Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Hiwatt
- Posts: 758
- Joined: 27 Apr 2008 18:42
- Location: STHLM
-
Contact:
Post
by Hiwatt » 10 Jun 2008 14:14
andy wrote:Aha. Jag tror jag försåtr lite mer i alla fall.
Branschen letar standards så att alla kan snacka samma utväxlings-språk.
I normala fall så snackar man om att dela fram med bakkrans och på så sätt får man ett nyckeltal.
47/17 = 2,764
47/16 = 2,9375
47/15 = 3,1333
45/15 = 3
48/16 = 3
42/14 = 3
52/17 = 3,06
...men det är inte hela sanningen då det är fyra vridmoment på en hoj; hul - vevarm - framkrans - bakrans.
Detta är väl i princip skitsamma så länge man utgår från samma hoj. Byter man hoj till en som har mindre framhjul och kortare vevar eller ngt blir ju läget heeeeelt annorlunda.
So wha´s the mothrfukn point med den här matte skiten? Jo, man kan enklare dra igång en diskussion om vilken utväxling man täljer då 3 alltid blir 3 eller 2.9375 alltid blir 2.9375...
The Blood I bleed is Black indeed!
-
Tommypistolen
- Posts: 129
- Joined: 04 Feb 2008 19:45
- Location: Hisingen
-
Contact:
Post
by Tommypistolen » 10 Jun 2008 15:45
ok. det där med vevarna, de påverkar ju inte utväxlingen, man färdas lika långt på ett vevat trampvarv oavsett vevarmslängd, däremot så har vi hävstångseffekten som får en växel att "kännas lättare" desto längre armarna är.
för er som inte vet och inte orkar läsa länkarna, 71,4" och så vidare är gear inches. mao så många tum cyckeln färdas på ett trampat varv.
...Damn the man, save the empire...
-
Pirre
- Posts: 9
- Joined: 11 Jun 2008 12:40
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Pirre » 12 Jun 2008 10:34
47/18 och ett klockrent rundtramp!
-
gerry
- Posts: 212
- Joined: 27 May 2008 10:47
Post
by gerry » 12 Jun 2008 11:32
Ska testa 52/18 på min första fixie. Låter lite tungt men jag får se
-
zacster
- Posts: 22
- Joined: 08 May 2008 19:48
- Location: Kransen
-
Contact:
Post
by zacster » 12 Jun 2008 12:25
Jag kör 42/14 funkar helt ok funderar på att börja köra 44/14
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 12 Jun 2008 12:36
zacster wrote:Jag kör 42/14 funkar helt ok funderar på att börja köra 44/14
42/14 ger en (1) skidpatch. Inte helt funkis...
-
olebole
- Posts: 1952
- Joined: 26 Apr 2008 12:56
- Location: MALMØ
-
Contact:
Post
by olebole » 12 Jun 2008 13:29
Kör nu 46/17 och det funkar helt ok.
Ska dock byta till 1/8 klinga och drev då tänkte jag passa på att byta till 48/17... Om det nu gör någon skillnad?
-
zacster
- Posts: 22
- Joined: 08 May 2008 19:48
- Location: Kransen
-
Contact:
Post
by zacster » 12 Jun 2008 14:31
ArvidSvensson wrote:zacster wrote:Jag kör 42/14 funkar helt ok funderar på att börja köra 44/14
42/14 ger en (1) skidpatch. Inte helt funkis...
Men helt ok om man kör ss
-
pean
- Posts: 1067
- Joined: 31 Mar 2008 17:11
- Location: Uppsala
-
Contact:
Post
by pean » 12 Jun 2008 14:47
Jag fundera lite och kom fram till att den här tråden är ganska värdelös om den inte säger någonting om hur man cyklar på sin utväxling. Det är ju ganska stor skillnad på om man kör i skogen (ja, det finns folk som cyklar fixed i skogen uppenbarligen) på 48/16 eller om man bara pumpar platt landsväg mil efter mil.
Idén måste väl ändå vara att den här tråden ska vara en bra guide till utväxling för alla villrådiga?
Jag börjar om:
Jag kör 47/16 på min cykel. Jag cyklar i stort sett enbart omkring i platta Uppsala, det funkar bra överallt men kan bli ordentligt tungt när det lutar rejält uppför och man börjar tappa fart. Ger liiiite dålig acceleration från stillastående och extremt låg fart. Trampar runt med behaglig kadens i ungefär 32-34km/h. Har 170mm vevar.
Eller?
