Bygga fixie av en äldre Crescent - hjälp med vad som är vad.

Frågor och tips om mek med din cykel.
albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Bygga fixie av en äldre Crescent - hjälp med vad som är vad.

Post by albinn » 13 Jul 2009 14:09

Hej, jag tänkte bygga ihop en fixie då jag fått testa en några gånger och blivit sugen. Köpte en Crescent stålram att utgå från.

Image

Har horistontella dropouts, är rätt storlek för mig osv så verkar vara en bra start. Så långt som på bilden har jag lyckats plocka isär den, men nu måste jag ta reda på vad mer för verktyg jag behöver.

Image

till hit behöver jag en vevarmsavdragare - är det standardmått? Cykeln är från någon gång på 90-talet om det hjälper.

Image

Funkar ett vevparti som detta till att börja med? har ej räknat antal kuggar än men antar att det blir det större man får använda. Kanske blir konstig kedjeriktning?

Image

såhär ser det ut ovanifrån, vad för verktyg behöver man när jag fått av själva vevarmen? Låsringsverktyg vet jag, något mer?

Image

Image

Bakhjulet verkar vara gängat, alltså borde jag bara kunna dra av det och gänga på drev samt låsring? Till att börja med iallafall. Jag antar att jag behöver köpa kedjepiska samt något för att dra av drevet som sitter på - vad är det för verktyg?

Nu blir det väldigt många frågor på en gång, men saken är den att hur mycket jag än läst känner jag mig inte helt säker på vad jag ska skaffa på egen hand.

Får jag hjälp nu så kan man ju tänka sig att jag om ett tag blir den som kan ge hjälp!
Last edited by albinn on 22 Jul 2009 13:00, edited 2 times in total.

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Bygga fixie av en äldre Crescent - hjälp med vad som är

Post by mojhoj » 13 Jul 2009 16:33

albinn wrote:till hit behöver jag en vevarmsavdragare - är det standardmått?
ja, det tror jag.
vevlager är gammal, jag har inte ändrat mitt.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 13 Jul 2009 16:51

Detta är inte svar på någon specifik fråga (i så fall de sista om några), men du kan inte göra om det där baknavet till ett fixednav på något lätt sätt. Visst finns det sk "fixed konverters", men då är det billigare att köpa ett nytt fixednav. Problemet är att på ett sådant nav sitter frihjulsmekanismen inbyggd i navet, och det finns inga utanpåliggande gängor så du kan gänga fast ett nytt drev tyvärr. Ett nytt bak nav är alltså ett måste.

Du kan använda framdrevet, oftast byter man dock det till ett som är anpassat för 1/8 eller 3/32 kedja (lite grövre/bredare dimention) anpassad för SS/fixed.

//Axel

albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Post by albinn » 13 Jul 2009 17:36

Okej, tack Mojhoj!

Axel, är du säker på det? Hur ser man det innan man tagit av dreven? Jag tycker det ser ut som att det skulle kunna vara ett sånt nav som det är till vänster på denna bild: http://sheldonbrown.com/images/freewheel-vs-k7.jpg

Det troliga är naturligtvis att du har rätt, men jag vill gärna lära mig hur du såg det! Om jag behöver köpa ett nytt hjul, vad ska jag tänka på? Köper jag nytt hjul kommer jag antagligen köpa nytt vevparti också, behöver de passa ihop på något sätt (förutom rätt dimension för grövre kedja då)? Med tanke på "chainline", korrekt ord på svenska? Man kanske kan mäta ut det på något vis?

Frågan vad man behöver för verktyg för att få av drevpaketet från hjulet kvarstår dock fortfarande!

Tackar många gånger om för hjälpen :)

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 13 Jul 2009 17:54

albinn wrote:Okej, tack Mojhoj!

Axel, är du säker på det? Hur ser man det innan man tagit av dreven? Jag tycker det ser ut som att det skulle kunna vara ett sånt nav som det är till vänster på denna bild: http://sheldonbrown.com/images/freewheel-vs-k7.jpg

Det troliga är naturligtvis att du har rätt, men jag vill gärna lära mig hur du såg det! Om jag behöver köpa ett nytt hjul, vad ska jag tänka på? Köper jag nytt hjul kommer jag antagligen köpa nytt vevparti också, behöver de passa ihop på något sätt (förutom rätt dimension för grövre kedja då)? Med tanke på "chainline", korrekt ord på svenska? Man kanske kan mäta ut det på något vis?

Frågan vad man behöver för verktyg för att få av drevpaketet från hjulet kvarstår dock fortfarande!

