Bult av i vevlager.....
Bult av i vevlager.....
När man efter månaders letande, mekande och svärande äntligen ska fixa det sista på sitt fixed projekt så skiter det sig. Så klart. Skulle skruva på mina nya vevar, drar åt bulten på drivsidan, och så smäller det till... bulten går av på mitten och halva den gängade delen sitter kvar i vevlagret. Och det går inte att komma åt. Vad fan gör jag nu?
Om bulten gick av för att gängan sitter fast så har du problem, om bulten gick av för att du drog förhårt går det att fixa ganska enkelt.
Gör ett körnslag på bulten så inte borret glider, borra med ett 2-3mm borr ett litet håll, köp en torxhylsa/nyckel (eller insex) och banka in den i hålet, lossa.
ta bort bulten på andra sidan, har du hål igenom hela vevlagret så borra från andra sidan, detta kan göra att bulten gängas ut igen.
Finns såklart en uppsjö varianter på temat.
/Fredde
Gör ett körnslag på bulten så inte borret glider, borra med ett 2-3mm borr ett litet håll, köp en torxhylsa/nyckel (eller insex) och banka in den i hålet, lossa.
ta bort bulten på andra sidan, har du hål igenom hela vevlagret så borra från andra sidan, detta kan göra att bulten gängas ut igen.
Finns såklart en uppsjö varianter på temat.
/Fredde
Ett annat tips är att borra med en 1 mm. borr typ, två hål bredvid varandra och sedan med en plan skruvmejsel gänga ut. Spruta på 5-56 innan du börjar skruva för att minska friktion.
Det brukar funka, bättre än att borra ur bulten eller annat då man lätt kan råka sabba gängorna i vevaxeln.
Hoppas det löser sig. Bara att hålla ut, när du väl står där med den lilla jäveln till stump i handen kommer du känna mycket humla i bröstet.
Det brukar funka, bättre än att borra ur bulten eller annat då man lätt kan råka sabba gängorna i vevaxeln.
Hoppas det löser sig. Bara att hålla ut, när du väl står där med den lilla jäveln till stump i handen kommer du känna mycket humla i bröstet.
Skruvutrdragare, köp den största som får plats...
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3854
köp inget biltema skit, ta dig till en järnia affär, 200sek tror jag
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3854
köp inget biltema skit, ta dig till en järnia affär, 200sek tror jag
Panos: Nej, jag tror inte att den gängade in snett.
Dante: Tycker ditt förslag låter intressant, och framförallt ganska enkelt. Har du erfarenhet av det själv?
Indurain: Verkade ju vara ett verktyg som var gjort för såna som mig, men jag fattade inte riktigt hur det funkade? Skulle man skruva in den i bulten och sedan backa (?) ut igen?
Dante: Tycker ditt förslag låter intressant, och framförallt ganska enkelt. Har du erfarenhet av det själv?
Indurain: Verkade ju vara ett verktyg som var gjort för såna som mig, men jag fattade inte riktigt hur det funkade? Skulle man skruva in den i bulten och sedan backa (?) ut igen?
Ok...då kan du vara lugn!hampa22 wrote:Panos: Nej, jag tror inte att den gängade in snett.
Tänkte också på att OM du dragit in gängan snett så kan de bli lite
komplikationer med att dra ut den....den liksom fastnar och försöker man gänga ut
den ännu mera så får man med sig vevlagrets gängor ut. Hade en praktikant på jobbet förra året...han var mästare på dra sönder M10 samt M12-bultar. Fattade inte hur han
lyckades men jag fick självfallet ta på mig ansvaret o dra ut den avdragna bulten.
Vissa gånger vart jag tvungen o göra nya gängor...alltså dra dit en Helicoil-gänga...
vilket verkar vara starkare än en vanlig gänga
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
Snarkus: Det är lugnt, tror varken du eller jag hade någon aning om att en skruv skulle paja.. sånt händer!
Jag tror tyvärr att slaget är förlorat... har lånat borr och skruvuppdragare, borrade ner i bulten, och trots alla varningar så lyckades jag komma snett ner i bulten. Fick inget bra fäste med uppdragaren och nu börjar jag ge upp. Tror inte att jag har skadat gängorna i vevlagret, så jag ska förbi en cykelaffär imorrn och se om dom kan göra nåt för mig...
Annars är det mitt sista alternativ kvar, köpa ny axel! Någon som sitter på en 109/110 mm campagnolo axel??
Tack för all hjälp föressten....
Jag tror tyvärr att slaget är förlorat... har lånat borr och skruvuppdragare, borrade ner i bulten, och trots alla varningar så lyckades jag komma snett ner i bulten. Fick inget bra fäste med uppdragaren och nu börjar jag ge upp. Tror inte att jag har skadat gängorna i vevlagret, så jag ska förbi en cykelaffär imorrn och se om dom kan göra nåt för mig...
Annars är det mitt sista alternativ kvar, köpa ny axel! Någon som sitter på en 109/110 mm campagnolo axel??
Tack för all hjälp föressten....
Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... När jag försökte borra i bulten som satt i axeln skruvades den faktiskt in några mm till, vilket gjorde att den låg ungefär 1 cm in i vevlagersaxeln. Jag tog då en Sugino bult som jag hade hemma och testade att skruva in den så långt det gick, och det gick att få in den ända in till de yttersta delarna av den gamla bulten. Mätte lite med skjutmått och fick hjälp av en polare att slipa ner min Suginobult till precis de avståndet som jag kunde skruva in i axeln. Nu sitter alltså denna bult utanpå min gamla campa bult, och det verkar faktiskt funka! Veven låg så långt in på axeln som den kunde och kedjelinjen ser, iaf i mina ögon, bra ut!
Slutet gott, allting gott!
Slutet gott, allting gott!
Annars testa att borra från andra sidan så ska du se att den gängas ut. HAr du möjlighet så borra ett hål genom en vevlagerbult med tex pelarborr och sen sätter du den på andra sidan, för att styra borren samt skydda gängan.hampa22 wrote:Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... När jag försökte borra i bulten som satt i axeln skruvades den faktiskt in några mm till, vilket gjorde att den låg ungefär 1 cm in i vevlagersaxeln. Jag tog då en Sugino bult som jag hade hemma och testade att skruva in den så långt det gick, och det gick att få in den ända in till de yttersta delarna av den gamla bulten. Mätte lite med skjutmått och fick hjälp av en polare att slipa ner min Suginobult till precis de avståndet som jag kunde skruva in i axeln. Nu sitter alltså denna bult utanpå min gamla campa bult, och det verkar faktiskt funka! Veven låg så långt in på axeln som den kunde och kedjelinjen ser, iaf i mina ögon, bra ut!
Slutet gott, allting gott!
/Fredde