-
Jonas.F
- Posts: 818
- Joined: 29 May 2008 21:12
- Location: Sthlm
Post
by Jonas.F » 12 Jun 2008 21:51
48/16 men 48/17 strax om paket kommer nån gång, byter enbart pga skidspots 48/16 är annars behagligt att pendla med tycker jag.
-
Håkan
- Posts: 1743
- Joined: 20 Feb 2008 14:00
- Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg
Post
by Håkan » 13 Jun 2008 00:06
Nu har har jag äntligen fått mitt 47t-drev så nu är det 47x16 som gäller.
Behagligt även för lite längre backiga sträckor som gärdet - tullinge t o r, ca 4 mil.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
-
Speedman
- Posts: 1031
- Joined: 06 Nov 2007 23:35
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by Speedman » 13 Jun 2008 03:32
På nuvarande fixie
42-16=2,625
Var perfekt i början och är fortfarande för lek, dock lite för hög kadens när man kör snabbt. Mellan halvstillastående trånga bilar är det bra.
På min nya blir det 49t fram
Tänkte köra
49-18=2,722
eller hellre
49-17=2,882
Men skulle helst av allt köra
49-16=3,062
och köpa fortynine sixteen-kläder
Fast kör 49t fram mest pga skidpatchtabellen. Kolla!
tycker att små klingor både fram o bak är snyggast om man ska ta in den parametern.
-
matti
- Posts: 44
- Joined: 16 May 2008 10:41
- Location: sthlm
Post
by matti » 13 Jun 2008 08:13
Jag har gått från 42/18 SS till 42/16 fixed och nu senast 42/15 = 2,8. Tycker det funkar bra i dom flesta lägen för pendling bagarmossen - city, särskilt eftersom jag använder frambromsen ganska friskt.
Nästa år tänkte jag byta till en större framklinga och kanske aningens högre ratio. 45/16 känns som ett bra alternativ.
-
snarkus
- Posts: 941
- Joined: 06 Apr 2008 10:54
- Location: Malmø
Post
by snarkus » 13 Jun 2008 12:29
Jag började på 42/16 (2,625) fixed, men växte ur det ganska kvickt och har nyligen gått upp lite till 46/17 (2,706) som känns betydligt bättre även om det inte är någon jätteskillnad. Mycket av skillnaden jag faktiskt känner tror jag dessutom beror på att jag i samma runda bytte vevar från 170mm till 165mm så att man får häva på lite tyngre. Det är nice men jag måste experimentera lite med inställningen av min sadel för jag tycker inte det känns som att jag överför all kraft jag har på ett tillfredsställande sätt..
-
Jonas414
- Posts: 554
- Joined: 15 Mar 2008 23:10
- Location: 414 GBG
Post
by Jonas414 » 13 Jun 2008 12:43
jag dunkar 48/17 på fixien, ibland 48/18 och 48/16 på ful-ss:en...funkar kanoners i götlaborg!
-
0range
- Posts: 162
- Joined: 29 May 2008 08:35
- Location: Bagaregården
Post
by 0range » 13 Jun 2008 14:48
Jag kör med 44/17 och 44/15.
Tycker bägge funkar rätt bra inne i gbg, däremot så är det skönare att köra landsväg med 44/15 (utom uppför en del backar förståss)
-
Håkan
- Posts: 1743
- Joined: 20 Feb 2008 14:00
- Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg
Post
by Håkan » 13 Jun 2008 16:46
Är det bara jag som gillar uppförsbackar mer än nedförsbackar?
Jag hade inga större problem att ta götgatsbacken med 50/16, man ska ju bara ha lite fart in i backen. Eller är folk rädda för att bli varma och eventuellt lite svettiga under sina cykelturer?
47/16 känns som en skön cruisingutväxling nu efter en runda ut till förorten och tillbaks.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
-
Kranis
- Posts: 3
- Joined: 14 Jun 2008 10:13
Post
by Kranis » 14 Jun 2008 10:34
Hiwatt wrote:jo, de beror ju en hel del på längden på vevarmen oxo....
Det kan inte sägas nog många gånger. Inga utväxlingstabeller jag har sett tar hänsyn till vevarmslängden så den tanken verkar inte ha trängt igenom till många. Eller så glömmer man bort det. Att gå från 180 till 160 (yowsa!) på vevarna är ju samma sak som att gå från 18 till 16 bak. Kadensen skiljer sig åt men inte pedalens hastighet.
Ja, åssa frågan: 47/17 (172.5, ska byta till 165 så jag får se)
/Kranis
-
Kranis
- Posts: 3
- Joined: 14 Jun 2008 10:13
Post
by Kranis » 14 Jun 2008 11:30
Tack! The missing link!
/Kranis