Gängpaj möjligt?
Gängpaj möjligt?
Tja!
Hade samma problem som axel hade för ett tag sedan här på forumet. Nämligen att bakdrevet glappade lite mellan skiddar och kraftiga acccelerationer.
Tänkte därför följa råden han fick här på forumet om diverse tekniker att få det att sitta bättre. När jag skulle skruva av låsringen och drevet stötte jag på probs. Låsringen gick fint men drevet gick endast att lossa lite. Eftersom jag tänkte att det var omöjligt att få gängpaj när man skruvar av någonting tog jag i en hel del, men inget hände. Det sitter liksom.
Är det möjligt att det kan ha blivit felgängat i någon skidd och att jag har gjort det värre? jag tycker det låter osannolikt men som sagt det sitter fast.
Hade samma problem som axel hade för ett tag sedan här på forumet. Nämligen att bakdrevet glappade lite mellan skiddar och kraftiga acccelerationer.
Tänkte därför följa råden han fick här på forumet om diverse tekniker att få det att sitta bättre. När jag skulle skruva av låsringen och drevet stötte jag på probs. Låsringen gick fint men drevet gick endast att lossa lite. Eftersom jag tänkte att det var omöjligt att få gängpaj när man skruvar av någonting tog jag i en hel del, men inget hände. Det sitter liksom.
Är det möjligt att det kan ha blivit felgängat i någon skidd och att jag har gjort det värre? jag tycker det låter osannolikt men som sagt det sitter fast.
hej
Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?
Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!
TAck!
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?
Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!
TAck!
Antingen har du inte dragit åt låsringen ordentligt eller så har du ett litet glapp mellan drev och låsring.ap-ungen wrote:Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?
Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!
TAck!
Tack för svar. Jo, jag har nämligen inget låsringsverktyg utan drar åt så gott det går med händer och en tång... Med ett glapp emellan låsring och drev, innebär det inte typ samma som att inte dra åt låsringen ordentligt? Eller vad skulle glappet annars bero på? Tack!olebole wrote:Antingen har du inte dragit åt låsringen ordentligt eller så har du ett litet glapp mellan drev och låsring.ap-ungen wrote:Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?
Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!
TAck!
flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.
ap-ungen: att det skulle vara vevpartiet låter osannolikt för mig, finns inget där som kan röra sig lite fram och tillbaka.
kolla så att låsringen verkligen ligger emot drevet. har låsringen en liten flens/kant på ena sidan ska denna vara vänd utåt, bort från drevet.
måla ett streck med tippex eller nåt i en rak linje över en eker, bakdrev och låsring. sen ut och cykla och kolla om det har rört sig.
lycka till båda två.
ap-ungen: att det skulle vara vevpartiet låter osannolikt för mig, finns inget där som kan röra sig lite fram och tillbaka.
kolla så att låsringen verkligen ligger emot drevet. har låsringen en liten flens/kant på ena sidan ska denna vara vänd utåt, bort från drevet.
måla ett streck med tippex eller nåt i en rak linje över en eker, bakdrev och låsring. sen ut och cykla och kolla om det har rört sig.
lycka till båda två.
Det borde vara låsringen som inte sitter ordentligt med tanke på att jag inte har något riktigt verktyg för att spänna den och dessutom så funkar skidd utan glapp bra ett par gånger innan det börjar glappa. Efter dom så har väl låsringer tappar fäste igen helt enkelt. TAck!raulie wrote:flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.
ap-ungen: att det skulle vara vevpartiet låter osannolikt för mig, finns inget där som kan röra sig lite fram och tillbaka.
kolla så att låsringen verkligen ligger emot drevet. har låsringen en liten flens/kant på ena sidan ska denna vara vänd utåt, bort från drevet.
måla ett streck med tippex eller nåt i en rak linje över en eker, bakdrev och låsring. sen ut och cykla och kolla om det har rört sig.
lycka till båda två.
flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.
ok, segt! Trodde inte det var möjligt eftersom drevet var rätt påskruvat. Du tror alltså att det kan ha hänt när jag skiddat?
Har nu provat att dra på det igen genom att lägga kedjan om hela drevet samt om vevlagerhuset och vridit med bakhjulet, typ rotafix. Fick då på det och drog åt låsringen så nu funkar det utan glapp! Dock är jag rädd att gängorna är paj så jag vågar inte dra av det.
ok, segt! Trodde inte det var möjligt eftersom drevet var rätt påskruvat. Du tror alltså att det kan ha hänt när jag skiddat?
