Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Randeas » 11 Dec 2018 00:14

Min dröm har alltid varit att ha en panasonic hoj i team colourr men de kostar endel å köpa och är inte supertillgängliga så tankarna gick till en forum klassiker:
https://www.pedalroom.com/bike/nishiki- ... fista-6591 .
Har en liknande från samma årgång:
Image? Skulle nog kunna få dit gaffeländarna but thats about it. hur fixar jag lacken och tightningen av baktriangeln? nått mer man bör tänka på?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 16 Jan 2019 13:50

Två spontana frågor:
Vilka kan ta in Wolf tooth i Stockholm?

Vilka 5-arms 94 bcd Narrow-wide klingor finns det på marknaden? Håller på med ett gammal ram/modern grupp-projekt.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 18 Jan 2019 00:09

h.wallin wrote:Två spontana frågor:
Vilka kan ta in Wolf tooth i Stockholm?

Vilka 5-arms 94 bcd Narrow-wide klingor finns det på marknaden? Håller på med ett gammal ram/modern grupp-projekt.
Inte svar på frågan, men jag beställde direkt från Wolftooth när jag köpte min kedjekrans och det var relativt smärtfritt. Upplevde inte att frakt och tull gjorde det märkbart dyrare än token tysk näthandel

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk


h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 18 Jan 2019 09:56

Ja, det vore ju såklart toppen, men jag har inte fått en enda leverans jag beställt som skickats utanför EU senaste året. Jag har ju i slutändan fått tillbaka pengar men aldrig varan. Så, orkar inte beställa från utanför EU denna gång... Men verkar som att ettettsex kanske kan ta in det så är kanske löst ändå!

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 18 Jan 2019 20:38

Har ögonen på en begagnad stålram, som tyvärr har rostfläckar runt sadelröret. Jag har tyvärr dålig koll på rost och har ingen möjlighet att kolla personligen; indikerar bilden att ramen är (eller kommer bli) allvarligt skadad, eller kan man göra något åt det?
Image

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by efredrikson » 19 Jan 2019 00:44

det där ser ju inte så bra ut. svårt att bedöma bara från bilder, har du nån bild av baktriangeln också? brukar väl mest vara kedjestagen som är angripna.
det finns en sak man kan göra åt rost och det är att bada ramen i oxalsyra typ 24 timmar, det äter upp rosten. bra sen att köra typ linolja när det torkat så det inte kommer mer angrepp.
men allt handlar väl om priset, jag tycker det är en chansning.
there can be only one

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 19 Jan 2019 22:16

Tack! Ja, frågan är väl om det fortsätter under lacken eller om det bara är de synliga fläckarna, har bett om mer detaljerade bilder. Kedjestagen och resten av ramen ser rostfria ut.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Spontanfrågor

Post by Ronny » 26 Jan 2019 19:19

PierrotLunaire wrote:
18 Jan 2019 20:38
Har ögonen på en begagnad stålram, som tyvärr har rostfläckar runt sadelröret. Jag har tyvärr dålig koll på rost och har ingen möjlighet att kolla personligen; indikerar bilden att ramen är (eller kommer bli) allvarligt skadad, eller kan man göra något åt det?
Image
Det där ser ut som lite lätt ytrost som man i de flesta fall är just som namnet säger ¨ytligt¨ och inget farligt för strukturen av ramen. Värre är och vad man bör se efter den rost som blir på undersidan av toppröret som blir av stående fukt i ramen. Samma sak vid muffskarvarna då färgen flagnar med synlig rost. Den här ramen saknar muffar så jag skulle vara lugn. En annan sak är att man själv kan rostskydda ramen internt vilket är bra på året runt cykeln. Oavsett bör man se lite foton på speciellt utsatta punkter när man köper cykel på distans.
Мясо это убийство

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 29 Jan 2019 11:00

Någon som har tips och rekommendation när det kommer till 650b-fälgar? Nästa bygge är tänkt att vara en typ fixed CX med svinfeta däck och tubeless. 32H.

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Spontanfrågor

Post by Inzah » 30 Jan 2019 07:40

rilleh wrote:
29 Jan 2019 11:00
Någon som har tips och rekommendation när det kommer till 650b-fälgar? Nästa bygge är tänkt att vara en typ fixed CX med svinfeta däck och tubeless. 32H.

https://www.bricklanebikes.co.uk/rims-5 ... geNumber=1

Annars har cykelkraft en hel del, främst DTSwiss till vettiga priser.
WTB finns också, de gör mycket tubeless specifika hjul men det kanske är mest rena mtb-grejer iofs.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 30 Jan 2019 17:40

