Gängpaj möjligt?

Frågor och tips om mek med din cykel.
flavio
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2009 16:29
Location: Stockholm

Gängpaj möjligt?

Post by flavio » 16 Jun 2009 19:53

Tja!

Hade samma problem som axel hade för ett tag sedan här på forumet. Nämligen att bakdrevet glappade lite mellan skiddar och kraftiga acccelerationer.

Tänkte därför följa råden han fick här på forumet om diverse tekniker att få det att sitta bättre. När jag skulle skruva av låsringen och drevet stötte jag på probs. Låsringen gick fint men drevet gick endast att lossa lite. Eftersom jag tänkte att det var omöjligt att få gängpaj när man skruvar av någonting tog jag i en hel del, men inget hände. Det sitter liksom.

Är det möjligt att det kan ha blivit felgängat i någon skidd och att jag har gjort det värre? jag tycker det låter osannolikt men som sagt det sitter fast.
hej

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 16 Jun 2009 20:02

Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?

Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!

TAck!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Post by Batman » 16 Jun 2009 20:22

Måste bara fråga om ni spånt åt kedjan ordentligt?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 16 Jun 2009 20:23

ap-ungen wrote:Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?

Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!

TAck!
Antingen har du inte dragit åt låsringen ordentligt eller så har du ett litet glapp mellan drev och låsring.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 16 Jun 2009 20:33

olebole wrote:
ap-ungen wrote:Jag kan möjligtvis ha samma problem. Jag vet inte riktigt.
När jag skiddat och trampar igång igen så glappar det till, som ett ryck, innan jag får "fäste" igen liksom och jag får motstånd i pedalerna. Allt sker på typ 1/100 sek... Började idag..
När jag igen skall skidda så glappar det också innan jag får motstånd och jag håller emot i skidden. Antar att det har något med vevparti/vevlager/vevarmar ?

Jag tog av låsring och satte tillbaka, spände och fick rak kedjelinje men samma sak händer igen. Enormt störande... Sorry om jag skriver i helt fel tråd men låter som ett liknande problem!

TAck!
Antingen har du inte dragit åt låsringen ordentligt eller så har du ett litet glapp mellan drev och låsring.
Tack för svar. Jo, jag har nämligen inget låsringsverktyg utan drar åt så gott det går med händer och en tång... Med ett glapp emellan låsring och drev, innebär det inte typ samma som att inte dra åt låsringen ordentligt? Eller vad skulle glappet annars bero på? Tack!

raulie
Posts: 30
Joined: 21 Feb 2009 14:24
Location: sthlm

Post by raulie » 16 Jun 2009 20:34

flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.

ap-ungen: att det skulle vara vevpartiet låter osannolikt för mig, finns inget där som kan röra sig lite fram och tillbaka.
kolla så att låsringen verkligen ligger emot drevet. har låsringen en liten flens/kant på ena sidan ska denna vara vänd utåt, bort från drevet.
måla ett streck med tippex eller nåt i en rak linje över en eker, bakdrev och låsring. sen ut och cykla och kolla om det har rört sig.

lycka till båda två.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 16 Jun 2009 20:49

raulie wrote:flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.

ap-ungen: att det skulle vara vevpartiet låter osannolikt för mig, finns inget där som kan röra sig lite fram och tillbaka.
kolla så att låsringen verkligen ligger emot drevet. har låsringen en liten flens/kant på ena sidan ska denna vara vänd utåt, bort från drevet.
måla ett streck med tippex eller nåt i en rak linje över en eker, bakdrev och låsring. sen ut och cykla och kolla om det har rört sig.

lycka till båda två.
Det borde vara låsringen som inte sitter ordentligt med tanke på att jag inte har något riktigt verktyg för att spänna den och dessutom så funkar skidd utan glapp bra ett par gånger innan det börjar glappa. Efter dom så har väl låsringer tappar fäste igen helt enkelt. TAck!

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 16 Jun 2009 22:02

Kämpa upp för en brant backe, sen dra åt låsringen med låsringsverktyg eller (den inte lika snälla metoden mot låsringen) med hammare och en skruvmejsel. Då borde det inte glappa.

flavio
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2009 16:29
Location: Stockholm

Post by flavio » 16 Jun 2009 22:06

flavio: för mig låter det tyvärr som om gängorna har skurit mellan drev och nav. prova att marinera med 5-56 eller liknande nåt dygn och försök sen dra igen.

ok, segt! Trodde inte det var möjligt eftersom drevet var rätt påskruvat. Du tror alltså att det kan ha hänt när jag skiddat?
Har nu provat att dra på det igen genom att lägga kedjan om hela drevet samt om vevlagerhuset och vridit med bakhjulet, typ rotafix. Fick då på det och drog åt låsringen så nu funkar det utan glapp! Dock är jag rädd att gängorna är paj så jag vågar inte dra av det.
hej

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 16 Jun 2009 22:29

Jag kan säga att jag fortfarande har problem med detta, och att det går mig på nerverna, verkligen! Det var så gott som bra ett tag, men nu har det börjat igen...

Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
Enligt min konstruktionslärare ska man när man skruvar åt någonting försöka få så lite friktion som möjligt, men å andra sidan kanske fett kan göra att man spänner det så hårt att ev glapp försvinner helt.

Återkommer iaf med resultat!

//Axel

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 17 Jun 2009 00:11

Axel_ wrote:Jag kan säga att jag fortfarande har problem med detta, och att det går mig på nerverna, verkligen! Det var så gott som bra ett tag, men nu har det börjat igen...

Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...
Enligt min konstruktionslärare ska man när man skruvar åt någonting försöka få så lite friktion som möjligt, men å andra sidan kanske fett kan göra att man spänner det så hårt att ev glapp försvinner helt.

Återkommer iaf med resultat!

//Axel
Jag tycker loctite låter som en nödlösning (men du kanske är i det stadiet redan?). Har du provat med andra drev/låsringar? Fetta på som bara den och slå hårt med en hammare och skruvmejsel. Låsringen kommer ta lite skada (kosmetisk) men såna kan man köpa nya.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 17 Jun 2009 08:25

Mitt problm återkom tyvärr imorse igen... Jag ska banka på låsringen ordentligt sen efter jobbet och som om det hjälper..

raulie
Posts: 30
Joined: 21 Feb 2009 14:24
Location: sthlm

Post by raulie » 17 Jun 2009 09:12

flavio wrote: ok, segt! Trodde inte det var möjligt eftersom drevet var rätt påskruvat. Du tror alltså att det kan ha hänt när jag skiddat?
jag kan tänka mig att när det har dragits fram och tillbaka tillräckligt många gånger över smutsiga gängor blir gängorna slitna och till slut hugger det fast och skär.

raulie
Posts: 30
Joined: 21 Feb 2009 14:24
Location: sthlm

Post by raulie » 17 Jun 2009 09:22

Axel_ wrote:
Så i morgon ska jag ta bort drev/låsring och rengöra alla gängor med sprit. Sen är jag osäker på om jag ska ta och skaffa den hårdaste loctiten (medel funkade inte alls) eller fetta och satsa på att dra åt och hoppas att det gör så att det sitter, jag vet inte riktigt...


//Axel
jag tror absolut på att fetta in grejerna så du verkligen kan dra drevet och låsringen i botten. det är ju egentligen inte friktionen i gängorna som håller ihop allt utan att drevet och låsringen är gängade åt olika håll. använd rotafix-tekniken (http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm)så får du till det. akta bara så du inte drar sönder nåt, det blir en väldig hävkraft när man snurrar på hjulet. good luck

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 17 Jun 2009 17:15

I mitt fall så var det ett skitnav som fick sina gängor helt avslitna. Kör nu med Surly rakt igenom och det funkar perfa. Använde mig visserligen av det starkaste loctite som finns på marknaden för att vara HELT säker. Sitter som berget.

Om det bara är 1/100 sekunds glapp så låter det som att kedjan är lite för slak.
Införskaffa ett låsringsverktyg om du ska köra fixed. Dom är värda sin vikt i guld.
För oss tokholmare finns det billiga men effektiva låsringsverktyg på Dr.Spoke.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 17 Jun 2009 21:13

köp en hozan c203 , så du kan dra åt ordentligt.

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Jun 2009 09:23

Gör alltid en baklänges-drev-koll:

1. Dra på drevet förhand - dra ej fast med verktyg
2. Gänga på låsringen dra fast med verktyg
3. Försök lossa drevet, det ska nypa nästan direkt mot låsringen

Om det är glapp mellan drev och låsring spelar det ingen roll om gängan är ren eller hur hårt du drar allt utom låsring kommer ändå gå sönder. Köp en distansring.

Dra inte för hårt, dra fast i uppförsbacke och efterdra låsringen.

Bosta rent gängan och fetta in.

Hammare och dorn är som att skruva in en skruv med stämjärn.

Thats it!

/Fredde

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 22 Jun 2009 13:28

Är lite dum idag men vad för fett ska jag fetta in gängorna med? :S

EDIT: Går det bra med Försvarets hudsalva eller läderfett? Desperat!

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 22 Jun 2009 14:30

Har du inget annat?
Olivolja/matolja t.ex

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 22 Jun 2009 14:41

David_gbg wrote:Har du inget annat?
Olivolja/matolja t.ex
Jo, funkar det så absolut! Eller?

Post Reply