Trosa Bikeathon.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 27 Jun 2008 10:31

Jobbigt. När jag bröt båtbenet tidigare var det precis samma sak. Först hade jag bara lite ont och tyckte det kändes helt ok, sedan blev det bara värre och värre och värre och till sist var det bara att åka till akuten.

Hoppas det inte är något allvarligt (trots att det ser mörkt ut).

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 27 Jun 2008 18:58

Det visade inget på röntgen , så det är någon form av stukning. Fick lite lyckopiller och ett bandage. Hade hellre setat på min cykel på väg still strängnäs.

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 28 Jun 2008 10:07

Själv fick man roa sig med att byta vattenpumpen på bilen igår kväll.. Lagom roligt. Skulle vart kul att hänga på! Har goda vänner och familj i både Strängnäs, Gnesta och Trosa. Så några sovplattser hade jag kunnat bistå med också. Hur gick det då?
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 28 Jun 2008 10:23

Dags att sälja bilen och börja cykla med oss lite mer Gumae , hur rullar din leader än så länge då ??

Samt hur gick det för er som svettade till Trosa, är ni framme eller kommer gubbarna som kör Stockholm-Göteborg vara framme först ???? ;)

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 28 Jun 2008 19:45

...amen asså vi trampade +nio mil till Strängnäs. Körde lugn-klunga till Södertälje, pausade vid ngn mack o köpte läskakaffegodis, sedan var det hellfire ("fri fart" som det kallas, så man måste inte cp-trampa men...) till Eggesta där togs en kort paus (roundup) igen. Efter det var det purgatory till S-näs. Vältränade växelsnubbarna (med klubbtröjjer och sånt ) kom ju självklart fram innan fixedligan och många andra men vi var inte långt bakom OCH vi hade även hängt av några växelglidare (som tog det rätt lugnt)...

Jag höll ett ganska högt tempo, och körde solo en hel del, framförallt på ditresan. Anledningarna är flera; den tyngsta är att jag försökte hålla en bra, hög kadens upp, och ner och rakt. I förhållande till de övriga, med växlar, körde jag alltså snabbt upp och långsamt ner. På det så är det ganska jobbigt att ligga i klunga som går i backar då man hela tiden måste fartjustera med benen. En annan anledning är att jag tog rygg på ett gäng där jag vart lika avhängd som gårdagens kallingar...och försökte förmegajäves jaga ikapp. Jag och mjölksyran bytte nummer och djävlar vad han ringde.

Framme i S-näs och vi käkar och ölar lite och det är prisutdelningar och allmänt soft och mkt bra stämning. Sov som en nyfödd unge på natten.

Morgonen börjar med frukost, utcheck och sedan avfärd. Nästan hälften valde att ta samma väg tillbaka. Vi andra hojade norr om mälaren. Mer klungbetonat och i hyfsat högt tempo men inte tvärmaxat på ngt sätt...11,5 mil vart det. I början var det vidrigt, benen, röven osv...men efter ett tag så var det hur lungt som helst. Med/sid-vinden underlättade plus att det inte var riktigt så böljande, kuperad terräng som dagen innan så det flöt på bra i klungan. Banan passade mao bättre för fixed. Pausfika i Enköping. Ngn mil efter det promenerade vi med cyklarna en kilometer då cykelvägen, ute på vischan, helt plötsligt blev en banvall...sedan korv i ngn STHLMs förort och avslutde med en bira i Sumpan.

Eventet var kanon (KANON!!!), soft arrat och skön "alla ska med" agenda. De som ville köra snabbt fick ju göra det men vänta vid givna round up´s. Det var en 20 pers som körde så det fanns alltid (nåja) ngn på ens egen nivå att köra med. Ingen punka, inga krascher för ngn. Dextrosol, snickers, powerbars konsumerades i bulk. Jag var lite panikslagen där när min väska gick upp, i ca 45 knyck nedför, och halva innehållet spreds ut över 200 meter väg och jag var helt ensam, men det ordnade sig.

Mälarn runt blev det, fyra på fixed (Jag, Euskadi och Magnus och en jag inte träffat tidigare (e du här??)) och arrangörn på singlespeed.

Jag kommer definitivt att köra nästa gång/år fast då blir det med frambroms (om det blir fixed) då det starkt underlättar när man ligger i klunga. Liiite trögare utväxling oxo, körde 47/17 och kom för snabbt och ofta upp i maxkadens.
The Blood I bleed is Black indeed!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 28 Jun 2008 20:54

kan bara instämma med kloss. fy fan så skoj det var. personligen hade jag innerstads-hjulet på vilket var åt helvete fel (glömd bort att byta till det tyngre eftersom det var så körigt i fredags) därmed rullade jag fixed på utväxlingen 46/17 i totalt 20mil under två dagar (sthlm-strängnäs-enköping-sthlm).

