Bridgestone RB-1
Bridgestone RB-1
Hej hej, lite frågor som vore toppen med kommentarer på!
Jag har fått en så gott som helt oanvänd cykel som känns riktigt lätt och trevlig. Det är en Bridgestone RB-1 från början av 90 -talet, cykeln har rullat max 10 mil och är helt som ny.
Jag skulle gärna använda denna som ss/ fixie istället för i orginalutförande. Med vertikala dropouts tycker jag hjul byggda med ENO nav verkar vara en bra idé. Tror ni denna cykel har förutsättningar att bli något bra eller bör man leta rätt på en annan ram som det lättare går att ordna bra kedjespänning på? Hur mycket tror ni att ett bakhjul med Eno-nav skulle kosta? Var köper man ett sådant billigast och bäst? Cykeln ser ut såhär:
Tacksam för svar!
Jag har fått en så gott som helt oanvänd cykel som känns riktigt lätt och trevlig. Det är en Bridgestone RB-1 från början av 90 -talet, cykeln har rullat max 10 mil och är helt som ny.
Jag skulle gärna använda denna som ss/ fixie istället för i orginalutförande. Med vertikala dropouts tycker jag hjul byggda med ENO nav verkar vara en bra idé. Tror ni denna cykel har förutsättningar att bli något bra eller bör man leta rätt på en annan ram som det lättare går att ordna bra kedjespänning på? Hur mycket tror ni att ett bakhjul med Eno-nav skulle kosta? Var köper man ett sådant billigast och bäst? Cykeln ser ut såhär:
Tacksam för svar!
Till att börja med, jag vill inte låta gnällig men 640x480 är upplösningen som gäller på bilder här, 800x... i nödfall
Men till frågorna så, nej den där ramen lämpar sig inte så bra till fixed gear pga som du skriver att du inte kan justera kedjespänningen på något lättvindigt sätt. Visst, du kan svetsa på horisontiella dropouts, men jag tycker det är synd att förstöra en så fin cykel på det sättet, så sälj den och köp en som passar bättre direkt i så fall.
//Axel
Men till frågorna så, nej den där ramen lämpar sig inte så bra till fixed gear pga som du skriver att du inte kan justera kedjespänningen på något lättvindigt sätt. Visst, du kan svetsa på horisontiella dropouts, men jag tycker det är synd att förstöra en så fin cykel på det sättet, så sälj den och köp en som passar bättre direkt i så fall.
//Axel
Är ju därför han funderar om eno-nav.Axel_ wrote: Men till frågorna så, nej den där ramen lämpar sig inte så bra till fixed gear pga som du skriver att du inte kan justera kedjespänningen på något lättvindigt sätt. Visst, du kan svetsa på horisontiella dropouts, men jag tycker det är synd att förstöra en så fin cykel på det sättet, så sälj den och köp en som passar bättre direkt i så fall.
//Axel
White's enonav (finns det andra?) är ju inte så billigt - du kan nog räkna med runt 2papp för bakhjulet, förövrigt tycker jag att den är skitsnygg med växlar.
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
mmm cykel...
så ett annat sätt är väll att sätta på en kedjespännare. 18£ med frakt
http://www.velosolo.co.uk/sstens.html#top
så ett annat sätt är väll att sätta på en kedjespännare. 18£ med frakt
http://www.velosolo.co.uk/sstens.html#top
Den där ramen är byggd för växlar. Den saknar vridstyvheten som en trackram har.
Jag har cyklat en längre tid nu på min konversion och märker att jag förlorar massor av kraft, framförallt i starten när man bryter som mest på en alldeles för hög växel.
Ska därför köpa en trackram så fort jag får cashen.
OM man nu bara vill testa lite fixed och känna sig för skulle jag råda till en tyngre fulare ram typ crescent, de har vad jag känt varit styvare än finare renodlade räsrar, dessutom gör det ju mindre om det blir såhär som det gick för mig med en skitram:
viewtopic.php?t=828&start=60
Som tidigare talare sagt så är det där en väldigt fin hoj, jag skulle nog sälja den och köpa en trackram istället. Men sen har ju jag redan testat mig fram med konversioner och har därför nu kommit fram till vad jag vill ha.
Nej, mitt råd blir nog att hålla i den där som den är och bygga en riktig skruttfixie på sidan att testa med, sen när du kommit på att du vill ha en trackram med de egenskaper den finaste konversionen aldrig kan ge dig, sälj finräsern och köp drömramen (eller samla cash och ha två)!
Jag har cyklat en längre tid nu på min konversion och märker att jag förlorar massor av kraft, framförallt i starten när man bryter som mest på en alldeles för hög växel.
Ska därför köpa en trackram så fort jag får cashen.
OM man nu bara vill testa lite fixed och känna sig för skulle jag råda till en tyngre fulare ram typ crescent, de har vad jag känt varit styvare än finare renodlade räsrar, dessutom gör det ju mindre om det blir såhär som det gick för mig med en skitram:
viewtopic.php?t=828&start=60
Som tidigare talare sagt så är det där en väldigt fin hoj, jag skulle nog sälja den och köpa en trackram istället. Men sen har ju jag redan testat mig fram med konversioner och har därför nu kommit fram till vad jag vill ha.
Nej, mitt råd blir nog att hålla i den där som den är och bygga en riktig skruttfixie på sidan att testa med, sen när du kommit på att du vill ha en trackram med de egenskaper den finaste konversionen aldrig kan ge dig, sälj finräsern och köp drömramen (eller samla cash och ha två)!
Kul med alla positiva kommentarer om cykeln! Nu kommer jag inte ha mage att bygga om något på den. Dock får det nog bli en försäljning eftersom jag har en nyare racer som används till träning samt att denna är lite hög för mig och därför bara står. jag hade inne cykeln på Fridhems cykel i Malmö och han bedömde värdet på den till max 2 000 kr så då tyckte jag inte det kändes så synd att satsa på ett ombygge.
Fridhems cykel har ofta eh, kreativa uppfattningar om saker och ting. Fel, med andra ord.Holger wrote:Kul med alla positiva kommentarer om cykeln! Nu kommer jag inte ha mage att bygga om något på den. Dock får det nog bli en försäljning eftersom jag har en nyare racer som används till träning samt att denna är lite hög för mig och därför bara står. jag hade inne cykeln på Fridhems cykel i Malmö och han bedömde värdet på den till max 2 000 kr så då tyckte jag inte det kändes så synd att satsa på ett ombygge.