Bromsar

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Asfalt
Posts: 52
Joined: 23 Jul 2009 13:20
Location: Göteborg

Bromsar

Post by Asfalt » 18 Aug 2009 17:12

Det kanske inte är på fixedgear man ska fråga om bromsar, men jag cyklar en singlespeedad Cresent Världsmästarhoj och jag har problem med mina bromsar. När jag köpte den satt det endast på en bakbroms och jag ville ha en frambroms också så jag köpte något skit från en cykelhandlare för några hundringar (kompletta bromsar med handtag). Nu är problemet att de inte tar så bra och jag kan inte spänna dom mer för då ligger klossen på fälgen. Detta gäller speciellt bakbromsen som tar riktigt dåligt, till saken hör att vajerhöljet till bakbromsen inte sitter fast på ramen utan liksom "hänger" lite mer. Att köpa nya tuffa bromsar (typ de som sitter på dagens racers) går inte då det är några centimeter mellan hjulet och bromsfästena i ramen. Hålla på och kapa gafflar vill jag inte heller, för dyrt och tidskrävande. Bygga om skrället till fixed är inte heller något som tilltalar mig.

Är det någon som har ett förslag på vilken typ av broms (och nytt bromshandtag) jag kan använda mig av? Jag vill liksom lita på att jag stannar när jag bromsar så jag kan trycka på med hojen, det är inte kul och cykla omkring och fega.

Jag kan tänka mig att lägga några hundra på att få det hela att fungera, egentligen kanske detta inlägg skulle in på köp/sälj, men jag väntar till dess att jag vet vad jag behöver. Kanske finns det originalbromsar att köpa, om någon känner till något sådant skulle det vara till stor hjälp.

Tacksam för all hjälp.
To sexy for mymotherfuckingself...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsar

Post by pean » 18 Aug 2009 17:22

Cykla omkring och fega är ingenting man ska hålla på med.

Det låter som att du ska leta efter bromsar med long reach, dvs där armen är längre än vanligt, t ex:
http://cyclecomponents.com/1/sv/artikla ... reach.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Image Image Image Image

User avatar
Asfalt
Posts: 52
Joined: 23 Jul 2009 13:20
Location: Göteborg

Re: Bromsar

Post by Asfalt » 18 Aug 2009 21:22

Ahhhh...

Det fanns lite tyngre grejer än vad jag har på nu, hoppades på det.

Image

Image

Har någon tips på ett bra bromshandtag som går på detta styre, jag var hos Veloform och testade "tempo"handtag från tektro men de gick inte in i styret... Tänkte sätta på gamla mtbbromshandtag men det sades att de "käkade" mer wire men att bromsverkan inte ökade.

Ska bara mäta innan jag beställer så att avståndet inte är större...

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Bromsar

Post by TalliDan » 18 Aug 2009 22:35

Har någon tips på ett bra bromshandtag som går på detta styre, jag var hos Veloform och testade "tempo"handtag från tektro men de gick inte in i styret... Tänkte sätta på gamla mtbbromshandtag men det sades att de "käkade" mer wire men att bromsverkan inte ökade.
De syftar på att det finns handtag med olika "utväxling". Om du tar nyare MTB- bromshandtag för V-broms kommer det funka mkt dåligt. Vad du ska ha till dina caliper-bromsar är ännu äldre bromshandtag för cantilever- bromsar...

Sedan är det bara att välja och vraka mellan de modeller som finns!

Lycka till!
...

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Bromsar

Post by Rasmus » 19 Aug 2009 00:03

http://www.sjscycles.co.uk/product-Tekt ... ear-79.htm

Också ett alternativ. Köpte det till min bianchi från 70 talet. Funkar utmärkt. Kör tekro handtag till. Finns i olika storlekar (http://www.velosolo.com/shoppedal.html)

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar

Post by bruse » 19 Aug 2009 06:27

Vad innebär et där long reach? Vad föranleder att man ska ha det?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bromsar

Post by Gustav » 19 Aug 2009 09:24

"Long reach" avser ett längre avstånd från axeln till bromsklossen. Oftast ligger det numera på 39-49mm, medan standard förr var upp till 57 mm. Därför kan det vara svårt att hitta bra och tjusiga bromsar till gamla cyklar.
Image

Sportster
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2008 21:11
Location: Stockholm

Re: Bromsar

Post by Sportster » 20 Aug 2009 12:05

Hej!

Du skrev att vajerhöljet till bakre bromsen hängde ner. Sätt fast det på ramen med buntband eller liknande, så kommer det att ta bättre. När du bromsar rör sig vajern eller hur? Den rörelsen vill du ha i bromsen istället för i vajern och du får den om du sätter fast vajern. Då kommer bromsen att klämma om fälgen istället för att fjädra ut vajern.

Smörja/byta vajer kan också göra underverk om vajern är dålig.

Post Reply