Fulmåleri

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
slutenfabrik
Posts: 29
Joined: 17 Apr 2009 13:21
Location: LUND/MALMÖ

Fulmåleri

Post by slutenfabrik » 28 May 2009 18:43

Tänkte att jag kunde starta en tråd för alla oss som gillar billigt (och bra?) do it yourself, och lite mer snävt inriktat på just måleri och omlackering av cykel. Anledningen är att jag själv tänkte måla om min cykel inom en snar framtid.
Den är i nuläget målad med Biltemas bättringsfärg för bilar, vilket blev helt okej men lite hafsigt gjort... lägg gärna upp bilder på resultat osv.

Vad för färg har ni kört med?
Klarlack/lack?
Hur blev resultatet osv?
Allmänna tips och trix?

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 28 May 2009 19:17

Min fundering är om det är värt att köpa kompressor och färgspruta + färg samt hur det resultatet kan bli? om man bygger sig en papplåda o hänger ramen i borde den bli ganska dammskyddad

User avatar
fflife
Posts: 110
Joined: 25 Apr 2009 10:15
Location: Göteborg 414

Post by fflife » 28 May 2009 21:34

Om man köper kompressor o färgsprut måste man ju blanda egen färg osv men resultatet blir ju bra.. Som lackbox, om man vill slippa damm i lacken, rekommenderas en presening. Ny! som man packar upp precis innan man målar, bygger ett lite målar tält, den blir statisk och drar åt sig de mesta dammet! Sen är ett bra underarbete A och O
#SBFG

chrobin

Post by chrobin » 29 May 2009 00:11

Jag lackade nyligen om min hoj. Körde vanlig sprayburk men av den bättre kvaliteten, Muoltona billack. Mattade ner gamla lacken med stålull sen satte jag ett kvastskaft istället för sadelstolpe. Då kunde jag hålla ramen i skaftet och lätt vrida runt och komma åt i alla hörn och vrår. Det gick nästan åt en hel burk färg. Sen toppade jag med klarlack, oxså på burk. Resultataet blev kanon. Ska posta bilder inom kort.

Jag tycker inte att det är värt att lägga för mycket jobb eller pengar på lacken. En bra pulverlack blir oxså repig och sliten om man använder cykeln. Bättre att köra med burk, då kan man lätt bättra på lacken om det skulle behövas.

Köpte lacken på EKG bildelar i Sthlm. Dom kan blande till vilken kulör man vill.

mvh/ ChRobin

slutenfabrik
Posts: 29
Joined: 17 Apr 2009 13:21
Location: LUND/MALMÖ

Post by slutenfabrik » 29 May 2009 00:39

chrobin: Schysst inlägg, jag väntar ivrigt på bilder!
Får man fråga hur mycket du spenderade på det hela?

Biltemas bättringsfärg ska tydligen inte användas med deras egen klarlack, jag ska ta mig till Biltema någon dag och kolla upp varför...
Annars antar jag att man får leta upp en egen lokal färg-provider.

chrobin

Post by chrobin » 29 May 2009 00:54

slutenfabrik wrote:chrobin: Schysst inlägg, jag väntar ivrigt på bilder!
Får man fråga hur mycket du spenderade på det hela?
Typ 250:-
Färgen kostde typ 130:- klarlacken lite billigare
och sen en låda Svinto stålull från närmaste ICA.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 29 May 2009 06:24

Vad du än gör, köp inte biltemas lack.
Bättre att måla ramen med vattenfärg från närmsta dagis.
Kan också rekommendera EKG.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Oggart
Posts: 47
Joined: 03 May 2009 17:48
Location: Göteborg

Post by Oggart » 29 May 2009 09:14

Efter allt jobb jag la ner på underarbete, rostborttagning/behandling och lackering lärde jag mig endast en sak.

Använd en ram som är snygg från början eller lämna in den, om man inte tycker det är svinkul att lacka då. Sen är det ju klart att man kan fullacka lite, men det är lätt att fastna i perfektionisttänket.

Jag hade tillgång till all utrustning: kompressor, spruta, kondensavskiljare, tryckställare, garage, byggplast, ansiktsmask.

Köpte: lack, klarlack, rostskyddsfärg, sandpapper.

Rengjorde allt, ruggade ytan på ramen och rensade från smårost. Primade med en Primer/rostskyddsfärg, sprutlackade 5 tunna lager, klarlackade med en "stenhård" klarlack.

Det tog en satans tid och kostade runt 500 spänn och var rätt kladdigt.(drog på mig en ögoninflammation pga färgen dessutom)

Lärorikt och bitvis meditativ syssla men man kommer till en gräns där det tar för mycket tid för ett, i jämförelse, dåligt resultat. När allt var klart(en vecka senare) och sadelstolpen skulle spännas fast tappade jag insexnyckeln... Den stenhårda lacken var inte hårdare än att det blev ett fult märke..:twisted:

Om man kan lämna in och få hela ramen blästrad och pulverlackad för någon tusing så gör det!

Nästa ram skall lämnas in på blästring, sen ska den få rosta bort under kontollerade former.

chrobin

Post by chrobin » 31 May 2009 05:44

slutenfabrik wrote:chrobin: Schysst inlägg, jag väntar ivrigt på bilder!
här kommer resultatet.
Image
Image
Image

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 31 May 2009 09:43

chrobin wrote:Körde vanlig sprayburk men av den bättre kvaliteten, Muoltona billack. [...] Sen toppade jag med klarlack, oxså på burk. Resultataet blev kanon.

[...] Bättre att köra med burk, då kan man lätt bättra på lacken om det skulle behövas.
I second that.
Multona färg (2 st) + Hagmans klarlack (1 st) är ganska bra och robust kombo. Inte tålig så jag sparar 1/2 burk färg till bättring.

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 31 May 2009 09:48

Nu ska vi inte gnälla på biltemas bättringsfärg!
Jag måla hojen för nästan ett år sen och har kört hela vintern och min färg håller än (utom där jag råkade riva bort färgen när jag transportera den).

Den här bilden är från april och på avstånd ser det iaf bra ut ;)
(och jag orkade inte ens klarlacka)
Image

rotor
Posts: 60
Joined: 05 May 2009 21:05
Location: Sthlm

Post by rotor » 31 May 2009 13:37

Har provat två helt olika tekniker.

Biltematekniken (den "billiga" tekniken)
Sandade ner hela ramen, körde två lager av biltemas grundfärg, säkert tre lager av biltemas lackfärg och sedan två lager klarlack.
Det höll i kanske 9 månader, sen började röst tränga igenom och färgflagor lossna från ställen där ramen fått smällar. Det måste tilläggas att ramens grundskick var ganska risigt.

Proffstekniken (den proffsiga tekniken)
Sandade hela ramen. Ett lager monofiller (grå grundfärg som täcker upp små repor o dyl) två lager med självblandad lackfärg. Sen färdigt. Har börjat släppa på några ställen, men blev missnöjd med färgvalet så skall göra ett nytt försök. Då skall jag lägga på nån skyddande klarlack också. Har tillgång till en riktig lackbox på skolan, med färgbox, ventilation och kompressorluft.
Two wheels and a heartbeat.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 31 May 2009 15:54

chrobin wrote:Mattade ner gamla lacken med stålull...
Sen toppade jag med klarlack...
mvh/ ChRobin
Så det räckte för dig att matta med stålull? Inget sandpapper? Isf kör jag samma variant på vinterhojen senare i höst.
Pflanzgarten stole my virginity

Post Reply