Måla/lacka om ram
Måla/lacka om ram
Hej!
Jag har precis tänkt börja mitt första fixieprojekt.
Om min farsas gamla Crescent inte betyder allt för mkt för honom har jag ram + gaffel redan.
Den tänker jag måla/lacka om. Har ni några tips på hur man gör för att få det så snyggt (och billigt) som möjligt?
Mvh
Jag har precis tänkt börja mitt första fixieprojekt.
Om min farsas gamla Crescent inte betyder allt för mkt för honom har jag ram + gaffel redan.
Den tänker jag måla/lacka om. Har ni några tips på hur man gör för att få det så snyggt (och billigt) som möjligt?
Mvh
Billigast är att slipa cykeln för hand, sedan tar du dig till närmsta biltema och rackar burkarna i storebrosans hockytrunk.
Vill du göra det lite mer "bling", alltså med högre budget så föreslår jag att du tar dig till en bil-lackerare för att införskaffa färg i brukform där. Han bör även ha grundfärg (primer) och klarlack (coating). Slipa slipa slipa din cykel, applicera sedan grundfärgen, stoppa in cykeln i baksätet på din bil, ställ bilen i solen i två dagar. Spraya på färgen, låt det torka en halv dag upprerpa sedan bil-tricket och sen gör du samma sak med klarlacken.
Viktigt att tänka på när man burkar sin cykel är att vara lätt på handen, cancontrol är a och o! Spruta inte på för mycket åt gången, undvik drips och runs som det heter på graffiti-språk...
Att stoppa in cykeln i baksätet på en bil är inte nödvändigt men det härdar lacken/färgen och gör den mer motståndig mot stenskott, repor och annan skit!
/simme
Vill du göra det lite mer "bling", alltså med högre budget så föreslår jag att du tar dig till en bil-lackerare för att införskaffa färg i brukform där. Han bör även ha grundfärg (primer) och klarlack (coating). Slipa slipa slipa din cykel, applicera sedan grundfärgen, stoppa in cykeln i baksätet på din bil, ställ bilen i solen i två dagar. Spraya på färgen, låt det torka en halv dag upprerpa sedan bil-tricket och sen gör du samma sak med klarlacken.
Viktigt att tänka på när man burkar sin cykel är att vara lätt på handen, cancontrol är a och o! Spruta inte på för mycket åt gången, undvik drips och runs som det heter på graffiti-språk...
Att stoppa in cykeln i baksätet på en bil är inte nödvändigt men det härdar lacken/färgen och gör den mer motståndig mot stenskott, repor och annan skit!
/simme
Jag skulle väl säga att det finns två vettiga alternativ. Pedant eller punk. Den tidigare innebär blästring och pulverlack och kostar massa pengar. Den senare lite sandpapper och ett par vändor sprayburk.
Det finns också ett tredje sätt, pedant punk, dvs x antal lager grundfärg, x antal lager kulör och x antal lager klarlack. Lägg till slipning efter varje vända. Tar stört mycket tid och ork, ger ett hyffsat resultat men är fortfarande väldigt känsligt för repor och dings.
Oavsett vilken av ovanstående tre du väljer kommer du inte i närheten av en fabrikslack i fråga om utseende och hållbarhet, så håll förväntningarna nere.
Det bästa är om ramen är ren ner till metallen. Dit når du med slip-papper(görjobbigt), kniv+slippapper(mitt val) eller kemikalier (lite halvläskigt.)
Är det en orange Crescent har du inte tillåtelse att lacka om.
Det finns också ett tredje sätt, pedant punk, dvs x antal lager grundfärg, x antal lager kulör och x antal lager klarlack. Lägg till slipning efter varje vända. Tar stört mycket tid och ork, ger ett hyffsat resultat men är fortfarande väldigt känsligt för repor och dings.
Oavsett vilken av ovanstående tre du väljer kommer du inte i närheten av en fabrikslack i fråga om utseende och hållbarhet, så håll förväntningarna nere.
Det bästa är om ramen är ren ner till metallen. Dit når du med slip-papper(görjobbigt), kniv+slippapper(mitt val) eller kemikalier (lite halvläskigt.)
Är det en orange Crescent har du inte tillåtelse att lacka om.
Jag troooor det är en sådanhär: http://fixedgeargallery.com/2008/apr/4/ ... tm#image_4
Pulverlack är det enda rätta tycker jag, finns 2st bra firmor i Högdalens industriområde, ena är Combi Lack AB, andra minns jag inte, den andra firman kunde också hålla med blästring av ramen har jag för mig.
Runt en 300-600 kostar en pulverlack på en ram beroende på ställe och utan kvitto.
Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Runt en 300-600 kostar en pulverlack på en ram beroende på ställe och utan kvitto.
Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Nä, o så är de ju bättringsfärger och inget annat också...Nibbe wrote:Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Jag byggde min första fixie med begränsad budget, men med stort hjärta, under ngn månads tid. Den var färdig i tisdags kväll, så glädjen är stor just nu. Använde mig uteslutande av Biltemas bättringsfärgssortiment (primer, färg o klarlack) och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet kontra pris.
Ramen blev svart och vit (originellt va?! haha). Ägnade timmar åt att våtslipa under processens gång. Tror det blev 4 eller 5 lager primer. Täcker bra och bygger helt ok. Sedan blev det svart och vitt. Den svarta färgen täcker fint, känns tjock och härlig och ger en jämn och fin yta. Den vita däremot är på tok för tunn, blir skrovlig och är allmänt otrevlig att handha. Klarlacken slutligen ger ett helt ok resultat (tänk på mellanarbetet) men räkna med två burkar för ram o gaffel.
Resultatet - ok. På håll ser den fin ut. De svarta partierna glänser i solen. Kikar man lite närmare så syns det att det är hemmasprayat, inte minst beroende på lite halvtaskigt arbete med maskeringstejpen på sina ställen (vilket beror betydligt mer på mig än färgen...)
Hittils håller lacken helt ok. Har lastat cykeln in o ut ur bagagen ngr ggr, tappat ngt verktyg o den håller fortfarande ihop. Men, det är som sagt bara en bättringsfärg så ngr högre krav har jag inte.
Nästa ram kommer förmodligen att få möta pulver- eller proffslack istället, om jag nu inte finner en som håller gott originalskick.
/ Hjulhet
Video meliora proboque deteriora sequor.
Video meliora proboque deteriora sequor.
Schyssta tips!Nibbe wrote:Pulverlack är det enda rätta tycker jag, finns 2st bra firmor i Högdalens industriområde, ena är Combi Lack AB, andra minns jag inte, den andra firman kunde också hålla med blästring av ramen har jag för mig.
Runt en 300-600 kostar en pulverlack på en ram beroende på ställe och utan kvitto.
Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Skriv gärna om du kommer på vad den andra firman heter. Är intresserad av blästring också!
Personligen tycker jag inte att det låter så farligt. Fast det är ju dina pengar och ditt beslut.freddis wrote:Hörde med Stockholms Industrilack idag. Blästring och lackering skulle hamna nånstans runt 1000 kr.
Är det värt det?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
En tanke är att du inte gör lackjobbet som första del av projektet, utan snarare som sista. Vänta tills du har plockat ihop alla delar och kan se att det funkar som det ska. Både funktionellt och färgmässigt. Annars riskerar du att antingen stå med en finlackad ram som (av någon anledning) inte går att använda eller en färgsättning som ser ut som hela hevetet. Den där sadeln eller fälgarna med schyssta kulören KAN ju ta slut och din grundidé rubbas rätt rejält.