Vevlagerfråga

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Vevlagerfråga

Post by klasolsson » 31 Mar 2009 13:16

Image

Om jag vill sätta på ett par Sugino RD-vevar på min gamla Crescent, kommer ett Sugino 68/103mm passa på en lagerhylsa som sitter på cykeln på bilden ovan? Jag har ännu inte skruvat av det lager som sitter på, tänkte kolla här först om det är någon som vet.

Tacksam för svar.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 31 Mar 2009 14:08

nej, inte på långa vägar tyvärr. du har ett vevlagerhus för helsmidda vevar. det är mycket större än "vanliga" vevlagerhus.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 31 Mar 2009 14:13

Aj fan, jag antog nästan det. Fasen...vad ska jag göra? Några idéer? Finns det adaptrar eller fyrkantstappar att köpa i större storlek?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 31 Mar 2009 14:36

Finns ju adapter för bmxhylsor som också är stora men jag har ingen aning om de är lika stora.
Har sett cyklar med fyrkantsaxel i hylsa för helsmitt, inte en susning om var de skulle gå att få tag på dock.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 31 Mar 2009 15:14

Jonis! wrote:Finns ju adapter för bmxhylsor som också är stora men jag har ingen aning om de är lika stora.
Passar inte:
http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=66643
Jonis! wrote: Har sett cyklar med fyrkantsaxel i hylsa för helsmitt, inte en susning om var de skulle gå att få tag på dock.
Hur som helst så hade många svenska cyklar på 80-talet just den vevlagerhylsan ihop med vevlager för fyrkantsaxel, så om du vill byta så leta upp nån gammal 10-växlad Crescent eller liknande. Förr fanns också en adapter så man kunde byta ut kedjeklingan mot en smalare för växelkedja. Men om du ska köra fixie eller enpetat så behåll Fauber - det är närmast outslitligt och inte mycket tyngre än många aluminiumprylar.
Det är dock inte säkert att man får till kedjelinjen med en adapter. Lagerbredden kan bli för stor.
Ex:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/88 ... msg-917718

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 01 Apr 2009 08:26

Kan denna funka? En TruVativ American-to-Euro Conversion Kit

Image

Enligt Sheldon B så verkar det så iaf...http://sheldonbrown.com/harris/opc.html#opc
These beautifully machined aluminum bushings fit into the shell of a one-piece-crank bottom bracket, and are threaded to accept a standard threaded bottom bracket, normal 68 mm width. 3 long CrMo bolts connect the two bushings to one another for a secure mounting.

This saves weight, improves shifting, and allows the use of modern clipless pedals.

Be the first kid on your block to put a Dura-Ace crankset into your Schwinn Varsity!

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 01 Apr 2009 09:05

Hej.
Tyvärr så tror jag att bilden du länkade till och vad som finns på Sheldons sida är adaptorn som används till BMX vevlager och inte Fauber-vevlagret.
Med tanke på åldern av din cykel borde du ha gängade skålar och inte pressade... Jag tror att enda lösningen är att spåra rätt på en fyrkantsaxel för Faubervev (den typ som omnämns på happymtb) och behålla vevlagerskålarna...
Det kan bli knepigt men fyrkantsaxel för faubervev användes som sagt på gamla standardcyklar (sportigare modell) kring -70-80... Tror mig minnas att märken som använde detta system var Monark, Crescent etc.

Hoppas att du hittar

DAN

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Post by olle » 01 Apr 2009 12:04

TalliDan wrote: Det kan bli knepigt men fyrkantsaxel för faubervev användes som sagt på gamla standardcyklar (sportigare modell) kring -70-80... Tror mig minnas att märken som använde detta system var Monark, Crescent etc.
Stämmer bra, Crescents 10-växlade med bockstyre som var enda unge hade under 80-talet har fyrkatsaxel.. Back in the days skruvade jag på ett sådant nav på en gammal kärringcykel då jag ville köra med 18 växlar.. det var tider det..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 01 Apr 2009 12:12

olle wrote:
TalliDan wrote: Det kan bli knepigt men fyrkantsaxel för faubervev användes som sagt på gamla standardcyklar (sportigare modell) kring -70-80... Tror mig minnas att märken som använde detta system var Monark, Crescent etc.
Stämmer bra, Crescents 10-växlade med bockstyre som var enda unge hade under 80-talet har fyrkatsaxel.. Back in the days skruvade jag på ett sådant nav på en gammal kärringcykel då jag ville köra med 18 växlar.. det var tider det..
Var kan jag få tag på en sådan fyrkantsaxel? Hur blir kedjelinjen med en sådan? Du skriver nav, menar du nav eller vevlager? Jag känner mig en aning optimistisk nu! Solen skiner dessutom!

/Klas

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Post by olle » 01 Apr 2009 12:35

klasolsson wrote:
olle wrote:
TalliDan wrote: Det kan bli knepigt men fyrkantsaxel för faubervev användes som sagt på gamla standardcyklar (sportigare modell) kring -70-80... Tror mig minnas att märken som använde detta system var Monark, Crescent etc.
Stämmer bra, Crescents 10-växlade med bockstyre som var enda unge hade under 80-talet har fyrkatsaxel.. Back in the days skruvade jag på ett sådant nav på en gammal kärringcykel då jag ville köra med 18 växlar.. det var tider det..
Var kan jag få tag på en sådan fyrkantsaxel? Hur blir kedjelinjen med en sådan? Du skriver nav, menar du nav eller vevlager? Jag känner mig en aning optimistisk nu! Solen skiner dessutom!

/Klas
Menar vevlager, lite för snabb på tangenterna bara.. Om du går ner i källaren och kollar i cykelförrådet så ligger det säkert en sån cykel i något hörn som legat där i minst tio år utan hjul. Troligtvis vill ingen ha cykeln men hör runt i huset innan du börjar skruva så du inte slaktar någons ögonsten.. Nu förutsatte jag i och för sig att du bor i lägenhet.. om du inte gör det så kan du gå till någon cykelhandlare och titta i deras skrothög bakom huset..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 01 Apr 2009 13:05

Menar vevlager, lite för snabb på tangenterna bara.. Om du går ner i källaren och kollar i cykelförrådet så ligger det säkert en sån cykel i något hörn som legat där i minst tio år utan hjul. Troligtvis vill ingen ha cykeln men hör runt i huset innan du börjar skruva så du inte slaktar någons ögonsten.. Nu förutsatte jag i och för sig att du bor i lägenhet.. om du inte gör det så kan du gå till någon cykelhandlare och titta i deras skrothög bakom huset..
Tack för tipset...och ja, jag bor i lägenhet. Får allt bli en tur till en cykelhandlare på vågen hem. Ligger några av den lite äldre skolan runt omkring här i Göteborg, håll tummarna! Få se vad de säger när de hör att jag vill ha en fyrkantsvevaxel till en Faubervev...håll tummarna!

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Post by olle » 01 Apr 2009 18:24

klasolsson wrote: Tack för tipset...och ja, jag bor i lägenhet. Får allt bli en tur till en cykelhandlare på vågen hem. Ligger några av den lite äldre skolan runt omkring här i Göteborg, håll tummarna! Få se vad de säger när de hör att jag vill ha en fyrkantsvevaxel till en Faubervev...håll tummarna!
äldre skolan är bra.. de kan till och men ha axeln löst! Lycka till!

Post Reply