Fråga ang Drev

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Fråga ang Drev

Post by Jonas.F » 17 Jun 2008 15:53

Enkel nybörjar fråga som någon oelitist kanske behagar svara på :lol:

Vilka märken på drev och klingor passar en bianchi pista?

en till...

Varför skriver inte drev tillverkare eller webshops vilket inner mått samt gänga de är på dreven?
Ska dom vara lite "svåra" eller vadå? Som nybörjare är det en salig röra att hitta prylar som passar.

Tackar för svar.

/J

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Re: Fråga ang Drev

Post by mr fredo » 17 Jun 2008 16:18

mistahpistapista wrote:Enkel nybörjar fråga som någon oelitist kanske behagar svara på :lol:

Vilka märken på drev och klingor passar en bianchi pista?

en till...

Varför skriver inte drev tillverkare eller webshops vilket inner mått samt gänga de är på dreven?
Ska dom vara lite "svåra" eller vadå? Som nybörjare är det en salig röra att hitta prylar som passar.

Tackar för svar.

/J
de flesta (=i princip alla) har standardgängor 1.370" x 24 tpi på trackdreven så det spelar ingen större roll vilket drev du väljer (förutom att de kan skilja sig MYCKET i kvalitet mellan märkena!), oavsett om det är EAI, On-One, Fixie Inc., Phil Wood eller vad du nu gillar...

framklingan däremot måste passa rätt BCD, som är ett mått på avståndet för hålen i klingan resp. vevarmen. man kan mäta upp BCD och sedan välja rätt klinga helt enkelt... borde finnas en tråd på http://www.sheldonbrown.com om hur man mäter...

lycka till!

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 17 Jun 2008 18:28

Faktum är att jag har ett on-one drev men eftersom det med ögonmått såg ut att inte passa så har jag inte monterat det än. Men om det är (i princip) standard på track drev så bör det ju funka, får prova helt enkelt.

Tack för hjälpen

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 17 Jun 2008 20:07

Diameter och stigning (1.37" x 24 tpi) är som sagt nästan standard men problemet är att det inte finns någon standard på gängprofilen. Minns inte om det var on-one drev på surly-nav eller tvärt om som kärvade så pass att jag först trodde att det var fel dimension. De flesta kombinationer går att gänga på för hand men en del måste gängas på med kedjepiska. Om det blir rejält trögt efter drygt ett varv även med kedjepiska har drevet och navet inte samma diameter/stigning och då är det kört.

Däremot har jag hört att låsringen ofta har olika stigning och att campa, miche & c/o beter sig illa men jag har inte haft sådana problem hittils.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 17 Jun 2008 20:08

Jag är rätt säker på att Phil Wood kör djungelgängat(italienskt..) vilket betyder att du behöver drev och låsring från samma märke ev. campa.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 17 Jun 2008 20:29

Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.

Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 17 Jun 2008 20:51

ArvidSvensson wrote:Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.

Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
har du länk...jag hittar inte...

(hojade jag förbi dig idag?)
The Blood I bleed is Black indeed!

hejdå

Post by hejdå » 17 Jun 2008 21:06

google är din vän, men så även Simon Busk, länk:
http://www.londonfgss.com/thread3372.html

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 17 Jun 2008 21:23

Hiwatt wrote:
ArvidSvensson wrote:Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.

Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
har du länk...jag hittar inte...

(hojade jag förbi dig idag?)
Japp, utanför min port.

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 18 Jun 2008 08:44

ArvidSvensson wrote:Diameter och stigning (1.37" x 24 tpi) är som sagt nästan standard men problemet är att det inte finns någon standard på gängprofilen. Minns inte om det var on-one drev på surly-nav eller tvärt om som kärvade så pass att jag först trodde att det var fel dimension. De flesta kombinationer går att gänga på för hand men en del måste gängas på med kedjepiska. Om det blir rejält trögt efter drygt ett varv även med kedjepiska har drevet och navet inte samma diameter/stigning och då är det kört.
sant, vissa gängor tror man är helt fel trots samma diameter och stigning, men funkar (endast baserat på egna erfarenheter) ofta om man använder tricket med bakhjulet och kedjan för åtdragning (eller kedjepiska om man har det)... i vissa fall kan lite olja underlätta också...
ArvidSvensson wrote:Däremot har jag hört att låsringen ofta har olika stigning och att campa, miche & c/o beter sig illa men jag har inte haft sådana problem hittils.
ja, glömde nämna det, men det är helt korrekt, speciellt campa har en tendens till att skilja sig från allt och alla i många avseenden :wink:
ibland är man lite hemmablind så då glömmer man att såna saker inte är en självklarhet för alla... :roll:

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Jun 2008 09:18

mr fredo wrote: i vissa fall kan lite olja underlätta också...
Alltid fett på gängor om man vill kunna få isär grejjerna senare.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 03 Jul 2008 11:41

ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 03 Jul 2008 12:06

johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 03 Jul 2008 12:09

Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan JIS-standard och ISO-standard. En Bianchi behöver troligtvis en ISO-anpassad vevarm t.ex. Om du har Campa-tracknav behöver du en Campa låsring till bakdrevet t.ex.

Läs mer här:

http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 03 Jul 2008 12:12

ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 03 Jul 2008 12:16

ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.
okok
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 03 Jul 2008 12:22

johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.
okok
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra. :D

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 03 Jul 2008 12:30

ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.
okok
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra. :D
Med plats för låsring ser det ut så här.
Image
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.

Häpp!

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 03 Jul 2008 15:16

ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.
okok
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra. :D
Med plats för låsring ser det ut så här.
Image
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.

Häpp!
ahh...nu hänger jag med, får helt enkelt inhandlat ett nav med fixed/fixed!!...tackar för hjälpen! :D

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 04 Jul 2008 08:03

johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.
...men ja, det går. Det är samma gänga.
okok
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra. :D
Med plats för låsring ser det ut så här.
Image
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.

Häpp!
ahh...nu hänger jag med, får helt enkelt inhandlat ett nav med fixed/fixed!!...tackar för hjälpen! :D
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:

Post Reply