tempot på ditvägen var stundtals grymt högt om man jämför med våra lördagsturer från odd number, en snubbe med cykeldator toppade på 62km/timme i nedförsbacke sa han. samma backe klickade magnus ur pedalerna och tokrullade med fixen ner. jag var chicken och fick betala igen dyrt genom att studsa som en jubelidiot med 46/17 utväxlingen. kan lugnt erkänna att jag har skavsår idag.... :?
magnus och jag hamnade nånstans i mitte då vi gick loss från mellanklungan, förstaklungan var bara att glömma. kloss låg några minuter före och vi hann ikapp honom när han stod och letade grejer på vägen då väskan pajade. han körde alltså så fort väskan slets i bitar....!

med endast 2km kvar knockades jag av hammaren, gick in i väggen och började lipa efter mamma. men på det stora hela var jag grymt förvånad att jag lyckade hålla så pass bra tempo hela vägen då kandensen lätt var 95-105 i snitt. men som sagt pga av fel utväxling har man nu skavsår och är sliten i knä och fotleder. detta gjorde att resan hem över enköping inte riktigt blev den njutningen jag hade hoppats på. tur att vi körde mycket längsammare med 25km/h i snitt och flera stopp som inkluderade blåbärspaj o korv. dessutom fick vi knalla en bit på en gamma övergiven järnvägsbro och allt påminde om filmen "stand by me". hahahah. bilder kommer snart. helt sjukt.

kvällen var supertrevlig och man lärde känna många nya sköna personer. vi käkade buffe, drack bärs och hade prisutdeling. alla vann pris! sen såg vi även hemlige arne skitfull.

detta kommer definitivt att bli ett lopp som jag tänker köra nästa år med. dock med racer. grymt arr och rätt attityd på det hela.
Last edited by euskadi on 28 Jun 2008 21:06, edited 1 time in total.

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 28 Jun 2008 21:02

Man skulle ha varit med helt enkelt :(

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 28 Jun 2008 21:07

Bah , det där lät sjukt trevligt nästa år blir det åka av , synd bara att du ska "fuska" med racer då Euskadi ;P

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 28 Jun 2008 21:21

euskadi wrote: sen såg vi även hemlige arne skitfull.
Han såg verkligen ut som hemlige-Arne och pratade som hemlige-Arne. Galet likt! I en äldre och dyngrak variant...skulle bada "gris-bad"(???)

...på tal om det så såg vi ju även vildsvin oxo. Live. ...naturen...
The Blood I bleed is Black indeed!

Finkelfantomen
Posts: 20
Joined: 11 Dec 2007 16:40
Location: STHLM

Post by Finkelfantomen » 29 Jun 2008 11:05

Jo då. Jag är här.

Som sagt, vi tog en kortare väg hem. Till Södertälje och sen pendel tillbaka. Backen upp från Eggesta (Läggesta?) kan vi ha en specialtävling i. Måste vara närmre en kilometer uppför.

Lite lättare hem då jag fick ta rygg på några växelkillar. Det var bra. Men, vi stannade på Taxinge slott och gottade oss. Herregud vilken kak och tårtbuffe. 15 sammanlagt.

Men vi upptäckte en bra dagsrutt: Sthlm - Södertälje med pendel. Södertälje - Taxinge. Taxinge - Södertälje - Slagsta (färja) - Ekerö - Drottningholm - Bromma - Sthlm. Rekomenderas.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 29 Jun 2008 17:21

Finkelfantomen wrote:Jo då. Jag är här.


Men vi upptäckte en bra dagsrutt: Sthlm - Södertälje med pendel. Södertälje - Taxinge. Taxinge - Södertälje - Slagsta (färja) - Ekerö - Drottningholm - Bromma - Sthlm. Rekomenderas.
Tjenna! låter som en bra variant...ska försöka testa den i sommar.
The Blood I bleed is Black indeed!

magnus gustafsson
Posts: 63
Joined: 27 Mar 2008 22:44
Location: Hägersten/Stockholm
Contact:

Post by magnus gustafsson » 29 Jun 2008 18:07

ja shit, det var grymt kul det där. har kännt mig ganska sliten idag dock:)
ska bli kul att se bilderna som togs, känns lite som att man bara har en del fragment av cyklingen i minnet, resten av hjärnaktiviteten gick nog åt att trampa...räknade ut att med 47x16 trampade jag ca 35 000 pedalvarv totalt.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 02 Jul 2008 14:06

The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 02 Jul 2008 15:37

Gillar fixiegänget osäkra pillande ibörjan på videon. :D

annars blir jag bara mer ledsen över att inte ha varit med. :(

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 02 Jul 2008 21:49

He he he, ja vi var lite blyga där i början. Men efter att ha umgåtts med män i tights längs med landsvägen vart vi kompisar med allahopa
The Blood I bleed is Black indeed!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 06 Jul 2008 11:33

här kommer en bild när vi gick över järnvägsbron och ungar lekte som i filmen stand by me.

Image



mer på min 'nya heta' blogg: http://sistiklungan.blogspot.com/

Post Reply