Retro mtb byggtråd.
Retro mtb byggtråd.
Så då har man äntligen inhandlat en Bridgestone MB-0 ZIP. Förr körde jag på MB-1 redan 87 och senare även modellerna MB-2 och MB-3. Nollan var riktigt dyr och få togs in i Sverige. Bernt Johansson tävlade på denna modell och han lillebror var bland de första som sålde dessa klassiker i Tidan.
Ramen var ökänd för sin lätta vikt och att de kunde spricka under hård körning och så har även Bernts ram från 1990 gjort. 2000ex ska ha byggts under två år 90-91 som är numrerade.
Har för avsikt att bygga upp den med originalkomponenter. Vissa av dessa kan vara svåra att få tag som vevparti som ska vara Mavic 637 med klingor som inte är nedslitna. Hade riktig tur och fann original hjulpar som inte kan ha rullat mycket men mer om dem när de anlänt.
Väntar på flera komponenter så uppdatering inom kort.
Styrlager ska vara ett Ritchey men detta får sitta på så länge dock kommer ett kabelstopp monteras.
Bakre kabelstopp är original.
En kork har agerat ¨mud stop¨ Fukten är linolja som jag sprayat rören med. Patinan på ramen få vara och ingen bättringsfärg blir det.
Lite gängor är borttagna på resp. sida p.g.a. att det var monterat Mavic klassiska vevlager 610.
Det typiska kedja och däck skavet.
Bernts gamla nolla som jag fixade till för några år sedan. Det mesta är inte original och den har under årens lopp haft olika komponenter.
Stod oanvänd i mer än 20 år när han bestämde sig för att fixa till den för vinterträning.
Gammalt rambrott som en gång i tiden var svetsat.
Vevlager är original Mavic på Bernts.
Ramen var ökänd för sin lätta vikt och att de kunde spricka under hård körning och så har även Bernts ram från 1990 gjort. 2000ex ska ha byggts under två år 90-91 som är numrerade.
Har för avsikt att bygga upp den med originalkomponenter. Vissa av dessa kan vara svåra att få tag som vevparti som ska vara Mavic 637 med klingor som inte är nedslitna. Hade riktig tur och fann original hjulpar som inte kan ha rullat mycket men mer om dem när de anlänt.
Väntar på flera komponenter så uppdatering inom kort.
Styrlager ska vara ett Ritchey men detta får sitta på så länge dock kommer ett kabelstopp monteras.
Bakre kabelstopp är original.
En kork har agerat ¨mud stop¨ Fukten är linolja som jag sprayat rören med. Patinan på ramen få vara och ingen bättringsfärg blir det.
Lite gängor är borttagna på resp. sida p.g.a. att det var monterat Mavic klassiska vevlager 610.
Det typiska kedja och däck skavet.
Bernts gamla nolla som jag fixade till för några år sedan. Det mesta är inte original och den har under årens lopp haft olika komponenter.
Stod oanvänd i mer än 20 år när han bestämde sig för att fixa till den för vinterträning.
Gammalt rambrott som en gång i tiden var svetsat.
Vevlager är original Mavic på Bernts.
Мясо это убийство
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Retro mtb byggtråd.
Kul! Följer med spänning.
- PierrotLunaire
- Posts: 182
- Joined: 18 Mar 2015 16:48
- Location: GBG
Re: Retro mtb byggtråd.
Het! Känner du någon oro för att den ska bryta ihop under körning såhär 30 år senare?
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Re: Retro mtb byggtråd.
Följer med intresse! Svårt att tänka sig att det en gång att Mavic grejer på en topp-mtb, men det kanske man säger Tune on 20 år
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: Retro mtb byggtråd.
Kul!
Om du inte har ett Mavic vevlager så har jag ett. Är du intresserad så mäter jag axeln. Har för mig 115 men är inte säker alls.
Här är min MB-1 från 1989 men med delar från 94. Tanken var att samla "rätt" delar men jag tröttnade till slut och monterade annat - för att kunna börja använda den. Det enda jag vill byta ut är vevarna som är LX. Egentligen fånigt men jag vill ha XT rakt igenom.
