Modolo bakbromsar lossnat

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
housley
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2017 11:28

Modolo bakbromsar lossnat

Post by housley » 30 Aug 2017 18:09

Hej,

har en Bianchi Rekord 841 med Modolo-bromsar. Efter att bakbromsen knappt tog någonting så spände jag vajrarna, varpå cykeln funkade finfint. Skruvade då även lite på den mutter som själva bakbromsanordningen är fäst i ramen med, eftersom bromsarna låg lite för nära och slipades mot hjulet innan.

Nu så häromdagen plötsligt, ramlade bakbromsen av mitt i färden. Verkar som om jag blev av med en mutter eller liknande del, för allt som är kvar är det som syns på bilderna:

Image

Länk om bilderna inte gick att få in i posten: http://imgur.com/a/2eTnk

Gick med cykeln till en mekaniker som sa att några standardiserade reservdelar för det där inte finns - det ska vara en väldigt specifik mutter (med "försänkning" har jag för mig han beskrev det som) som hugger tag i skruven från andra hållet (eftersom skruven inte nåt hela vägen genom hålet) och gör så att bakbromsen sitter.

Är främst ute efter att få cykeln i funktionsdugligt skick - går det här att laga eller måste man börja jaga specifika reservdelar för Modolo-bromsar från 80-talet?

All hjälp mottages tacksamt!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Modolo bakbromsar lossnat

Post by ravelax » 31 Aug 2017 13:29

Nja det kan nog gå med en försänkt mutter från någon annan broms, om du kan få tag på en. Du skulle ju kunna kolla med Cykelexpo i Solna, de har massa gammal skrot och kan kanske ha nån passande mutter över.

Att köpa en specifik Modolomutter på nätet går säkert men blir nog onödigt dyrt, i synnerhet med tanke på att bromsen inte ser ut att vara någon av Modolos finare modeller som kunnat motivera ett sånt utlägg.

Hittar du ingen mutter kan det ju vara en idé att helt enkelt byta båda bromsarna mot moderna dito som fungerar bättre och är lättare att justera.

housley
Posts: 6
Joined: 01 Apr 2017 11:28

Re: Modolo bakbromsar lossnat

Post by housley » 01 Sep 2017 12:06

Tack för tipset angående Cykelexpo i Solna, ska kolla med dem.

Är verkligen inte ute efter att lägga för mycket pengar på något jag tydligen inte verkar bra på att ta hand om, så enklaste möjligaste lösningen som ändå låter mig behålla Modolo Corsa-bromsarna vore att föredra - men jag får la överväga att byta ut dem.

Är det dumt att försöka sig på någon typ av ad hoc-lösning? Typ försöka fästa bromsarna med en vanlig skruv och mutter? Eller måste bromsanordningen vara fäst med än särskild typ av mutter och skruv som ger lite svikt så att bromsanordningen "rör lite på sig"?

/Borde lära mig meka lite mer

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 09 Sep 2017 12:17

Sök på "recessed brake bolt" på ebay och du får några hundra olika att välja på.

luvs
Posts: 25
Joined: 22 Aug 2011 21:43

Re: Modolo bakbromsar lossnat

Post by luvs » 25 Oct 2017 20:28

Har ett par såna där bromsar liggande (bytte mina) om du inte hittar lämplig mutter men bör inte vara några konstigheter
Ska vara komplett med mutter och allt, kan kika om du vill

Post Reply