Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 05 Jun 2009 20:16

scand wrote:
chrobin wrote:Han låg och "chillade" sådär som man bara kan göra på söööder. :wink:
Med Shabba Ranks och jazztobak?
Åh! Söders fröjder äro många!
vem börjar inte längta till stan när man ser den här gamla dängan (knastrig första 5 sek) http://www.youtube.com/watch?v=6iGl4cOGNOk

Har inte sett några cyklar på ett tag - förutom just Oleboles Giant och den silvriga som Bergh nämnt längre upp.

chrobin

Post by chrobin » 05 Jun 2009 21:04

scand wrote:
chrobin wrote:Han låg och "chillade" sådär som man bara kan göra på söööder. :wink:
Med Shabba Ranks och jazztobak?
Shabba Ranks!! ha ha ha :D
Din kunskap om Jamaica musik är slående!! :D

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 05 Jun 2009 22:43

chrobin wrote:
scand wrote:
chrobin wrote:Han låg och "chillade" sådär som man bara kan göra på söööder. :wink:
Med Shabba Ranks och jazztobak?
Shabba Ranks!! ha ha ha :D
Din kunskap om Jamaica musik är slående!! :D
Ah, Shabba är fan wicked.. Nuff nuff stora tunes för typ Jammy$, Bobby Digital och Gussie!

chrobin

Post by chrobin » 05 Jun 2009 22:59

snarkus wrote:
chrobin wrote:
scand wrote:
chrobin wrote:Han låg och "chillade" sådär som man bara kan göra på söööder. :wink:
Med Shabba Ranks och jazztobak?
Shabba Ranks!! ha ha ha :D
Din kunskap om Jamaica musik är slående!! :D
Ah, Shabba är fan wicked.. Nuff nuff stora tunes för typ Jammy$, Bobby Digital och Gussie!
wicked var rätta ordet!
Fan va grym han är!
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 06 Jun 2009 07:44

scand wrote:
chrobin wrote:Han låg och "chillade" sådär som man bara kan göra på söööder. :wink:
Med Shabba Ranks och jazztobak?

Snacka om lyckost som fick se en sånn snygging! :)

Roliga är att jag faktiskt låg och snackade med BadBoy-Scand i telefonen :)

/Rude Boy Fredde - Booomschacakalack!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 06 Jun 2009 12:06

bergh wrote:Har lurkat här en tid, och likaså spanat efter fixies här i min hemstad utan framgång. (Jag brukar inte röra mig i Solde-trakterna så ofta) men nu, nyss spottade jag en kromad skapelse med djupa, svarta fälgar precis här utanför på Värnhemstorget. Tyckte jag kände igen cykeln härifrån också, säkerligen någon som är medlem!

Fina trackstandkunskaper hade han i alla fall.
Det var nog min polare chrille du såg, silvrig swobo med svarta h+son hjul!

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Post by pjocke » 08 Jun 2009 17:30

Steamroller med bullhorn från P-huset Anna till Folkets park (Malmö). Någon härifrån?

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Post by viggowimnell » 09 Jun 2009 21:04

Cyklade förbi orange Crescent fixie i kungsparken igår(?) och såg en vit vivalo parkerad utanför universeum vid lunch idag.

decadent
Posts: 183
Joined: 05 Sep 2008 13:43
Location: Stockholm

Post by decadent » 13 Jun 2009 22:52

Spottade en röd temposak med stänkskärm. Hörde ett "hej" och blev omkörd på väg över Västerbron i regnet i förmiddags. Såg bra ut med stänkskärm: monterade dumt nog av mina för några veckor sedan. Vilka löstagbara stänkskärmar är bäst?
/Martin

User avatar
Deus
Posts: 386
Joined: 08 Dec 2007 23:52

Post by Deus » 13 Jun 2009 23:53

smpl wrote:Spottade en röd temposak med stänkskärm. Hörde ett "hej" och blev omkörd på väg över Västerbron i regnet i förmiddags. Såg bra ut med stänkskärm: monterade dumt nog av mina för några veckor sedan. Vilka löstagbara stänkskärmar är bäst?
/Martin
Hej!
Det var jag. Slirigt värre.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Post by ap-ungen » 15 Jun 2009 13:15

Dålig på färger men spottade en kille med cykelkepa på fixie som cyklade om mig inne på chalmers området igår vid 19-19.30 tiden. Jag hade röd hjälm och svart ryggsäck. Du såg mig garanterat. trevlig cykel...

