Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Bankmannen » 23 Aug 2018 22:24

Fantastiska inlägg du gör här J2000e :)

Alltid lika spännande att läsa och se dina bilder för en fellow Campa nörd!

Mycket uppskattat!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 24 Aug 2018 21:59

Kul info. apropå speedbicycles moser crono se det inklistrade fotot:
Image

Så såg den ut för många år sen när en Italiensk bekant hann köpa den före mig som sedan sålde den vidare till speedbicycles.
Så ingalunda någon original teamcykel.
Мясо это убийство

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 28 Aug 2018 22:53

Tack ska ni ha!

SR headset went in smoothly. NOS parts where it counts. The washer and top nut are used but looks OK.

Image

When mounted on top of the downtube - if having original straight shifters - there is not very much room for fingers when shifting. Therefore I applied some gentle and controlled force to bend them to a curve. I did it in three segments to get a flowing curve - not bent in a sharp angle.

Before:

Image

After:

Image

Mounted:

Image
Image

PS - the frame and fork is not cleaned and waxed yet.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 08 Sep 2018 20:02

Bygget rullar på. Mer här:
https://www.bikeforums.net/classic-vint ... sra-3.html

Roval-hjul från tiden.

Image
Image
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 09 Sep 2018 11:29

Mycket stiligt! Kul med riktiga Roval-hjul också!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 09 Sep 2018 19:56

Fixade till min De Rosa idag efter att ha fått en spark i rumpan (på happy).

Byggde den för tre år sedan och har retat mig på att jag inte kortade vajerhöljena ordentligt. Jag monterade då också en Super Record framväxel med svarta armar vilket inte kom förrän runt 1982. Vet inte varför - för jag visste det redan då.

Image
Image
Image
Image

Finns mer om man vill vara petig. Det skall vara "globe" handtagsgummin. Jag har "shield". Med detta är det dock så att det inte går att få tag på äkta av någondera varianten längre. Man får ta det man har.

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 10 Sep 2018 12:52

Vad gäller handtagsgummina så är de väl ändå att betrakta som förbrukningsvara, således kan ju hojen föreställa en som faktiskt använts och där de ursprunliga gummina bytts vid ett senare tillfälle!

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re: Feta killar behöver växlar

Post by hägern » 11 Sep 2018 18:01

Mycket fina byggen och detaljer!

Har du lust att dela med dig av dina puts- och rengöringsmetoder? Vad använder du för medel för att få bort smuts, fett och rost? Vore jätteintressant att läsa.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Sep 2018 18:35

hägern wrote:Mycket fina byggen och detaljer!

Har du lust att dela med dig av dina puts- och rengöringsmetoder? Vad använder du för medel för att få bort smuts, fett och rost? Vore jätteintressant att läsa.
Tack!

I den här tråden:
https://www.bikeforums.net/classic-vint ... hread.html

...beskriver jag min kärlek till ultraljudstvätten.

Utdrag:

"Other things took my evening time a couple of days but tonight I cleaned all the parts. Still wet in the picture. If you do not have an ultrasonic cleaner - get one. I bought a somewhat cheap one some years ago for another hobby and now I cannot live without it. The amount of time spent cleaning and the use of environmentally dangerous fluids are cut to a minimum.

This was done in less than an hour and with no effort or dangerous fumes (I do not want to think about all the brain cells I have lost cleaning parts during the years - both from boredom and fumes)."


(bilder)

En läsare frågade:
"What cleaning medium do you use in the ultrasonic?"

Jag svarade:
"I always use hot water and normal household quality dishwash detergent. Depending on amount of dirt, oil and grease I sometimes first spray everything with a degreaser normally used for cars. I do this in a pan (shown in post above). I filter and re-use the degreaser a couple of times - then I dispose of it at my local recycling station. I do not know if these stations work the same way all over the world but here one can leave oil, petrol, and other hazardous fluids, etc. in barrels at the recycle station.

That is all it takes - hot water and dish detergent - if light to moderately dirty. Spray on degreaser first (let it soak in for a while) and then hot water and detergent - if dirty. If really, really dirty - use a brush when the degreaser has done its work.

I wrote earlier that I do not want to think about all the brain cells I have lost to the fumes using dangerous fluids to clean parts. One other thing I do not want to think about is all the petrochemical products I have flushed down the sewage system or into the ground thru my early life. My only and extremely weak defence is that everyone did it back then. A more broad base of environmental awereness has come only the last 20 years. Today I curse myself for not thinking more myself the first 30 of my life. Me and my friends were deep into cars and the normal procedure to change the oil was going to a near lakeside, park the car and unplug - letting the oil on the ground. Plug the pan and then refill... How stupid now. Normal in the 50-80ies. These days I really try to think - what am I doing today that will be regarded as stupid in the future?"


Det summerar ganska bra mitt rengörande idag. Den avfettning jag använder är oftast "miljövänlig avfettning" (j-la dumheter att kalla det så - den är bara möjligtvis mindre miljöovänlig). Ibland behöver man ta i lite mer och då använder jag naftabaserat medel. Oavsett sort så samlar jag upp det, återanvänder om det går eller för det till miljöanläggning.

Slip och puts - undviker jag så mycket jag kan nu för tiden då jag mer och mer har börjat tänka i banorna att eloxerade ytor skall vara eloxerade - inte slipade och putsade. Självklart gör jag det dock fortfarande om delarna är bortom all annan räddning. Då är det våtslippapper av finare och finare variant som gäller för mig. Beroende på så använder jag 320 till 2000 kornstorlek och handjagar. Ser till att inte slipa bort kanter och former som skall vara där så noga jag kan. Brukar avsluta med Autosol kromputs och sedan ett vanligt bilvax.

edit och PS - har för mig att min ultraljudstvätt kostade runt 900 -1000 kr.
Last edited by J2000E on 11 Sep 2018 18:38, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Sep 2018 18:36

ravelax wrote:Vad gäller handtagsgummina så är de väl ändå att betrakta som förbrukningsvara, således kan ju hojen föreställa en som faktiskt använts och där de ursprunliga gummina bytts vid ett senare tillfälle!
Haha - det är precis så jag försvarar mig inför mig själv..
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 17 Sep 2018 21:07

Klämde dit ett par gummin på de hembyggda aero-handtagen till 3Rensho: n.

