Vad krävs för att jobba som cykelbud?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Robin
Posts: 13
Joined: 10 Dec 2008 15:38
Location: Stockholm

Vad krävs för att jobba som cykelbud?

Post by Robin » 11 Jul 2009 15:48

Hejsan allihopa, här är mitt första inlägg :)

Det är så att jag länge har gått och varit sugen på att testat att cykelbuda och eftersom jag nu tagit studenten så skulle det vara perfekt för mig att börja buda till hösten.

Det jag undrar är hur pass krävande det egentligen är att jobba som cykelbud och i hur pass bra form man måste vara innan man söker jobbet? Jag bor i Stockholm och skulle vilja buda för exempelvis Ryska Posten.

Jag fick upp intresset för cyklar förra sommaren och i augusti så började jag cykla fixed. Sen dess har jag cyklat olika mycket till och från för att jag tycker det är kul, typ pumpat runt i stan då och då för skojsskull med polaren men inga seriösa träningsrundor. Jag är i bra fysisk form eftersom jag tränar på gym men konditionen och knästyrkan är inte "jättebra", har aldrig tränat kondition och tränar inte benen speciellt ofta.

Jag vill börja träna upp mig inför att buda men undrar som sagt hur "bra" jag måste vara innan man söker jobbet. Tips på hur jag ska träna är också välkomna :)

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Vad krävs för att jobba som cykelbud?

Post by eodd » 11 Jul 2009 16:19

Robin wrote:Hejsan allihopa, här är mitt första inlägg :)

Det är så att jag länge har gått och varit sugen på att testat att cykelbuda och eftersom jag nu tagit studenten så skulle det vara perfekt för mig att börja buda till hösten.

Det jag undrar är hur pass krävande det egentligen är att jobba som cykelbud och i hur pass bra form man måste vara innan man söker jobbet? Jag bor i Stockholm och skulle vilja buda för exempelvis Ryska Posten.

Jag fick upp intresset för cyklar förra sommaren och i augusti så började jag cykla fixed. Sen dess har jag cyklat olika mycket till och från för att jag tycker det är kul, typ pumpat runt i stan då och då för skojsskull med polaren men inga seriösa träningsrundor. Jag är i bra fysisk form eftersom jag tränar på gym men konditionen och knästyrkan är inte "jättebra", har aldrig tränat kondition och tränar inte benen speciellt ofta.

Jag vill börja träna upp mig inför att buda men undrar som sagt hur "bra" jag måste vara innan man söker jobbet. Tips på hur jag ska träna är också välkomna :)
Hur du skall träna? Orientering i stadsmiljö, cykla, springa i trappor, låsa din cykel snabbt som fan..

Eller vad fan vet jag? Jag är fakenger royal, men jag tycker nog själv att jag gör det jävligt snyggt.

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Post by Kaffe » 11 Jul 2009 17:36

Du måste vara ganska galen först och främst. Samtidigt som vissa dagar kan kännas alldeles underbara så suger det rätt hårt väldigt ofta. Spelar i princip inte någon roll i vilken form man är eller om man ens hittar särskilt bra. Okej, fetton är väl inte speciellt eftertraktade... Den viktigaste styrkan arbetsgivarna kollar efter är den mentala. Konditionen får du efter en månad och full koll på stan och alla genvägar, well, man lär sig nått nytt varje dag även i en såpass liten stad som stockholm. Ska jag vara ärlig så tror jag dock det sista de vill höra på intervjun är att man vill börja buda för att man nyss upptäckt hur kul det är att cykla fixed.

Hur som helst, hösten är en bra årstid att börja på med tanke på hur många som slutar för studier osv. Bara att sätta igång och "terrorisera" arbetsgivarna! Lycka till!

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

Cykelbud?

Post by 365snabbsomfan » 12 Jul 2009 02:58

Röker du?
Du måste vara riktigt jävla bra innan du ens har provat jobbet precis som på alla andra jobb.
Ps. Det suger aldrig.

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: Cykelbud?

Post by Kaffe » 12 Jul 2009 09:45

365snabbsomfan wrote:Röker du?
Du måste vara riktigt jävla bra innan du ens har provat jobbet precis som på alla andra jobb.
Ps. Det suger aldrig.
Sorry glömde, vill du jobba på Ronin måste du vara bäst i stan, vill du jobba på Ryssen ska du helst aldrig suttit på en cykel, vill du jobba på Bring ska du helst vara liten och vill du jobba på ASA så ska du helst vara 50+... :P

Okej då, det suger väl inte riktigt lika mycket som jag påstår, men man måste ju fan skrämmas lite!

P.S. Röker inte du?? D.S.

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

Bakenger

Post by 365snabbsomfan » 12 Jul 2009 17:41

Jag menar att man borde röka och lyssna på jazz.

Liten för att jobba på bring?

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: Bakenger

Post by Kaffe » 12 Jul 2009 19:26

365snabbsomfan wrote:Jag menar att man borde röka och lyssna på jazz.

Liten för att jobba på bring?
Borträknat Johannes är inte de flesta ganska korta där? Försökte bara hitta något kriterie som särskilde bring från de andra nu när de slipper jobba i heltajts.

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

Wacky tobacky

Post by 365snabbsomfan » 12 Jul 2009 20:36

Jo men Erland är ju inte så kort han heller och jag har ju jobbat där också.
Annars stämmer det kanske det där med att vara kort.

Tights e ju bra!