Tackar många gånger om för hjälpen :)
Jag är inte säker nej, men även om det ser ut som till vänster kan du inte få på någon låsring på den, för att det ska gå ska du ha två gängor, en rätt och en felgängande gänga. Visst kanske du skulle kunna suicide montera ett drev på, men tyvärr är ofta sanningen att ett nytt drev är den enda och bästa lösningen. Så jag ser inte om det är som på höger/vänster på din bild, men jag vet att det inte är så du kan få på låsring och det var mest det jag ville komma fram till.

Med nytt hjul/drev finns det inte så mycket att tänka på, det ska vara anpassat för fixed helt enkelt. Sen får du vad du betalar för, ett billuígt nav/hjul håller ofta inte lika bra/länge som ett dyrare, och risken för gängpajj är ofta större just pga sämre material och gängor.
Baknav och framdrev behöver inte passa ihop, men bakdrevet, kedjan och framdrevet bör vara anpassade för samma kedjebredd. Med andra ord, blanda helst inte 3/32 och 1/8 komponenter.

Korrekt svenskt ord är tro det eller ej kedjelinje, och det har jag tyvärr dålig koll på så det överlåter jag till någon annan.

För att ta av kassetten gör du såhär: http://bicycletutor.com/replace-cassette-cluster/, verktygen han använder är för utom skiftnyckeln: Biltema art nr 27-026 samt en kedjepiska, https://www.cyclecomponents.com/images/ ... /ag053.jpg.

//Axel

albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Post by albinn » 13 Jul 2009 18:38

Okej, haha nu börjar jag förstå hur saker och ting hänger ihop... Suicidemontera är alltså att köra utan låsring? Rätt osoft om man skulle skidda eller liknande? :P

För att fortsätta - göteborgsområdet - bra ställe att köpa hjul? Har hört att de säljer hjulpar för 2000 på Childstore, någon som vet om det är nåt att satsa på?

Drevning? Något lagom att börja med?

Skiter nog i kassettadaptern om jag ändå ska ha ett nytt hjul, men kedjepiska ska jag köpa :)

Sen om jag ska skaffa nytt vevparti med, vad är det för nåt som döljer sig bakom vevarmen när jag fått av den? Nån låsring va? och sen nåt mer?

Jobbigt om jag skulle upptäcka nån ny mutter precis när jag fått av vevarmen.

Styrlagerpartiet sitter på min cykel fast med en "mutter" som verkar vara drygt 30 mm bred, exakt hur stor brukar nyckeln man behöver där vara?

Får verkligen säga tack för långa och genomtänkta svar Axel! :)

EDIT: På de gamla, uttorkade däcken står det 32-622 - om jag förstått rätt är detta 28"?

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 14 Jul 2009 16:33

albinn wrote:Okej, haha nu börjar jag förstå hur saker och ting hänger ihop... Suicidemontera är alltså att köra utan låsring? Rätt osoft om man skulle skidda eller liknande? :P

För att fortsätta - göteborgsområdet - bra ställe att köpa hjul? Har hört att de säljer hjulpar för 2000 på Childstore, någon som vet om det är nåt att satsa på?

Drevning? Något lagom att börja med?

Skiter nog i kassettadaptern om jag ändå ska ha ett nytt hjul, men kedjepiska ska jag köpa :)

Sen om jag ska skaffa nytt vevparti med, vad är det för nåt som döljer sig bakom vevarmen när jag fått av den? Nån låsring va? och sen nåt mer?

Jobbigt om jag skulle upptäcka nån ny mutter precis när jag fått av vevarmen.

Styrlagerpartiet sitter på min cykel fast med en "mutter" som verkar vara drygt 30 mm bred, exakt hur stor brukar nyckeln man behöver där vara?

Får verkligen säga tack för långa och genomtänkta svar Axel! :)

EDIT: På de gamla, uttorkade däcken står det 32-622 - om jag förstått rätt är detta 28"?
Precis, att självmord (suicide) montera är att köra utan låsring med endast typ loctite. Detta är dock inget jag rekommenderar, speciellt inte till en "nybörjare". För att få loctite att sitta såpass krävs tex en i princip kliniskt ren yta, minsta lilla fett/olja gör att det skiter sig. Som sagt, det finns en anledning till att det heter självmordslösning :P

I göteborg finns det tre ställen du bör kolla upp, cykelcity, Veloform (Chapmans torg tror jag det heter där det ligger, i majorna är det iaf) och Childstore. Vilka som har bäst utbud varierar lite, men på cykelcity är det kanske minst chans att du hittar nåt i de lägre prisklasserna :P
Fördelen med Veloform är att de kan svara på alla frågor om gamla cyklar, han som jobbar där (den som varit där alla gånger jag varit där i alla fall) kan nära på allt. Gå in på www.veloform.se för adress osv, sidan är dock dåligt uppdaterad ang produkter. Tänk på att han har skumma öppetider, kolla dem först :P

Kör en rätt lätt utväxling i början, runt 43/14.

