cykelbud

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Mar 2017 09:04

Samma skit som deliveroo i Storbritannien. Trist, så här var det på sena 90-talet när jag körde budbil också, folk anställde studenter och betalade skitdåligt och ingen försäkring etc. Man kunde tro att det hänt nåt sedan dess.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: cykelbud

Post by rilleh » 07 Mar 2017 10:39

Försäkringsbiten är ju inte helt hundra, men annars?
Cykelbuden hos Foodora tjänar 70 kronor i timmen på vardagar och får en provision på 20 kronor per levererad beställning. I genomsnitt blir det totalt 110 kronor i timmen, enligt fackförbundet Transport.
Det är ju en okej lön tycker jag. Jag har knegat för bra mycket mindre än så. Många av buden kör väl detta som ett extraknäck på sidan av studierna eller liknande.

Man får ju tänka på att ju högre löner Foodora och de övriga betalar ut, desto högre blir utkörningsavgiften vilket kan leda till att färre och färre använder sig av tjänsterna för att det kostar för mycket.

User avatar
Dempa
Posts: 45
Joined: 09 May 2013 17:18

Re: cykelbud

Post by Dempa » 08 Mar 2017 00:46

"Många av buden kör väl detta som ett extraknäck på sidan av studierna" skojar du med mig? Oavsett om man anser att det är legitim ursäkt för en arbetsgivare att erbjuda usla arbetsvillkor LÄGRE än kollektivavtal som skall vara den lägsta standarden så är det ju fortfarande lösa spekulationer, jag kan av erfarenhet bekräfta att majoriteten inte är studenter. Så för att samtidigt svara på det absurda påståendet "Man får ju tänka på..": Senast i september gick vd:n ut och skröt om att dom dubblar omsättningen varannan vecka, som du förhoppningsvis förstår så kommer deras vinst inte ifrån leveranskostnaden utan Foodora tar 30% av summan som maten kostar. (Du kan googla på Rocket internet och ta dig en funderare över varför ett ledande riskkapitalbolag investerar i ett företag som du betvivlar har råd med att erbjuda kollektivavtal)

Så för att ge lite basfakta som du kan stå på innan du/någon annan pissar på våra försök att nå ut till folk och få dom att förstå hur osund den här utvecklingen är för den svenska arbetsmarknaden:
Vardagar 70kr/h, 20kr/leverans
Helg 75kr/leverans
För att lönen inte ska betraktas som ett lotteri så har man räknat ut ett snitt på 2 leveranser i timman, sist jag fick siffror från kontoret var det 1.7, sist facket räknade på det blev det 1.5. Det här beror helt på, väder, datum, tid på dygnet och löning.
Faktum är att du kan bli stående i en timme utan jobb eller du kan bli fast på en restaurang i väntan på mat i 35 minuter, den här ekonomiska smällen tar inte företaget.
Så säg att det är lördag kväll, ingen jobbar för timlön utan det är provision som gäller, vad hindrar Foodora från att boka in 200 pers som jobbar den kvällen för att säkerställa leveranstiderna? Det kan alltså vara grovt överbemannat, detta pga att man har en modell som skyddar företaget och låter de anställda ta smällen. Fortfarande rimligt att det är studenter som jobbar? (För dom har ju jävligt bra med cash)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 08 Mar 2017 19:48

När någon använder ordet "väl" bör man eventuellt inte bli förvånad över att det handlar om spekulationer? Sen tycker jag att lön och kollektivavtal är olika saker. Det är frivilligt att teckna kollektivavtal och det går utmärkt att betala bra ändå.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: cykelbud

Post by ravelax » 09 Mar 2017 10:23

Att de här matbuden har riktigt risiga villkor har man ju hört en del om på sistone, men är det lika illa för de "riktiga" cykelbuden?

Visst är det frivilligt att teckna kollektivavtal och visst kan man betala en bra lön ändå (vilket företag ofta påvisar som skäl för att inte teckna kollektivavtal, att det skulle vara "onödigt"), men att de här företagen gör varken eller tycker jag är en rätt usel inställning gentemot sina anställda, som ju nånstans ändå är förutsättningen för att de ska kunna tjäna pengar. Kollektivavtal reglerar ju också om mer än bara lönen, såsom försäkringar, arbetstider, m.m., och att inte teckna något ger sken av att man som företag skiter blankt i dessa saker. Och det här med svartlistning av sjuka som det talas om i artikeln borde fan inte få förekomma på någon arbetsplats, tycker jag.

Personligen har jag inget till övers för den här sortens företag och kommer aldrig att använda mig av deras tjänster eller arbeta för dem. Om man måste ta ett lågt betalt skitjobb tycker jag man ska ta sig en funderare och se sig om en gång extra efter något annat än dessa jobb, även om det är "kul att cykla mycket". Så länge folk tar de här jobben kommer ju företagen kunna fortsätta bete sig på det här sättet, enda incitamentet för förändring är ju om ingen vill ta dessa jobb.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 09 Mar 2017 11:26

Just att kollektivavtalen reglerar arbetstider är en vanlig orsak att inte teckna. Det finns ju redan lagar kring detta och att vissa verksamheter har andra behov än resten av just deras bransch blir ett hinder trots att detta anställningsform är laglig och vanlig i andra branscher. Iirc, när 7eleven tecknade med restaurang istället för handels fick de som jobbade plötsligt sämre villkor, så det är knappast så att facket i sig garanterar det bästa för dig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Dempa
Posts: 45
Joined: 09 May 2013 17:18

cykelbud

Post by Dempa » 09 Mar 2017 12:18

abacaxi wrote:När någon använder ordet "väl" bör man eventuellt inte bli förvånad över att det handlar om spekulationer? Sen tycker jag att lön och kollektivavtal är olika saker. Det är frivilligt att teckna kollektivavtal och det går utmärkt att betala bra ändå.
Alt 1
När någon använder spekulationer för att ursäkta ruttna företag/villkor blir jag förvånad. Sen tycker jag att kollektivavtal är en superbra mall för företag som har svårt att ta ansvar när det kommer till försäkringar, pension och OB/ÖT ersättning. Återkom gärna när lönen symboliserar det.

