Byta vevparti på världsmästarcykel?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Byta vevparti på världsmästarcykel?

Post by lucaslagun » 20 May 2009 16:00

Egentligen skulle jag bara vilja byta klinga fram, men på cykelaffären sa han att det är nog svårt att hitta. Vevpartiet är ett helgjutet, och klingan fästes med sex bultar.
Tänkte då byta ut hela vevpartiet, så att jag i framtiden inte får några problem att hitta klingor. Någon som vet vad det är man ska ha till en gammal världsmästarcykel?
Återkommer med bilder om det behövs.

Tack på förhand/ Hugo

Såhär ser det ut: http://www.cykelhobby.com/bilder/319-3.jpg
edit: nu gick det för snabbt. Ser ut som på bilden fast inte kilbultat, utan helgjutet.

SNAKEMAN
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2009 20:21

Post by SNAKEMAN » 20 May 2009 17:54

Kolla på sjscycles.com. Dom har gamla simplex klingor till humana priser vill jag minnas.
Då slipper du helvetet med att hitta misstänkt franskt vevlager till nya vevar osv.

Men om du ska köra fixed kanske kilbultsvevarinte är så kul ändå.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 20 May 2009 19:34

Är det helgjutet, typ fauber blir det i princip att sätta på ett nytt helgjutet :/

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 20 May 2009 22:28

SNAKEMAN wrote:Kolla på sjscycles.com. Dom har gamla simplex klingor till humana priser vill jag minnas.
Då slipper du helvetet med att hitta misstänkt franskt vevlager till nya vevar osv.

Men om du ska köra fixed kanske kilbultsvevarinte är så kul ändå.
Där kan jag kanske hitta nåt. Så fort jag får hem min klinga så ska jag börja leta. Tack så länge!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 20 May 2009 22:30

Jag hade en likadan cykel med exakt de vevarmarna du beskriver. Tyvärr slutade det med att jag sålde cykeln och köpte en annan ram. Men hittar du en klinga som passar så kör på, själv hittade jag ingen.

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 22 May 2009 16:11

Har måtten på klingan nu. BCD=80mm, 6 bultar, 8mm bulthål

Den som hittar nåt blir min hjälte =)

User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Post by Tuppy » 26 May 2009 12:04

Jag misstänker att jag har en exakt likadan cykel som du. Yeah! Den är ju inte någon lättviktig racer direkt, så jag ville göra den till en kul footie istället. Vevpartiet är inte roligt att greja med, men det är jäkligt snyggt!

Det finns dock metoder för att byta det. Ett är att skaffa ett nytt helgjutet vevparti, finns lite varstans, bl.a. på Cykelringen, om man nu känner för att sponsra dem. Till ett sådant går det också att hitta nya framdrev enkelt.

Annars kan man göra som jag gjorde: slakta en sunkig gammal cykel, men låt den inte vara för gammal. Har man tur har den då ett Fauber bb-shell, men med fyrkantslager. Så här ser det ut på min efter bytet (ursäkta den dåliga mobilbilden) till ett dylikt. Finns nog även lätt att få tag på i en källar-LBS, har själv sett sådana både i Uppsala och Sthlm.

Lycka till, fråga gärna om du undrar något!

Image

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 26 May 2009 15:49

Inte riktigt, såhär såg min ut innan lackeringen. Tror att vi har samma typ av vevparti iaf.
Som du har gjort verkar vara en skitbra lösning. Har dock hittat två klingor som jag kan ha ett tag. När dem är slutkörda får det nog bli din variant.
Vad betyder LBS? Local BikeShop eller?

Tack för hjälpen!
Image

User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Post by Tuppy » 26 May 2009 20:16

Du har rätt, inte riktigt identiska, men de är ju orangea båda två iaf, och med Faubervevparti! Skönt att det löst sig med klingor, ska bli spännande att se slutresultatet!

Edit: ja, LBS = Local Bike Shop.

Post Reply