Kasettadaptern (om du menar den som konverterar till fixed) är inget bra eller billigt alternativ, det är i princip gjort för att användas om du vill göra om det där ebay diskhjuls fyndet till fixed, inte för "vanliga" hjul.

Jag har tyvärr dålig koll på sådana gamla vevar, men på den gamla 80tals cresenten jag hjälpte en polare att byta lager på var det om jag inte missminner mig bara att skruva av veven på sidan utan drev, ta bort en låsring och dra ut hela axeln (samt då byta lagren, som bara var iknackade.
Men listar du inte ut hur du ska lösa det, passa på att fråga han på veloform när du är där och kollar på fälg :)

Japp, det är 28 tum på så gott som alla racercyklar.

Hoppas detta gav svar på några av dina frågor :)

//Axel

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 14 Jul 2009 18:27

hoppas jag inte ställer till det nu men...

- jag tror det går utmärkt att gänga av frihjulet på ditt bakhjul. tror inte det är cassett modellen.

- suicide är inte så farligt som de låter. jag har själv rullat så i många år utan problem. kan vara värt att överväga som ett billigt sätt att testa fixed i alla fall.

- 43/14 tycker i alla fall inte jag låter som en lätt växling. jag åker på 42/16 och jag tror jag skulle tycka 43/14 är för tungt för mig i alla fall.

- och de går alldeles utmärkt att blanda komponenter för 1/8" och 3/32" kedjor.

men du gör som du vill. finns många vägar att gå :)

Lycka till!

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 14 Jul 2009 23:43

Lynndån wrote:hoppas jag inte ställer till det nu men...

- jag tror det går utmärkt att gänga av frihjulet på ditt bakhjul. tror inte det är cassett modellen.

- suicide är inte så farligt som de låter. jag har själv rullat så i många år utan problem. kan vara värt att överväga som ett billigt sätt att testa fixed i alla fall.

- 43/14 tycker i alla fall inte jag låter som en lätt växling. jag åker på 42/16 och jag tror jag skulle tycka 43/14 är för tungt för mig i alla fall.

- och de går alldeles utmärkt att blanda komponenter för 1/8" och 3/32" kedjor.

men du gör som du vill. finns många vägar att gå :)

Lycka till!
Kanske, jag är osäker på vilket jag också faktiskt.

Jag brukar inte rekommendera det, men som du säger finns det många som kört länge med den lösningen utan problem.

Där har du helt rätt, jag tänkte/skrev fel. 42/12 tänkte jag skriva.

Det går ja, men man bör inte ha tex en mindre kedja på ett större drev, i alla fall inte om man inte vill ha ett onödigt slitage på grejjerna. För bästa resultat ska man helst inte blanda, och ska han ändå köpa nytt är det ju lika bra att köpa samma storlek på allt.

Som sagt, det finns inget direkt rätt eller fel här, och vad som funkar på en cykel funkar kanske inte så bra på en annan och vice versa.

//Axel

frnzfelx
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2009 23:45
Location: Stockholm

Vevlager

Post by frnzfelx » 15 Jul 2009 01:42

Hej Albin. Tänkte vara lite ful här och utnyttja din tråd för att jag har själv precis börjat ett bygge med exakt samma ram (92318 1988års modell tror jag att det är)...

http://www.cykelhobby.com/92318.htm

Jag skulle vilja byta vevlagret i min och undrar om du eller någon annan här vet vad det är för gängor?
Det står någonstans på sidan ovan att Crescent på slutet av 80-talet bytte från franska till (engelska?) gängor...

Ber om ursäkt för intrånget, men du kanske vill byta också någon dag...
Last edited by frnzfelx on 15 Jul 2009 10:26, edited 2 times in total.

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 15 Jul 2009 06:47

42/12 är ju ännu tyngre.

Att ha en smal kedja på tjockt drev är inte ens görbart. tjock kedja och smala drev går riktigt fint.

vill man hålla kostnaderna nere finns de tex ingen direkt anledninga att köpa häftiga "track vevar" för 1/8" kedja. de går utmärkt med vanligare och ofta billigare LVG-vevar.

albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Post by albinn » 15 Jul 2009 11:43

Ingen fara alls frnzfelix, får se om jag byter mitt eller om det räcker med att köpa bara nya vevarmar, det kanske det gör. Dock vet jag inte om vi har samma ram, iallafall inte om du har den på länken du skickade. Jag tror inte min var "riktig" tävlingscykel, med tanke på att den har både lås och stöd.

På tal om lås och stöd, går det att slipa bort dem på nåt vis? Vinkelslip typ? Eller skadar man garanterat ramen? Tycker att det vore cleanare utan lås och stöd.

Jag ska kolla runt och se vad jag ska köpa för vevarmar och stöd, så länkar jag här när jag hittat nåt och så kan ni säga om det vekrar bra eller inte! Det vore snällt.