Alt 2
Du har rätt
Du har rätt
Du har rätt, Återkom när så är fallet.
Kallar denna "konsten att slå in öppna dörrar"
-Dempa, 2016

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: cykelbud

Post by rilleh » 09 Mar 2017 12:26

Visst var det en del spekulationer, men jag talar även av erfarenhet. Känner nämligen ett par stycken som är studenter och som extrajobbar för de här bolagen. De är överens om att lönen inte är den bästa men att det ändå duger som ersättning vid sidan av studentlånet. Därav min kommentar.

Sen delar jag din (allas?) oro över riskkapitalisterna.

User avatar
Dempa
Posts: 45
Joined: 09 May 2013 17:18

Re: cykelbud

Post by Dempa » 09 Mar 2017 12:39

ravelax wrote:Att de här matbuden har riktigt risiga villkor har man ju hört en del om på sistone, men är det lika illa för de "riktiga" cykelbuden?

Visst är det frivilligt att teckna kollektivavtal och visst kan man betala en bra lön ändå (vilket företag ofta påvisar som skäl för att inte teckna kollektivavtal, att det skulle vara "onödigt"), men att de här företagen gör varken eller tycker jag är en rätt usel inställning gentemot sina anställda, som ju nånstans ändå är förutsättningen för att de ska kunna tjäna pengar. Kollektivavtal reglerar ju också om mer än bara lönen, såsom försäkringar, arbetstider, m.m., och att inte teckna något ger sken av att man som företag skiter blankt i dessa saker. Och det här med svartlistning av sjuka som det talas om i artikeln borde fan inte få förekomma på någon arbetsplats, tycker jag.

Personligen har jag inget till övers för den här sortens företag och kommer aldrig att använda mig av deras tjänster eller arbeta för dem. Om man måste ta ett lågt betalt skitjobb tycker jag man ska ta sig en funderare och se sig om en gång extra efter något annat än dessa jobb, även om det är "kul att cykla mycket". Så länge folk tar de här jobben kommer ju företagen kunna fortsätta bete sig på det här sättet, enda incitamentet för förändring är ju om ingen vill ta dessa jobb.

+1 på första stycket
Jag förstår vad du menar, men att "se sig om en extra gång" känns tvivelaktigt, en majoritet av dom anställda är invandrare som har kommit hit nyligen antingen för att arbeta eller för att dom har flytt.
Det är på så sätt flera hundra anställda som är ganska utsatta och som inte har särskilt mycket valmöjligheter och jag betvivlar starkt att alla/en majoritet av dom skulle kunna hitta sig ett annat hyffsat skitkneg efter uppsägning tyvärr. Det blir liksom ett ställningstagande att inte bara knalla vidare utan istället inse att det faktiskt är dags att börja strida för våra rättigheter igen även när det gäller sådana lågvattenmärken som det här.
Jag känner egentligen inget behov av att försvara kollektivavtalet utan det har kommit att bli det rimligaste målet att sikta på, företaget har fått många påminnelser och suttit i möten med facket där dom blivit ifrågasatta om tveksamma punkter utan att kunna stå till svars. Så dom har haft möjlighet att skissa på ett avtal som är respektabelt gentemot dom anställda samtidigt som det passar deras behov när det gäller arbetstider som abacaxi påpekar, även någon form av provision som ska agera morot för att få folk att hålla tempot uppe.

Ps. självrannsakan, "riktiga cykelbud". Ryska budar också mat vad jag vet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: cykelbud

Post by abacaxi » 10 Mar 2017 11:23

Dempa wrote:Jag känner egentligen inget behov av att försvara kollektivavtalet utan det har kommit att bli det rimligaste målet att sikta på
good point det köper jag.

de "riktiga" buden har ju en och annan hårddisk och trycksak att buda när ingen är hungrig dock, det är därför de kan ha fasta tider och vanlig månadslön.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Cleanus
Posts: 18
Joined: 06 Oct 2016 20:54
Location: Lund/Stockholm

Re: cykelbud

Post by Cleanus » 09 May 2017 16:20

Har knegat mer eller mindre heltid på foodora i typ två år. I början kändes det ju rätt mycket som en startup där alla kände varandra, men nu har det blivit helt absurt byråkratiskt. Omsättningen på personal är skithög, missnöjet är skithögt bland cyklisterna (alla som jobbar "heltid" vill byta till ryssen/crosstown) och det blir bara sämre och sämre. De har dock börjat betala ut sjukersättning nu så det är väl ett plus!

Största problemet med lönen är att den är provisionsbaserad, att ju snabbare du cyklar ju mer får du. Det är ju dock extremt sällan man är begränsad av sin egen hastighet dock när man ofta får vänta i över tio minuter på restaurangerna och leveranssträckorna är helt bingo bongo olika längd (ibland 20m upp för gatan, ibland från stureplan till midsommarkransen...)

Den absolut enda fördelen med foodora gentemot andra budföretag är att arbetstiderna är sjukt valfria, har mest stannat för att kunna toura och gå av och på lite när jag känner för det.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: cykelbud

Post by ANTR » 10 May 2017 10:44


Post Reply