Har nu provat att dra på det igen genom att lägga kedjan om hela drevet samt om vevlagerhuset och vridit med bakhjulet, typ rotafix. Fick då på det och drog åt låsringen så nu funkar det utan glapp! Dock är jag rädd att gängorna är paj så jag vågar inte dra av det.
hej
Jag kan säga att jag fortfarande har problem med detta, och att det går mig på nerverna, verkligen! Det var så gott som bra ett tag, men nu har det börjat igen...
Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
Enligt min konstruktionslärare ska man när man skruvar åt någonting försöka få så lite friktion som möjligt, men å andra sidan kanske fett kan göra att man spänner det så hårt att ev glapp försvinner helt.
Återkommer iaf med resultat!
//Axel
Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
Enligt min konstruktionslärare ska man när man skruvar åt någonting försöka få så lite friktion som möjligt, men å andra sidan kanske fett kan göra att man spänner det så hårt att ev glapp försvinner helt.
Återkommer iaf med resultat!
//Axel
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Jag tycker loctite låter som en nödlösning (men du kanske är i det stadiet redan?). Har du provat med andra drev/låsringar? Fetta på som bara den och slå hårt med en hammare och skruvmejsel. Låsringen kommer ta lite skada (kosmetisk) men såna kan man köpa nya.Axel_ wrote:Jag kan säga att jag fortfarande har problem med detta, och att det går mig på nerverna, verkligen! Det var så gott som bra ett tag, men nu har det börjat igen...
Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
Enligt min konstruktionslärare ska man när man skruvar åt någonting försöka få så lite friktion som möjligt, men å andra sidan kanske fett kan göra att man spänner det så hårt att ev glapp försvinner helt.
Återkommer iaf med resultat!
//Axel
jag kan tänka mig att när det har dragits fram och tillbaka tillräckligt många gånger över smutsiga gängor blir gängorna slitna och till slut hugger det fast och skär.flavio wrote: ok, segt! Trodde inte det var möjligt eftersom drevet var rätt påskruvat. Du tror alltså att det kan ha hänt när jag skiddat?
jag tror absolut på att fetta in grejerna så du verkligen kan dra drevet och låsringen i botten. det är ju egentligen inte friktionen i gängorna som håller ihop allt utan att drevet och låsringen är gängade åt olika håll. använd rotafix-tekniken (http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm)så får du till det. akta bara så du inte drar sönder nåt, det blir en väldig hävkraft när man snurrar på hjulet. good luckAxel_ wrote:
Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
//Axel
I mitt fall så var det ett skitnav som fick sina gängor helt avslitna. Kör nu med Surly rakt igenom och det funkar perfa. Använde mig visserligen av det starkaste loctite som finns på marknaden för att vara HELT säker. Sitter som berget.
Om det bara är 1/100 sekunds glapp så låter det som att kedjan är lite för slak.
Införskaffa ett låsringsverktyg om du ska köra fixed. Dom är värda sin vikt i guld.
För oss tokholmare finns det billiga men effektiva låsringsverktyg på Dr.Spoke.
Om det bara är 1/100 sekunds glapp så låter det som att kedjan är lite för slak.
Införskaffa ett låsringsverktyg om du ska köra fixed. Dom är värda sin vikt i guld.
För oss tokholmare finns det billiga men effektiva låsringsverktyg på Dr.Spoke.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit
Gör alltid en baklänges-drev-koll:
1. Dra på drevet förhand - dra ej fast med verktyg
2. Gänga på låsringen dra fast med verktyg
3. Försök lossa drevet, det ska nypa nästan direkt mot låsringen
Om det är glapp mellan drev och låsring spelar det ingen roll om gängan är ren eller hur hårt du drar allt utom låsring kommer ändå gå sönder. Köp en distansring.
Dra inte för hårt, dra fast i uppförsbacke och efterdra låsringen.
Bosta rent gängan och fetta in.
Hammare och dorn är som att skruva in en skruv med stämjärn.
Thats it!
/Fredde
1. Dra på drevet förhand - dra ej fast med verktyg
2. Gänga på låsringen dra fast med verktyg
3. Försök lossa drevet, det ska nypa nästan direkt mot låsringen
Om det är glapp mellan drev och låsring spelar det ingen roll om gängan är ren eller hur hårt du drar allt utom låsring kommer ändå gå sönder. Köp en distansring.
Dra inte för hårt, dra fast i uppförsbacke och efterdra låsringen.
Bosta rent gängan och fetta in.
Hammare och dorn är som att skruva in en skruv med stämjärn.
Thats it!
/Fredde