Nu ska jag sova middag efter att ha jobbat femton timmar inatt... Gothiadiskot är ett riktigt höjdarställe haha.

Albin

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 15 Jul 2009 12:01

albinn wrote:Ingen fara alls frnzfelix, får se om jag byter mitt eller om det räcker med att köpa bara nya vevarmar, det kanske det gör. Dock vet jag inte om vi har samma ram, iallafall inte om du har den på länken du skickade. Jag tror inte min var "riktig" tävlingscykel, med tanke på att den har både lås och stöd.

På tal om lås och stöd, går det att slipa bort dem på nåt vis? Vinkelslip typ? Eller skadar man garanterat ramen? Tycker att det vore cleanare utan lås och stöd.

Jag ska kolla runt och se vad jag ska köpa för vevarmar och stöd, så länkar jag här när jag hittat nåt och så kan ni säga om det vekrar bra eller inte! Det vore snällt.

Nu ska jag sova middag efter att ha jobbat femton timmar inatt... Gothiadiskot är ett riktigt höjdarställe haha.

Albin
Tja! Ja gothiadiscot är väl fint. Vi borde träffas alla på FG o cykla dit, dansa o cykla hem :lol:

Skämt o sido, jo, vinkelslip funkar för att ta bort överflödig metall... men var riktigt nogrann, kan gå snabbt oså vips så skär man i ramen.. men de ska funka iaf!!!

albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Post by albinn » 15 Jul 2009 12:27

Ja verkligen, kan tänka mig att folket här matchar målgruppen perfekt.. haha.

Får kanske låta någon lite mer erfaren testa det isånafall. Annars får jag väl helt enkelt uppskatta de praktiska sidorna med att ha lås och stöd :)

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 15 Jul 2009 12:36

Ne, dom praktiska fördelarna finns ju inte.. fult så de förslår med stöd och lås! :P Så svårt är det inte! Bara du är nogrann och försiktig så! :lol:

albinn
Posts: 21
Joined: 10 Jul 2009 11:34
Location: Göteborg

Post by albinn » 15 Jul 2009 12:44

Första målet är iallafall att skaffa vevar till lämpligt pris samt hjul! Så att jag överhuvudtaget kan cykla på den.

Vilka butiker finns det som har bra urval på internet och är pålitliga? Inom sverige då, så man slipper dyr frakt. Känns inte som att jag hittar så många vevpartin anpassade för fixed från början... Hittar Sugino men de kostar ju typ 2000, känns som att det borde finnas billigare?

Albin

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Post by pjocke » 15 Jul 2009 13:12

albinn wrote:Vilka butiker finns det som har bra urval på internet och är pålitliga? Inom sverige då, så man slipper dyr frakt.
Här finns en tråd med recensioner av allehanda onlinebutiker: http://fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=785

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 15 Jul 2009 13:14

Ett fixed/free hjulpar finns på Childstore för 2000 kr. Helt ok hjul faktiskt, men fetta in ordentligt när du sätter på drevet, låsring måste sitta ordentligt också.. men de gäller alla nav.. de gjorde inte jag och min fixed sidas gängor gick sönder..

Vevar? Ett helt nytt vevparti med vevlager? Ny klinga? Allt de borde gå att hitta för bra pris. Då är väl Veloform(butiken) bättre skulle jag tippa... Vevlager behöver inte vara dyrt..
http://cyclecomponents.com/2/sv/artikla ... i-48t.html
borde väl funka?

EDIT: http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx 1600 kr.. För dyrt? Annars är de bra skit som du kan få direkt om du går till överhusargatan...

frnzfelx
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2009 23:45
Location: Stockholm

Post by frnzfelx » 15 Jul 2009 20:40

Tja, jora det är samma... Om du scrollar ner lite så kommer rätt modell.

Jag gick på ganska hårt med vinkelslip och kapade bort stödet och låset.. Gick super. Lite finfilning efter bara. Och lite färg för att hålla rosten borta så är du hemma.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 15 Jul 2009 22:26

Tjao!
Jag kan ha missat nåt då jag bara skummat genom inläggen men det fungerar utmärkt att självmordskonvertera som ett första steg och vevpartiet fungerar också så länge det är helt, Så du får känna lite på att köra fixed innan du lägger massa tusenlappar på det.

Jag har kört (och kör) med självmordslösning på min slitoslängcykel. och jag skiddar så mycket jag orkar utan att drevet rör sig en millimeter.

Vill du testa den varianten så räcker det att du går till childstore, cykelcity eller veloform och köper ett drev sen kommer du förbi (bor i Linné) efteråt så hjälper jag dig på med drevet, jag har gänglåsningsgegga som håller och de verktyg du behöver.

PM:a om du vill ha hjälp!

Carl

Post Reply