Om du inte har ett Mavic vevlager så har jag ett. Är du intresserad så mäter jag axeln. Har för mig 115 men är inte säker alls.
Här är min MB-1 från 1989 men med delar från 94. Tanken var att samla "rätt" delar men jag tröttnade till slut och monterade annat - för att kunna börja använda den. Det enda jag vill byta ut är vevarna som är LX. Egentligen fånigt men jag vill ha XT rakt igenom.
Grön våg för grå man...
-
- Posts: 187
- Joined: 14 Oct 2008 07:10
- Location: hägersten
- Contact:
Re: Retro mtb byggtråd.
följer med spänning, en fråga: hur sprayar du in linoljan?
there can be only one
Re: Retro mtb byggtråd.
Undrar samma sak. Det finns ju ett linoljebaserat rostskyddsmedel på sprayburk på Biltema som många använt.
Kul med Bridgstone mtb! Min första finhoj var en sprillans ny MB-4 som farsan köpte med brevbärarrabatt i samband med Postgirot 1991. Tyvärr blev den stulen bara ett halvår senare...
Om du eller någon snubblar på en MB, oavsett siffra efter, så är det bara att hojta. Skulle gärna vilja ha en igen. Ännu hellre en XO-1 förstås...
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Retro mtb byggtråd.
Ronny kanske har någon annan metod. Men jag brukar spreja in linoljan i all hål som finns på ramen (sadelrör, hål från flaskhål osv..)
Processen brukar ta typ en vecka, då jag brukar hänga upp ramen och vända på den varje dygn. Jag har kört med Linoljan från Biltema. Jag gör alltid den här processen när jag köper en beggad ram, men även när jag köper en ny då även nya ramar ofta inte är rostkyddade invändigt. T ex är Planet X ramar och Surlys ramar inte rostskyddade från fabrik.
Lite bökig process, men det känns bra när det väl är gjort
Re: Retro mtb byggtråd.
Alltså, menar du avrinningshålen? Har själv funderat på det nämligen på cyklar jag använder på vintern.. känns alltid som det bli lite rost som syns runt de små borrade hålen i stagen exempelvis..
Re: Retro mtb byggtråd.
Jag sprutar i alla hål som finns (när ramen såklart är helt tom på komponenter) Och låter den torka genom att vända på den åt olika håll så att linoljan fördelar sig överallt inne i ramen och överflöd rinner ut. Linolja är dock väldigt trögflytande så det tar ett tag samt att man ändå brukar få torka rent gängorna i BB lite grann ändå innan man bygger ihop cykeln.
-
- Posts: 187
- Joined: 14 Oct 2008 07:10
- Location: hägersten
- Contact:
Re: Retro mtb byggtråd.
Jo lite orolig är jag mest att det vore synd att behöva lappa ihop den med svets. De helstela som denna tar mycket stryk och då framtill främst och denna är som sagt ökänd att rasa ihop.PierrotLunaire wrote: ↑06 Feb 2019 16:17Het! Känner du någon oro för att den ska bryta ihop under körning såhär 30 år senare?
Även cyklisterna drabbas och jag själv fick problem med mina händer med fingrar som knappt kunde räta sig och karpaltunnelsyndrom.
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Jag hade en MB-4 eller rättare sagt min bror men som jag monterade på styret från MB-1 1987 när den var såld. Använde MB-4 främst som en vinterträningscykel. Vill minnas att det är från 89 på fotot (dia skan). Idag är det svårt att finna Bridgestone mtb i Sverige men jag håller alltid ögonen öppna.AndreasVH wrote: ↑13 Feb 2019 13:02Undrar samma sak. Det finns ju ett linoljebaserat rostskyddsmedel på sprayburk på Biltema som många använt.
Kul med Bridgstone mtb! Min första finhoj var en sprillans ny MB-4 som farsan köpte med brevbärarrabatt i samband med Postgirot 1991. Tyvärr blev den stulen bara ett halvår senare...
