En till "Funkar det här -fråga"

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
g0x
Posts: 33
Joined: 04 Aug 2009 14:22
Location: Stockholm

En till "Funkar det här -fråga"

Post by g0x » 09 Aug 2009 20:07

Hej, jag är ny på forumet och i fixievärlden. Tänkt bygga om en gammal billig japanare jag fått för 400:- till en SS.

Eftersom jag måste ha nya hjul och lägga mig i budgetklassen så funderar jag på
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... svart.html" onclick="window.open(this.href);return false;, ett dicta-frihjul för 95:- och eventuellt ett Singlespeed Cassette Hub Spacer Kit från velosolo.
Hjulet borde passa ramen för det är rätt bredd och det har suttit ett större (630-hjul) på tidigare.

Är jag hemma med det här ?
Är det funkis att lossa den större av de två framklingorna och sätta dit den lilla med korta klingbultar ? Kommer hjulet på något sätt i obalans av att "spacea in" frihjulet mot framklingan ? ?

Har verkligen skummat forumet och läst en del på sheldon browns eminenta sida men man vill ju inte stå och svettas i källaren med fel grejer i onödan =D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: En till "Funkar det här -fråga"

Post by Gustav » 09 Aug 2009 20:25

Det ser bra ut.
Kolla navbredden på din ram också. Möjligt att den är 126mm eller kanske 120mm, bakhjulet du länkat till är 130mm. Det hade du ju visst redan kollat läser jag nu.

Notera att hjulet har inbyggt frihjul, du behöver alltså bara ett ss-kit!

Just så går man tillväga med framklingan. Kör på!
Image

g0x
Posts: 33
Joined: 04 Aug 2009 14:22
Location: Stockholm

Re: En till "Funkar det här -tråd"

Post by g0x » 11 Aug 2009 07:33

Gustav, tack så jättemycket för att du uppmärksammade mig på att det var inbyggt frihjul. Var o köpte lite verktyg igår och började strippa ramen. Idag blir det att mäta lite noggrannare och beställa hjul. Tyvärr verkar framgaffeln vara rätt bred på gammalt maner.

Ramen är dock av stål så det blir väl att pressa ihop den, det finns väl inga andra alternativ som en något förlängd hjulbult ?

pintan

Re: En till "Funkar det här -fråga"

Post by pintan » 12 Aug 2009 10:59

Det ser ut com om du bor i sthlm. i sånna fall skulle jag åka til cykel expo i solna. Jag var själv där igår och köpte ett beggat (ser nytt ut) bakhjul med fixie/ss nav. Satte på en BMX frihjulsklinga så var det klart. För ca 350kr.

Post Reply