Fråga ang Drev
Fråga ang Drev
Enkel nybörjar fråga som någon oelitist kanske behagar svara på
Vilka märken på drev och klingor passar en bianchi pista?
en till...
Varför skriver inte drev tillverkare eller webshops vilket inner mått samt gänga de är på dreven?
Ska dom vara lite "svåra" eller vadå? Som nybörjare är det en salig röra att hitta prylar som passar.
Tackar för svar.
/J
Vilka märken på drev och klingor passar en bianchi pista?
en till...
Varför skriver inte drev tillverkare eller webshops vilket inner mått samt gänga de är på dreven?
Ska dom vara lite "svåra" eller vadå? Som nybörjare är det en salig röra att hitta prylar som passar.
Tackar för svar.
/J
Re: Fråga ang Drev
de flesta (=i princip alla) har standardgängor 1.370" x 24 tpi på trackdreven så det spelar ingen större roll vilket drev du väljer (förutom att de kan skilja sig MYCKET i kvalitet mellan märkena!), oavsett om det är EAI, On-One, Fixie Inc., Phil Wood eller vad du nu gillar...mistahpistapista wrote:Enkel nybörjar fråga som någon oelitist kanske behagar svara på
Vilka märken på drev och klingor passar en bianchi pista?
en till...
Varför skriver inte drev tillverkare eller webshops vilket inner mått samt gänga de är på dreven?
Ska dom vara lite "svåra" eller vadå? Som nybörjare är det en salig röra att hitta prylar som passar.
Tackar för svar.
/J
framklingan däremot måste passa rätt BCD, som är ett mått på avståndet för hålen i klingan resp. vevarmen. man kan mäta upp BCD och sedan välja rätt klinga helt enkelt... borde finnas en tråd på http://www.sheldonbrown.com om hur man mäter...
lycka till!
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Diameter och stigning (1.37" x 24 tpi) är som sagt nästan standard men problemet är att det inte finns någon standard på gängprofilen. Minns inte om det var on-one drev på surly-nav eller tvärt om som kärvade så pass att jag först trodde att det var fel dimension. De flesta kombinationer går att gänga på för hand men en del måste gängas på med kedjepiska. Om det blir rejält trögt efter drygt ett varv även med kedjepiska har drevet och navet inte samma diameter/stigning och då är det kört.
Däremot har jag hört att låsringen ofta har olika stigning och att campa, miche & c/o beter sig illa men jag har inte haft sådana problem hittils.
Däremot har jag hört att låsringen ofta har olika stigning och att campa, miche & c/o beter sig illa men jag har inte haft sådana problem hittils.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.
Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
har du länk...jag hittar inte...ArvidSvensson wrote:Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.
Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
(hojade jag förbi dig idag?)
The Blood I bleed is Black indeed!
google är din vän, men så även Simon Busk, länk:
http://www.londonfgss.com/thread3372.html
http://www.londonfgss.com/thread3372.html
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Japp, utanför min port.Hiwatt wrote:har du länk...jag hittar inte...ArvidSvensson wrote:Alien-drev (novatech?) passar inte på on-one nav. Drevet är så tunnt att låsringen inte når fram till drevet. Drevet är alltså tunnare än det gängade drevutrymmet så låsringen bottnar på sina gängor.
Vi borde lägga upp mek som funkar/ inte funkar i den klistrade tipstråden. London fixed gear har t.ex. en väldigt komplett samling nav/vevlager/vevlista för rakt kedjelinje.
(hojade jag förbi dig idag?)
sant, vissa gängor tror man är helt fel trots samma diameter och stigning, men funkar (endast baserat på egna erfarenheter) ofta om man använder tricket med bakhjulet och kedjan för åtdragning (eller kedjepiska om man har det)... i vissa fall kan lite olja underlätta också...ArvidSvensson wrote:Diameter och stigning (1.37" x 24 tpi) är som sagt nästan standard men problemet är att det inte finns någon standard på gängprofilen. Minns inte om det var on-one drev på surly-nav eller tvärt om som kärvade så pass att jag först trodde att det var fel dimension. De flesta kombinationer går att gänga på för hand men en del måste gängas på med kedjepiska. Om det blir rejält trögt efter drygt ett varv även med kedjepiska har drevet och navet inte samma diameter/stigning och då är det kört.
ja, glömde nämna det, men det är helt korrekt, speciellt campa har en tendens till att skilja sig från allt och alla i många avseendenArvidSvensson wrote:Däremot har jag hört att låsringen ofta har olika stigning och att campa, miche & c/o beter sig illa men jag har inte haft sådana problem hittils.
ibland är man lite hemmablind så då glömmer man att såna saker inte är en självklarhet för alla...
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan JIS-standard och ISO-standard. En Bianchi behöver troligtvis en ISO-anpassad vevarm t.ex. Om du har Campa-tracknav behöver du en Campa låsring till bakdrevet t.ex.
Läs mer här:
http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html
Läs mer här:
http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
okokArvidSvensson wrote:...men ja, det går. Det är samma gänga.ArvidSvensson wrote:Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra.johndoe wrote:okokArvidSvensson wrote:...men ja, det går. Det är samma gänga.ArvidSvensson wrote:Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Med plats för låsring ser det ut så här.ArvidSvensson wrote:Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra.johndoe wrote:okokArvidSvensson wrote:...men ja, det går. Det är samma gänga.ArvidSvensson wrote:Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.
Häpp!
ahh...nu hänger jag med, får helt enkelt inhandlat ett nav med fixed/fixed!!...tackar för hjälpen!ArvidSvensson wrote:Med plats för låsring ser det ut så här.ArvidSvensson wrote:Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra.johndoe wrote:okokArvidSvensson wrote:...men ja, det går. Det är samma gänga.ArvidSvensson wrote:Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.
Häpp!
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk!johndoe wrote:ahh...nu hänger jag med, får helt enkelt inhandlat ett nav med fixed/fixed!!...tackar för hjälpen!ArvidSvensson wrote:Med plats för låsring ser det ut så här.ArvidSvensson wrote:Drevet är högergängat. Låsringen är vänstergängad och mindre än drevet. Ett fast drev på frihjulssidan kommer att gänga loss när nu bromsar hårt. Kör du med handbromsar och lovar att inte hålla emot med pedalerna går det bra.johndoe wrote:okokArvidSvensson wrote:...men ja, det går. Det är samma gänga.ArvidSvensson wrote:Ingen dum fråga men det är en dum idé eftersom du inte har någon låsring på den sidan.johndoe wrote:ok dum fråga, men kan man sätta ett fixed-drev på den sidan av navet som är till för frihjul?
men om man skaffar låsring till den sidan dårå? eller det kanske inte funkar?
Lägg märke till att det är två nivåer med gängor. Den innersta är högergängad och där sitter drevet, den yttre (mindre) är vänstergängad och där sitter låsringen och nyper fast drevet. Om drevet vill gänga av kommer låsringen att snurra åt samma håll som drevet men eftersom låsringen är vänstergängad trycker den tillbaka mot drevet. Om låsringen hade samma gänga som drevet hade den snurrat av tillsammans med drevet.
Häpp!