Känner vi varandra? Jag vet inte vem nån är här.

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: Wacky tobacky

Post by Kaffe » 12 Jul 2009 21:24

365snabbsomfan wrote:Jo men Erland är ju inte så kort han heller och jag har ju jobbat där också.
Annars stämmer det kanske det där med att vara kort.

Tights e ju bra!

Känner vi varandra? Jag vet inte vem nån är här.
Jorå vi känner varandra, men det blir roligare ifall du gissar. Det är inte så svårt om du kollar på namnet...

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

Men...

Post by 365snabbsomfan » 12 Jul 2009 23:13

Vart brukar du dricka kaffe?

FTF&M

Post by FTF&M » 12 Jul 2009 23:21

...get a room!

Robin
Posts: 13
Joined: 10 Dec 2008 15:38
Location: Stockholm

Post by Robin » 12 Jul 2009 23:34

Tack för era svar, iaf ditt första Kaffe eftersom jag inte tror jag blev så mycket klokare av de andra inläggen :P

Det verkar som att ni, Kaffe och snabbsomfan, jobbar eller iaf har jobbat som bud? Hur var det när ni började?

Och nej jag röker inte, om den frågan ens var seriös eller riktat till mig :P

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 13 Jul 2009 07:00

Du kan alltid jobba som fakenger. Du jobbar när du vill, du väljer vilket väder du jobbar i, vilka bud du vill ta och vilka kläder du jobbar i. Jag har gjort det i snart två år, funkar riktigt bra. Brukar ta ett bud eller två varje dag, någon gång mellan kl. 16-22. Enda nackdelen är att det är dåligt betalt.

Vi kanske borde starta en fakengerfirma, så kan vi ta varandras bud.
Cogs 'n Kegs

krille P
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 12:37
Location: sthlm

Post by krille P » 13 Jul 2009 09:37

haha best ever! Låter toppen jag e på, sluta å bud på riktigt å bara köra när man vill å när vädret till låter!

Robin, själv började jag för ett gäng år sedan och har kommit å gott lite som.
Början e alltid tung innan man kommer i form å börjar lära sig namnen på alla gator och så men det brukar lösa sig efter 1-2 veckor. Räkna med att vara mör i kroppen de två första veckorna sen kommer det att flyta på.
Jobbade mina tre första år både sommar å vinter men insåg senare att Sthlms vintern inte är den roligaste att buda i. Så jonnen byttes ut mot laggen vinter tid.
Det jag vill säga är att det är ett perfekt säsong arbete, å jag förundras å respekterar alla som orkar att slita vintern ut.
Men ska du buda så är EN vinter ett måste tycker jag. Man lär sig uppskatta de små sakerna i livet, som ex torra strumpor.
Men som sagt det som får folk att klara sig igenom vintern är nog sommaren. Det är den absolut bästa årstiden. Vi får ju även inte glömma gemenskapen mellan alla.
Alla som är något intresserad av denna kultur har det jävligt kul. DU har alla alleycats, cykelpolo matcher alla öl på embargo alla andra event runt om i sverige.

du kommer att gilla det om du gillar att cykla.
lycka till

chrobin

Post by chrobin » 13 Jul 2009 09:50

Bubblan wrote:Du kan alltid jobba som fakenger. Du jobbar när du vill, du väljer vilket väder du jobbar i, vilka bud du vill ta och vilka kläder du jobbar i. Jag har gjort det i snart två år, funkar riktigt bra. Brukar ta ett bud eller två varje dag, någon gång mellan kl. 16-22. Enda nackdelen är att det är dåligt betalt.

Vi kanske borde starta en fakengerfirma, så kan vi ta varandras bud.
Du glömde nämna att man bara kör till adresser man hittar till oxså.
Alltså behövs varken lokalsinne eller karta.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 13 Jul 2009 10:14

Bubblan, jag jobbar gärna med dig på dom villkoren! ^_^

Kondis får man, hitta lär man sig och bara man gillar att cykla, vara trevlig mot kunder, cykla i alla väder så är det världens bästa jobb!

Linus från GBG talar om hur det är: http://harda-bud.blogspot.com/
krille p wrote:Men ska du buda så är EN vinter ett måste tycker jag. Man lär sig uppskatta de små sakerna i livet, som ex torra strumpor.
Fast dom senaste vintrarna har det ju knappt varit en vinter. Dom senaste två har jag faktiskt haft känsel i mina tår hela tiden, inte som dom två första när dom domnade bort och kom tillbaka när det blev lite torrare/varmare! Sen kan man citera House of Pistard:
HOP wrote:In Glasgow you stay a Rookie until you've done two winters (just in case the first one was an easy one) but it's all good natured. At one point you weren't allowed to be Old School until you'd quit to do something else then come back! Institutionalised I believe they call it.
Robin, som Krille P säger så finns hela gemenskapen och den sträcker sig inte bara till Sverige, utan till alla städer där det finns bud.
Det är världens bästa jobb och jag trivs som fan!

Rasco
Posts: 10
Joined: 21 Jun 2008 11:48
Location: sthlm

Post by Rasco » 13 Jul 2009 16:09

På Bring ska du gärna ha ett tufft smeknam också.

365snabbsomfan
Posts: 23
Joined: 16 Jul 2008 19:36
Location: Stockholm

???

Post by 365snabbsomfan » 13 Jul 2009 18:55

Frågan var seriös och du borde Röka!

Post Reply