anpassade för att kunna pilla in där det ser helt omöjligt ut, no worries.

52/18 e kanske lite tungt men absolut inget värsting.
Att skruva loss den inre klingan är säkert en barnlek, men för att få av den måste du plocka av den högra veven och för det behövs en vevarmsavtagare. Om det är en vanlig fyrkantsinfästning för vevarna så har Clas Ohlson och säkert din lbs verktyg för det. Det absolut enklaste hade varit att köra på 52-klingan fram tills du har blivit hooked nog att vilja lägga pengar på ett nytt vevparti.

En annan sak som kan ställa till det med det här vevpartiet är BCD:n - det är inte säkert att det finns klingor att köpa som passar.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 01 Jul 2008 09:29

gerry wrote:
Hiwatt wrote:
Men tillverkas det fortfarande klingor som passar om jag skulle vilja byta? Har tittat runt lite och alla klingor verkar ha annorlunda fästen.

Och angående utväxlingen så är jag inte så nojjig, har cyklat 44/16 på min singlespeed ett tag nu och tycker att det är lite för lätt. Men det vore skönt att kunna byta OM det var för tungt.

...ja just det ja...öhumm..då kanske du måste byta vevpartarmar. Du kan ju byta bakkugge annars...vanligast och enklast.

Utväxlingarna ligger ganska nära varandra. Du kommer att uppleva det "trögt" första timmarna kanske sedan kommer det att vara som vanligt.

44/16 - 2,75
52/18 - 2,88
The Blood I bleed is Black indeed!

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 01 Jul 2008 09:57

snarkus wrote: En annan sak som kan ställa till det med det här vevpartiet är BCD:n - det är inte säkert att det finns klingor att köpa som passar.
Hm... kan man ens tala om BCD på det där vevpartiet, det har ju ingen spindel efter vad jag kan se. Kan BMX-klingor för spindellösa vevpartier vara en lösning?

Jag skulle nog köra på den sittande klingan men spara ihop slantar till ett nytt vevparti på sidan om, man får ju ett Sugino RD-48 för 800 spänn på Cyclecomponents. Kolla bara vilken typ av vevlagertapp du har innan.

Edit: Sorry, jag insåg nu att den här tråden kanske inte riktigt var avsedd för specifika mek-råd.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 01 Jul 2008 10:47

gerry jag rekommenderar att du skapar en egen tråd för detta. Själv så får jag ordentlig huvudvärk när jag ser ditt vevparti. Möjligtvis är det fransk gänga på vevlagret och att börja fundera på BCD och ny framklinga är nog bara att glömma helt. Sen så finns det inget universalmått för pedaler. Det finns en standardstorlek idag men du kanske har den äldre franska gänga på pedalerna? Med tanke på din förkunskap så är enda lösningen att behålla hela kitet som det sitter nu och anpassa bakklingan. Om du gör det så är risken överhängande att du får fel kedjelinje ändå osv....

hejdå

Post by hejdå » 01 Jul 2008 10:56

tråden är avsedd för alla råd... jag hade tänkt att man kan samla frågor av lite mer grundlaggande form här, men alla råd och frågor är välkomna.

Mekar råd är genialt tycker jag, det här forumet är ju på god väg att bli cykelmekar manualen nr 1...

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Jul 2008 10:59

freddie wrote:gerry jag rekommenderar att du skapar en egen tråd för detta. Själv så får jag ordentlig huvudvärk när jag ser ditt vevparti. Möjligtvis är det fransk gänga på vevlagret och att börja fundera på BCD och ny framklinga är nog bara att glömma helt. Sen så finns det inget universalmått för pedaler. Det finns en standardstorlek idag men du kanske har den äldre franska gänga på pedalerna? Med tanke på din förkunskap så är enda lösningen att behålla hela kitet som det sitter nu och anpassa bakklingan. Om du gör det så är risken överhängande att du får fel kedjelinje ändå osv....
Det är en Crescent "Världsmästarcykeln" så den borde väl inte vara franskgängad?

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 01 Jul 2008 11:17

Vissa Crescents och Monark, speciellt äldre modeller har fransk gänga. Den där ser ut att vara från 80-talet dock så hopp finns. Kolla på http://www.cykelhobby.com och på Crescent hojar från 80-talet http://www.cykelhobby.com/316lista.html Kanske du kan få en ledtråd där?

Det kan ju vara värt att ta av vevpartiet och sätta på ett nytt rakt av. Kanske går? Vevlagret ser ut som ett sånt där man har på kärringhojar. Har aldrig mekat med ett sånt.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 01 Jul 2008 11:20

Från cykelhobby: "Crescent använde fransk gänga ända till sent 80-tal. Där finns inga lagerkassetter att köpa utan slitna lager måste bytas mot motsvarande delar. Gamla Crescent 316 eller 318 är lämpliga donatorhojar (senare 318 hade Campagnolos vevlager)".

Läs mer här: http://www.cykelhobby.com/vevparti.htm

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Jul 2008 12:21

Shit, det var inte lätt att identifiera min cykel bland alla modeller. Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.

(Gör en fuling och länkar till en bild på järnhästen, någon kanske ser något direkt:

Image)

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 01 Jul 2008 13:13

gerry wrote:Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
Det kommer att funka. Alla som mekat med (äldre) cyklar vet att man gång på gång kommer att stöta på situationer då man bara vill grina och ge upp, men det gör man inte. Istället ger man sig fan på att det måste finnas en lösning och man gräver och läser och lär sig av misstag och slutligen funkar det. Det finns alltid lösningar på allting, trots konstiga standarder och svåråtkomlig information. Och i slutändan blir man jävligt nöjd

:D

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 01 Jul 2008 13:23

Stefan wrote:
gerry wrote:Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
Det kommer att funka. Alla som mekat med (äldre) cyklar vet att man gång på gång kommer att stöta på situationer då man bara vill grina och ge upp, men det gör man inte. Istället ger man sig fan på att det måste finnas en lösning och man gräver och läser och lär sig av misstag och slutligen funkar det. Det finns alltid lösningar på allting, trots konstiga standarder och svåråtkomlig information. Och i slutändan blir man jävligt nöjd

:D
Pratade lite nu med cycling (de ringde och frågade om hjulet de ska bygga åt mig) och han sa att det var grymt jobbigt om det skulle vara franskgängat. Då fick man söka sig till italien typ :)

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 01 Jul 2008 13:30

gerry wrote:
Stefan wrote:
gerry wrote:Hursomhelst så testar jag med nuvarande utrustning och skulle det skita sig så går jag till lbs och grinar och förhoppningsvis kan de hjälpa mig om jag ger dem pengar.
Det kommer att funka. Alla som mekat med (äldre) cyklar vet att man gång på gång kommer att stöta på situationer då man bara vill grina och ge upp, men det gör man inte. Istället ger man sig fan på att det måste finnas en lösning och man gräver och läser och lär sig av misstag och slutligen funkar det. Det finns alltid lösningar på allting, trots konstiga standarder och svåråtkomlig information. Och i slutändan blir man jävligt nöjd

:D
Pratade lite nu med cycling (de ringde och frågade om hjulet de ska bygga åt mig) och han sa att det var grymt jobbigt om det skulle vara franskgängat. Då fick man söka sig till italien typ :)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/905807 kan vara till hjälp när det gäller vevlager. Om du nu behöver byta det. Franskgängade pedaler kan vara värre men omöjligt är det nog inte.

Post Reply