Om du eller någon snubblar på en MB, oavsett siffra efter, så är det bara att hojta. Skulle gärna vilja ha en igen. Ännu hellre en XO-1 förstås...
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Jag gör precis som dig och kör med biltemas spray. Ska testa en ny sak nästa helg som används främst på bilar att ta bort rost och återkommer då.matsa wrote: ↑14 Feb 2019 10:07Ronny kanske har någon annan metod. Men jag brukar spreja in linoljan i all hål som finns på ramen (sadelrör, hål från flaskhål osv..)
Processen brukar ta typ en vecka, då jag brukar hänga upp ramen och vända på den varje dygn. Jag har kört med Linoljan från Biltema. Jag gör alltid den här processen när jag köper en beggad ram, men även när jag köper en ny då även nya ramar ofta inte är rostkyddade invändigt. T ex är Planet X ramar och Surlys ramar inte rostskyddade från fabrik.
Lite bökig process, men det känns bra när det väl är gjort
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Tack har har ett lager på gång. MB-1 lack är den bästa hos någon Bridgestone mtb. Är lätt att ge upp tidstroget byggande och som ofta en komponent som jävlas med en. Inte ovanligt i bilkretsar med inkastade handdukar.J2000E wrote: ↑09 Feb 2019 10:05Kul!
Om du inte har ett Mavic vevlager så har jag ett. Är du intresserad så mäter jag axeln. Har för mig 115 men är inte säker alls.
Här är min MB-1 från 1989 men med delar från 94. Tanken var att samla "rätt" delar men jag tröttnade till slut och monterade annat - för att kunna börja använda den. Det enda jag vill byta ut är vevarna som är LX. Egentligen fånigt men jag vill ha XT rakt igenom.
Nu har original främre kabelstopp anlänt.
Hjulen var en överraskning när de och frikransen verkar knappt rullat alls. Finns knappt antydan till bromsslitage på fälgarna och frikransen är som ny.
Visst kan kransen varit bytt men slitaget är intill obefintligt för att vara mtb hjul.
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Då dök äntligen upp ett komplett set NOS Dia Compe 986. Handtag på gång. Väntar på NOS vxl reglage som ligger hos tullen sedan två veckor så nu får jag allt kontakta dem speciellt när jag redan har betalt förtullning.
Jag nämnde att jag skulle testa något nytt att ta bort rost med på ramen. Kedjestaget har en ful fläck och idag blev den draperad med tygbit indränkt i
Evapo-Rust. Ett medel som är otroligt effektiv och snabbverkande. Används flitigt av bilrenoverare och har egentligen lite med cyklar att göra. Inget medel man kan tömma inne i ramen när föremål bör doppas i medlet alt. som jag gjorde men då måste man även täcka med plast så det inte torkar.
Jag nämnde att jag skulle testa något nytt att ta bort rost med på ramen. Kedjestaget har en ful fläck och idag blev den draperad med tygbit indränkt i
Evapo-Rust. Ett medel som är otroligt effektiv och snabbverkande. Används flitigt av bilrenoverare och har egentligen lite med cyklar att göra. Inget medel man kan tömma inne i ramen när föremål bör doppas i medlet alt. som jag gjorde men då måste man även täcka med plast så det inte torkar.
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Blev bra. Kommer montera lite transparenta ramskydd på en del ställen som på detta och kedjestag.
Мясо это убийство
Re: Retro mtb byggtråd.
Ett par NOS original Suntour XC Pro reglage dök upp efter en månad i post nords förvaring... Fick tag i dem från Hongkong.
De är för 7-delat och har både friktion och index.
Däck fick bli Continental X-King när de är bra allround för torrt och blött och bjuder inte på alltför mycket rullmotstånd.
Originaldäck är uteslutit.
De är för 7-delat och har både friktion och index.
Däck fick bli Continental X-King när de är bra allround för torrt och blött och bjuder inte på alltför mycket rullmotstånd.
Originaldäck är uteslutit.
Мясо это убийство