Tack! Aileron ser intressant ut. Kan jag nog hämta hem via LBS också. Ska svänga förbi Cykelkraft och surra med dem också, kommer nog dra hem ramen via dem i vilket fall.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by xshzu » 30 Jan 2019 18:11

rilleh wrote:
30 Jan 2019 17:40
Tack! Aileron ser intressant ut. Kan jag nog hämta hem via LBS också. Ska svänga förbi Cykelkraft och surra med dem också, kommer nog dra hem ramen via dem i vilket fall.
Kul projekt! Vad blire för ram?
Mvh, Nyfiken

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 01 Feb 2019 10:11

xshzu wrote:
30 Jan 2019 18:11
rilleh wrote:
30 Jan 2019 17:40
Tack! Aileron ser intressant ut. Kan jag nog hämta hem via LBS också. Ska svänga förbi Cykelkraft och surra med dem också, kommer nog dra hem ramen via dem i vilket fall.
Kul projekt! Vad blire för ram?
Mvh, Nyfiken
Det är inte riktigt klart ännu. Vad jag vet är att jag vill ha utrymme för mycket gummi och horisontella drop outs, vilket ger mig rätt få alternativ egentligen. Surly Steamroller eller All-City Natureboy kanske. Vad finns det mer?

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by efredrikson » 01 Feb 2019 10:31

kolla cotic roadrat eller genesis day one, kanske kan vara nåt?
there can be only one

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 01 Feb 2019 11:23

rilleh wrote:
01 Feb 2019 10:11
xshzu wrote:
30 Jan 2019 18:11
Kul projekt! Vad blire för ram?
Mvh, Nyfiken
Det är inte riktigt klart ännu. Vad jag vet är att jag vill ha utrymme för mycket gummi och horisontella drop outs, vilket ger mig rätt få alternativ egentligen. Surly Steamroller eller All-City Natureboy kanske. Vad finns det mer?
JA! men..

Surly SR är en fixie med mycket däck utrymme, AllCity NB är en skivbromsad SSCX. Du behöver reda ut vad du vill ha och hur mycket gummi som är "mycket".
Jag körde fixed på 559*55mm, blev skumt. Kan vara 559-fixedupplevelsen men tror mer kombon av en rapp geo med seg kontaktyta. 35mm upplevde jag som nog mycket för att kunna köra tracklocross etc. Hur skall du köra hojen?

Oddcycle ATTB tillåter redan 42mm på 700C hjul.. kanske går att köra 47*584?? Kolla med Erik på 116.

Annars finns även Brother Cycle Allday, Soma Rush, Cinelli Tutti, Mash Steel och All city Big Block som fixed 120mm baknav med plats för bredare däck.

OnOne Pompetamine är likt AllCity NB en SSCX med skivbroms. Brukar gå loss billigt. Bombtrack Arise finns som både skivbroms och canti. Dessa kör på 135mm baknav vilket inte är ett direkt problem, men kräver lite omtanke.

Skall du köra fixed avråder jag från tubeless. SS? Go for it!

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Spontanfrågor

Post by Nobody » 02 Feb 2019 08:35

Image

kör den här rackaren som vinterhojj, med 2.35" big apples på sommaren.

Visserligen en betydligt slappare geo, men älskar känslan av ett par riktigt stora däck och fixed baknav.




chansar på att du sett den här steamrollern: Han verkar kunna köra med 650x47, fastän det såg riktigt tight ut. 45mm kanske hade blivit mer lagom?

Image

Mike
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2018 00:39

Re: Spontanfrågor

Post by Mike » 03 Feb 2019 11:09

"Chase the threads" - Vad säger man på svenska? BB-gängorna i min nya ram är kassa, så jag tänkte be om prisförslag från ett par cykelverkstäder. Vore fördelaktigt att veta vad jag ska fråga efter.

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Spontanfrågor

Post by Inzah » 03 Feb 2019 11:20

Mike wrote:
03 Feb 2019 11:09
"Chase the threads" - Vad säger man på svenska? BB-gängorna i min nya ram är kassa, så jag tänkte be om prisförslag från ett par cykelverkstäder. Vore fördelaktigt att veta vad jag ska fråga efter.
Gänga om vevlagerhylsa/vevlagerhus. Eller fräsa nya gängor i vevlagerhuset. Nåt sånt :D

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 04 Feb 2019 10:56

almlof wrote:
01 Feb 2019 11:23
rilleh wrote:
01 Feb 2019 10:11
xshzu wrote:
30 Jan 2019 18:11
Kul projekt! Vad blire för ram?
Mvh, Nyfiken
Det är inte riktigt klart ännu. Vad jag vet är att jag vill ha utrymme för mycket gummi och horisontella drop outs, vilket ger mig rätt få alternativ egentligen. Surly Steamroller eller All-City Natureboy kanske. Vad finns det mer?
JA! men..

