Bult av i vevlager.....

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Bult av i vevlager.....

Post by hampa22 » 30 Mar 2009 20:01

När man efter månaders letande, mekande och svärande äntligen ska fixa det sista på sitt fixed projekt så skiter det sig. Så klart. Skulle skruva på mina nya vevar, drar åt bulten på drivsidan, och så smäller det till... bulten går av på mitten och halva den gängade delen sitter kvar i vevlagret. Och det går inte att komma åt. Vad fan gör jag nu?

Image

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 30 Mar 2009 20:09

Vet att boon gjorde något liknande, Kenta på Jarla cykel fixade det.

edit: såg att de kan vara lite långt dit, men iaf.
We are 138

hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Post by hampa22 » 30 Mar 2009 20:11

Jo, det är en bit dit :D Men det går alltså att fixa antar jag då? Lämna in till nån som kan mer än mig....

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 30 Mar 2009 20:29

Ta ett mindre borr o borra ut :wink:
Är du osäker så besök nån mekaniker!

mvh panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 30 Mar 2009 20:42

Om bulten gick av för att gängan sitter fast så har du problem, om bulten gick av för att du drog förhårt går det att fixa ganska enkelt.

Gör ett körnslag på bulten så inte borret glider, borra med ett 2-3mm borr ett litet håll, köp en torxhylsa/nyckel (eller insex) och banka in den i hålet, lossa.

ta bort bulten på andra sidan, har du hål igenom hela vevlagret så borra från andra sidan, detta kan göra att bulten gängas ut igen.

Finns såklart en uppsjö varianter på temat.

/Fredde

hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Post by hampa22 » 30 Mar 2009 20:50

Bulten är inte i botten, det är några mm kvar... Men jag tror att den gick av för att det var en gammal bult... hoppas jag iaf...

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 30 Mar 2009 20:54

Vart de nån motstånd när du gängade in den?
Tänkte ifall du råkade få in den lite snett...
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 30 Mar 2009 21:01

Ett annat tips är att borra med en 1 mm. borr typ, två hål bredvid varandra och sedan med en plan skruvmejsel gänga ut. Spruta på 5-56 innan du börjar skruva för att minska friktion.
Det brukar funka, bättre än att borra ur bulten eller annat då man lätt kan råka sabba gängorna i vevaxeln.

Hoppas det löser sig. Bara att hålla ut, när du väl står där med den lilla jäveln till stump i handen kommer du känna mycket humla i bröstet.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 30 Mar 2009 21:12

Skruvutrdragare, köp den största som får plats...

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3854

köp inget biltema skit, ta dig till en järnia affär, 200sek tror jag

hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Post by hampa22 » 30 Mar 2009 21:27

Panos: Nej, jag tror inte att den gängade in snett.

Dante: Tycker ditt förslag låter intressant, och framförallt ganska enkelt. Har du erfarenhet av det själv?

Indurain: Verkade ju vara ett verktyg som var gjort för såna som mig, men jag fattade inte riktigt hur det funkade? Skulle man skruva in den i bulten och sedan backa (?) ut igen?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 30 Mar 2009 21:39

Du borrar ett hål för skruvutrdragaren (rakt!)
efter borrningen gängar man in utdragaren, (vänstergängad) , en gänghållare behöver du också

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 31 Mar 2009 07:28

hampa22 wrote:Panos: Nej, jag tror inte att den gängade in snett.
Ok...då kan du vara lugn!
Tänkte också på att OM du dragit in gängan snett så kan de bli lite
komplikationer med att dra ut den....den liksom fastnar och försöker man gänga ut
den ännu mera så får man med sig vevlagrets gängor ut. Hade en praktikant på jobbet förra året...han var mästare på dra sönder M10 samt M12-bultar. Fattade inte hur han
lyckades men jag fick självfallet ta på mig ansvaret o dra ut den avdragna bulten.
Vissa gånger vart jag tvungen o göra nya gängor...alltså dra dit en Helicoil-gänga...
vilket verkar vara starkare än en vanlig gänga :wink:
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 31 Mar 2009 09:45

Nu får jag dåligt samvete som sålde dig bultarna :shock:

hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Post by hampa22 » 31 Mar 2009 15:56

Snarkus: Det är lugnt, tror varken du eller jag hade någon aning om att en skruv skulle paja.. sånt händer!

Jag tror tyvärr att slaget är förlorat... har lånat borr och skruvuppdragare, borrade ner i bulten, och trots alla varningar så lyckades jag komma snett ner i bulten. Fick inget bra fäste med uppdragaren och nu börjar jag ge upp. Tror inte att jag har skadat gängorna i vevlagret, så jag ska förbi en cykelaffär imorrn och se om dom kan göra nåt för mig...

Annars är det mitt sista alternativ kvar, köpa ny axel! Någon som sitter på en 109/110 mm campagnolo axel??

Tack för all hjälp föressten....

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 31 Mar 2009 16:06

Hampa: Om inte cykelaffär kan hjälpa dig, så försök att ta dig förbi nån mekanikverkstad....Dom ska kunna hjälpa dig. Gäller ha rätt verktyg ibland också :wink:
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

hampa22
Posts: 21
Joined: 26 Sep 2008 08:13
Location: Malmö

Post by hampa22 » 03 Apr 2009 21:09

Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... När jag försökte borra i bulten som satt i axeln skruvades den faktiskt in några mm till, vilket gjorde att den låg ungefär 1 cm in i vevlagersaxeln. Jag tog då en Sugino bult som jag hade hemma och testade att skruva in den så långt det gick, och det gick att få in den ända in till de yttersta delarna av den gamla bulten. Mätte lite med skjutmått och fick hjälp av en polare att slipa ner min Suginobult till precis de avståndet som jag kunde skruva in i axeln. Nu sitter alltså denna bult utanpå min gamla campa bult, och det verkar faktiskt funka! Veven låg så långt in på axeln som den kunde och kedjelinjen ser, iaf i mina ögon, bra ut!

Slutet gott, allting gott!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 04 Apr 2009 09:46

hampa22 wrote:Tänkte avsluta tråden med att berätta hur det gick... När jag försökte borra i bulten som satt i axeln skruvades den faktiskt in några mm till, vilket gjorde att den låg ungefär 1 cm in i vevlagersaxeln. Jag tog då en Sugino bult som jag hade hemma och testade att skruva in den så långt det gick, och det gick att få in den ända in till de yttersta delarna av den gamla bulten. Mätte lite med skjutmått och fick hjälp av en polare att slipa ner min Suginobult till precis de avståndet som jag kunde skruva in i axeln. Nu sitter alltså denna bult utanpå min gamla campa bult, och det verkar faktiskt funka! Veven låg så långt in på axeln som den kunde och kedjelinjen ser, iaf i mina ögon, bra ut!

Slutet gott, allting gott!
Annars testa att borra från andra sidan så ska du se att den gängas ut. HAr du möjlighet så borra ett hål genom en vevlagerbult med tex pelarborr och sen sätter du den på andra sidan, för att styra borren samt skydda gängan.
/Fredde

Post Reply