Lacka/måla om aerospoke?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Bassen
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2017 06:27

Lacka/måla om aerospoke?

Post by Bassen » 08 Aug 2017 09:11

Tjena,
Har ett vitt aerospoke (okänt märke) som jag skulle vilja lacka om till svart. I nuläget lite skavanker på det, så behovet finns nog oavsett färgbyte el inte.

Tänker att det inte är svårare än att slipa, tejpa och spraya från långt håll i flera lager, men funderar också på om det verkligen kommer att hålla? Hur gör ni? Använder man nån coating för att stärka det? eller ska jag bara ta tjuren vid hornen och lämna in för lack?

/Bassen

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Lacka/måla om aerospoke?

Post by NKDMS » 20 Dec 2017 09:40

Bassen wrote:Tjena,
Har ett vitt aerospoke (okänt märke) som jag skulle vilja lacka om till svart. I nuläget lite skavanker på det, så behovet finns nog oavsett färgbyte el inte.

Tänker att det inte är svårare än att slipa, tejpa och spraya från långt håll i flera lager, men funderar också på om det verkligen kommer att hålla? Hur gör ni? Använder man nån coating för att stärka det? eller ska jag bara ta tjuren vid hornen och lämna in för lack?

/Bassen
Slipa, spackla ( om du orkar), spraya med färg, klarlack.
Klart!

Det håller.
FISTASTHLM

mikkeh
Posts: 137
Joined: 06 May 2017 21:39
Location: Östersund

Re: Lacka/måla om aerospoke?

Post by mikkeh » 15 Jan 2018 21:57

Har du tips på bra färg och klarlack?
Jag använde paintremover och skrapade bort all färg.
Använde sedan hagmans färg och klarlack men minsta lilla stöt så faller färgen av typ.

Ricardnut
Posts: 1
Joined: 16 Jan 2018 11:48
Contact:

Re: Lacka/måla om aerospoke?

Post by Ricardnut » 17 Jan 2018 03:24

Det här är vad jag är nyfiken på just nu. Jag försöker hitta svaret men jag vet inte om det är bra eller inte.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Lacka/måla om aerospoke?

Post by NKDMS » 18 Jan 2018 14:41

Jag körde med Biltema färg.
Det finns självklart bättre färg än så. Har tyvärr inga tips.
Klart att det kan chippas, färgen sitter inte som industrilack, men att det faller av har jag inte varit med om.
Mitt är fortfarande svart efter ett par år.

Är det slipat och rengjort ordentligt?
FISTASTHLM

Post Reply