Surly SR är en fixie med mycket däck utrymme, AllCity NB är en skivbromsad SSCX. Du behöver reda ut vad du vill ha och hur mycket gummi som är "mycket".
Jag körde fixed på 559*55mm, blev skumt. Kan vara 559-fixedupplevelsen men tror mer kombon av en rapp geo med seg kontaktyta. 35mm upplevde jag som nog mycket för att kunna köra tracklocross etc. Hur skall du köra hojen?

Oddcycle ATTB tillåter redan 42mm på 700C hjul.. kanske går att köra 47*584?? Kolla med Erik på 116.

Annars finns även Brother Cycle Allday, Soma Rush, Cinelli Tutti, Mash Steel och All city Big Block som fixed 120mm baknav med plats för bredare däck.

OnOne Pompetamine är likt AllCity NB en SSCX med skivbroms. Brukar gå loss billigt. Bombtrack Arise finns som både skivbroms och canti. Dessa kör på 135mm baknav vilket inte är ett direkt problem, men kräver lite omtanke.

Skall du köra fixed avråder jag från tubeless. SS? Go for it!
Tack för bra synpunkter!

Målet med 650B är mest för vinterpendling, med så tjocka dubbdäck som det går tillsammans med stänkskärmar. På sommaren kommer jag antagligen att köra med 700cx35, eller runt där. Vill mest ha en hoj man kan åka långt med och där underlaget inte spelar så stor roll, man ska fram ändå liksom.

En NB går väl att köra med fixed nav och lite spacers? Eller har jag missförstått något?

Att tubeless är no bueno för fixed var nytt för mig, vill du utveckla det?

/R

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 04 Feb 2019 13:31

rilleh wrote:
04 Feb 2019 10:56
Målet med 650B är mest för vinterpendling, med så tjocka dubbdäck som det går tillsammans med stänkskärmar. På sommaren kommer jag antagligen att köra med 700cx35, eller runt där. Vill mest ha en hoj man kan åka långt med och där underlaget inte spelar så stor roll, man ska fram ändå liksom.
Jag har haft liknande tankar, som kanske märks. :)
Fastnade i att jag hade svårt att hitta dubbdäck till 584/650b. Förutom Schwalbes monsterspikes eller winter finns inte mycket. Soumi har några i 584x54mm som fått usel review, verkar typ ha 5 dubbar totalt (överdriver för att göra en poäng). Kenda Klondike Wide verkar intressant men inte många fixed-ramar som klarar 53mm dock.

Sen kom grejen med stänkskärmar. Försöker hålla mig till runt 10mm bredare skärmar än däck, tycker de slutar funka om det blir tajtare, och då fanns inte heller mycket kvar att välja som inte är pruttdyra eller fästen utan quickrelease. QR känns speciellt intressant när man kör i snö runt 0an eller i skogen med grus och pinnar. Hjulet blir en 8 snabbt..

Runt 60mm, som Nobody kör, låter maffigt men få cyklar klarar den bredden. Om det inte är MTB du skall köra dvs. MTB fixed är något jag har förutfattade meningar om, men kan säkert passa andra.
rilleh wrote:
04 Feb 2019 10:56
En NB går väl att köra med fixed nav och lite spacers? Eller har jag missförstått något?
120mm fixed-nav är inte säkert att det finns tillräckligt med axel för att få fast mellan 135mm dropouts. Beror på nav. Går säkert att lösa på massor av sätt men det behöver omtanke, alltså inte plug n play. Mats som kör Pompetamine kör (väl) ett MTB-framhjul med ny axel, funkar också. Har själv kört Pompetamine men med 135mm fixednav från Surly.
rilleh wrote:
04 Feb 2019 10:56
Att tubeless är no bueno för fixed var nytt för mig, vill du utveckla det?
Det baseras inte på svinmycket erfarenhet och forskning, men två saker gör mig skeptisk; Vinter och kladd..

Under vintern har jag upplevt att TL-däck "rapar" (burp) enkelt. Lufttrycket i däcken som förvaras och pumpas inomhus minskar i kyla och blir lätt för lågt under vintern vilket i mitt fall har lett till att däcket rapar och sen fallerar. Om däcket hoppar av kanten är man ganska rökt. Lätt att justera men opraktiskt i mina ögon.

TL är kladdigt när man vill byta däck ofta, vilket jag gör på mina fixed- och "allt i allo"-hojar.
Sen är jag för snål för att "offra" tätningvätska och byter därför inte däck förrän vätskan stelnat. Så typ en gång per år.

När jag kollade för några år sedan var både däck och fälg avsevärt dyrare än vanliga däck och fälg. Men TL är väl kanske så etablerat nu att vanligt=TL? Iaf i bredare ligan..

Vad är anledningen till att du vill köra TL? Är det någon speciell anledning eller bara en del av utvecklingen inom cykelvärlden generellt?

All City NB ser f.ö. riktigt fin ut som SS med 584x47mm:
Image
Image

Post Reply