Image

Image

Logon blir lite uttänjd. Får nog säga att jag är nöjd med hur pass diskret modifieringen ser ut.

Image
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 18 Sep 2018 23:03

För de 3Rensho-intresserade:

https://www.bikeforums.net/20573395-post68.html

https://www.bikeforums.net/20573423-post70.html

Film - extremt kort men som visar funktionen på de hemmabyggda aero-handtagen:

https://www.flickr.com/photos/45306161@N03/29831156847/
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 19 Sep 2018 20:35

Trevlig läsning som vanligt. Kul att det funkar bra! Fråga: använde du specialhylsan trots att kabeln täcks av handtagsgummit vid den punkten? Blir väl visserligen korrekt men också kanske slöseri med specialhylsorna?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 22 Sep 2018 23:42

ravelax wrote:Trevlig läsning som vanligt. Kul att det funkar bra! Fråga: använde du specialhylsan trots att kabeln täcks av handtagsgummit vid den punkten? Blir väl visserligen korrekt men också kanske slöseri med specialhylsorna?
Tack!
Ja, rätt ändhylsa användes. Det har väl med åldern att göra kanske. Har en exitstrategi (exit cykelsamling bl a.). Om 8-10 år kommer jag att börja sälja av för att sedan supa upp pengarna sittande i gallerian i Milano iförd skrynklig linnekostym och en småsolkig Fedora Panama-hatt. Rökandes cigarrer (om man fortfarande får göra det då) och drickandes grappa.

Det gör att jag börjar tänka på mitt eftermäle som cykelsamlare/renoverare. En vacker dag kommer någon att lyfta bort de sista resterna av det då torrspruckna handtagsgummit. Denne kommer då att säga - "titta - rätt hylsa!". Alternativet vore - "kolla - han fuskade där det inte syntes!". Jag väljer det första.

Lite utveckling i 3Rensho-tråden och faktiskt en "viktig" uppdatering vad gäller funktionen på bromshandtagen.

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... sra-4.html

PS - ni får gärna komma med synpunkter på styrlindan.
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 24 Sep 2018 08:58

Aha! Ja, det kanske är en rimlig prioritering att vara såpass noga med detaljerna. Styrlindan ser bra ut!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Sep 2018 09:48

Styrlindan - ett jobbigt estetiskt val för mig men min fru avgjorde det hela. Hon skulle mer eller mindre idiotförklara mig om jag inte tog chansen att använda den till det här bygget.

(dåligt) Dagsljus

Image

Inomhus med blixt.

Image

Inomhus utan blixt

Image

Hur man än ser på det känns det som om den här lindan var gjord för den här ramen. Om det är vackert eller inte kan man debattera. Jag lutar åt "ängsligt modigt av mig"-hållet men/och skulle inte ha gjort det utan stöd... ;-)
Grön våg för grå man...

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by rilleh » 24 Sep 2018 10:31

Så sjukt snyggt, man är imponerad! Och grattis till ett grymt bygge!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 26 Sep 2018 22:51

Tackar!

Fått hem den efterlängtade sadelstolpen. Dessa Cambio Rino fanns 1983 och är den enda aero-stolpe som jag hittat och gillar från före C-record.

Got the seatpost!

(shown without saddle cradle - which is anodized silver)
Image

The Cambio Rino came in both black and polished. I wanted a polished one but as they are not easy to come by I had to take what I could get. 27,2 mm is not common either as they often ended up on frames under top of the line. I found one in the US and it took its time to get here. There are some marks on it but they are all below what will show when fitted.

Polished it. Mounted the San Marco Rolls. A bit of grease on the post and down it went.

Image
Image
Image

It is such a beautiful seatpost! Its aero section is 2,5 cm (1 inch) longer than a C-record and its profile is slimmer/sleeker. As seen in the first picture above - marked by a black line - is the minimum insertion limit. This seatpost really has to go on a frame that fits its rider as there is not much adjustment room from minimum insertion to the aero section. I did not measure it but it cannot be more than 2-2,5 cm.

Image

Now this bike is starting to look 1983 aero! I am very, very satisfied with the design of the seatpost.

Image

Still having trouble to make a firm decision on the bar tape. As I wrote earlier I originally planned for pelten/vinyl/Ciclolinea in black. Since then I have changed the plan to cello wrap. I like the one I have fitted but I want to explore my options before making the final decision. I have cello to choose from... Bought them for nothing on a car swap meet some years ago. These together with a lot of cotton bar tape and Cicolinea vinyl cost me about 10-15 USD.

Image

Did some test wrapping (just a short section)

Image
Image
Image

I want to see the alternatives in daylight before I put my foot down. That will not happen until the weekend. Looking forward to it - even if it will be a tough choice...
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 26 Sep 2018 23:09

De andra färgerna på styrlindan funkar ju bra också, men jag hade nog ändå behållit den röda eftersom den matchar ramen så osannolikt bra! Sadelstolpen blev ju ursnygg också, bra val!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 29 Sep 2018 01:48

Got home in time to take (late) daylight pictures with the new seatpost. Hopefully tomorrow I will be able to do some comparisons between the bar tapes in daylight conditions.

Here is todays 3Rensho spam post.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

Post Reply