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 15 Jun 2009 13:36

Har sett flera ss (ej fotbromsade) med enbart frambroms. Känns inte det jävligt dumt?
Onykter cyklist

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 15 Jun 2009 13:51

julle wrote:Har sett flera ss (ej fotbromsade) med enbart frambroms. Känns inte det jävligt dumt?
Från hostilemtb: Om du bromsar lika mycket med båda hjulen så kommer 70% av stoppkraften genom framhjulet. Det betyder bara att frambromsen är mest effektiv på att stoppa ekipaget, inget annat.

Detta är ganska logiskt då framhjulet får mycket högre marktryck än bakhjulet vid inbromsning, man tenderar att gå över styret om man är oförsiktig. Att hänga lågt och bak vid akut inbromsning är därför nödvändig.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 15 Jun 2009 14:01

David_gbg wrote:
julle wrote:Har sett flera ss (ej fotbromsade) med enbart frambroms. Känns inte det jävligt dumt?
Från hostilemtb: Om du bromsar lika mycket med båda hjulen så kommer 70% av stoppkraften genom framhjulet. Det betyder bara att frambromsen är mest effektiv på att stoppa ekipaget, inget annat.

Detta är ganska logiskt då framhjulet får mycket högre marktryck än bakhjulet vid inbromsning, man tenderar att gå över styret om man är oförsiktig. Att hänga lågt och bak vid akut inbromsning är därför nödvändig.
Ja det hajar jag med, jag e inte 5 år gammal.
Tänkte mest på att det ser dumt ut. Om man cyklar ss kan man väl ha broms bak OCH fram...
Onykter cyklist

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 15 Jun 2009 14:04

julle wrote:Ja det hajar jag med, jag e inte 5 år gammal.
Tänkte mest på att det ser dumt ut. Om man cyklar ss kan man väl ha broms bak OCH fram...
Haha, jaha du menar så ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 15 Jun 2009 14:11

julle wrote:Har sett flera ss (ej fotbromsade) med enbart frambroms. Känns inte det jävligt dumt?
Nja, jag vet inte. Jag har kört bromslöst med frihjul ett tag och det funkar riktigt bra. Man måste planera lite mera bara. SS med frambroms låter som SS med nödbroms och i min bok är nödbroms smart.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 15 Jun 2009 15:13

David_gbg wrote:Haha, jaha du menar så ;)
:P
ArvidSvensson wrote:Nja, jag vet inte. Jag har kört bromslöst med frihjul ett tag och det funkar riktigt bra. Man måste planera lite mera bara. SS med frambroms låter som SS med nödbroms och i min bok är nödbroms smart.
Du cyklar utan broms mao? Eller sliter du ner skosulan?
Onykter cyklist

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 15 Jun 2009 16:20

Om man planerar sin cykling bra och inte har så bråttom så behöver man aldrig bromsa.

Vad man ska och inte ska trodde jag vi var överens åt att lämna över helt och hållet till happyhostile.
Image Image Image Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 15 Jun 2009 18:09

julle wrote:
ArvidSvensson wrote:blabla...
Du cyklar utan broms mao? Eller sliter du ner skosulan?
Sätter upp foten på bakdäcket och slipar sulan. Man kan stanna mycket snabbare med bromslös SS än på bromslös fixed eftersom jag kommer ganska mycket längre bak med kroppen och får mera tyngd på bakhjulet. Man kan låsa bakhjulet med rumpan bakom sadeln helt utan ansträngning.

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 15 Jun 2009 18:42

Blir inte det helt mongo om du måste både bromsa och svänga i panik?

Post Reply