Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
robinkarlsson
Posts: 66
Joined: 05 May 2014 13:54
Location: Köping

Re: Spontanfrågor

Post by robinkarlsson » 01 Feb 2017 00:19

Cane ceek har rätt schyssta. Googla på "tandem Stoker hoods". Används ibland av den bakre cyklisten på tandemcyklarna. Jag ska beställa ett par, tror det var dia campo, men inte den där knoppvarianten.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 01 Feb 2017 20:30

Tack för tipset Robin!
Såg riktigt grymt ut det där. Nackdelen är ju att jag dock vill ha en vanlig broms och en sån där. Tänker att det rent estetiskt inte blir så fint med olika utseende/utformning på dem?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 01 Feb 2017 22:04

Kör ett par vanliga bromshandtag för bock men använd bara det ena, så har jag det. Sen såg jag nån på lfgss som hade en slags koppling så man kunde bromsa fram med vilket som helst av handtagen, rätt smart.

Edit: så här ser min ut, känns inte alls konstigt att det högra är en attrapp/bara för att hålla i.
Image

User avatar
robinkarlsson
Posts: 66
Joined: 05 May 2014 13:54
Location: Köping

Re:

Post by robinkarlsson » 01 Feb 2017 22:56

russ_meyer wrote:Kör ett par vanliga bromshandtag för bock men använd bara det ena, så har jag det. Sen såg jag nån på lfgss som hade en slags koppling så man kunde bromsa fram med vilket som helst av handtagen, rätt smart.
Så hade jag gjort om jag hade haft broms. Kolla efter en fjäderbelastad så slipper du att den ena är slapp också.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 01 Feb 2017 23:28

^ jag petade in en hopknycklad tejpbit i min slappa, funkade minst lika bra som en fjäder.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Feb 2017 10:05

Hehe, gillar fulmeck med tejpbit! 8)
Kanske får bli att beställa ett par handtag nästa gång man lägger order på wiggle. Eller ebay:a hem ett par. Även om jag har ett bullhorn på G nu. Alltid gött å kunna byta när andan faller på ;)
Fortsätter med de dumma frågorna, när det står intern dragning på dem, måste man dra det genom styret då eller kan man dra det utanpå? Tänker att extern dragning av vajern är när den går ut rakt upp ur hoodsen som på gamla hojar?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 02 Feb 2017 11:39

på ett bullhorn tycker jag du ska ha riktiga pursuitreglage. intern dragning är inne i röret, annars utanpå under styrlindan. finns inga reglage nuförtiden där höljet går i luften vad jag vet.

jag har ett sånt här, tyvärr inte till salu: https://www.amazon.com/Cane-Creek-Trial ... B000ZTNXCS
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Feb 2017 12:11

Sorry nu blev det lite ihopblandat, menade till bockstyret. Till bullhornen har jag liggandes ett par reglage för intern dragning men ville slippa borra.
Det har dock löst sig, en polare hade för extern dragning liggandes :)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 02 Feb 2017 18:03

abacaxi wrote:på ett bullhorn tycker jag du ska ha riktiga pursuitreglage. intern dragning är inne i röret, annars utanpå under styrlindan. finns inga reglage nuförtiden där höljet går i luften vad jag vet.

jag har ett sånt här, tyvärr inte till salu: https://www.amazon.com/Cane-Creek-Trial ... B000ZTNXCS
Har kört med två uppsättningar samtidigt på olika bullhorn varav ett pursuitstyre (RB-021), med vajern längs styret. Bra kvalitet på handtagen, pluppen behöver man inte stoppa om man inte gillar looken. :)

http://www.pedalroom.com/bike/avanti-monza-21660

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Randeas » 02 Feb 2017 19:44

Hallå alla, har en visom-brandad daccordi ram där hemma där nån paltskalle har spraymålat denna svart. Vad det verkar, är den kromad undertill, som jag fattat var vissa racers helkromad som ett första lager. Frågan blir då om man bara kan blästra krom för att få bort den svarta lacken och orginal lacken eller skadar det kromet?
Tänkte lämna in den hos en lack-firma...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 02 Feb 2017 20:12

Randeas wrote:Hallå alla, har en visom-brandad daccordi ram där hemma där nån paltskalle har spraymålat denna svart. Vad det verkar, är den kromad undertill, som jag fattat var vissa racers helkromad som ett första lager. Frågan blir då om man bara kan blästra krom för att få bort den svarta lacken och orginal lacken eller skadar det kromet?
Tänkte lämna in den hos en lack-firma...
Kanske soda. Sand kan bli kaos.


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 02 Feb 2017 23:25

Definiera skadar. Kromet kommer sitta kvar men inte vara spegelblankt längre skulle jag säga, efter att ha gjort samma sak fast med sandpapper.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Dempa
Posts: 45
Joined: 09 May 2013 17:18

Spontanfrågor

Post by Dempa » 03 Feb 2017 12:00

Köpte nytt Sram omnium, monterade på Affinity lo pro. Snurrar trögt och låter inte supersmooth, klingan gick emot ramen så gängade inte i hela vägen på drive side, typ 3mm. Nojjig eller rimligt? Alternativ? Blir tokig av små diffar och tappar förmågan att analysera så snälla hhhjjääälllppp





Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by matsa » 03 Feb 2017 13:12

Dempa wrote:Köpte nytt Sram omnium,....klingan gick emot ramen...
Omnium vevar funkar tyvärr inte på alla ramar. Jag testade på fgfs ram och där var det tvärkört.

Men om det bara är marginellt att klingan tar emot så kan det gå att lösa med distanser. Oklart dock hur säkert det är. Men jag har läst om andra som har kört så.

Om jag vore du så skulle jag fråga en vass mekaniker, typ Slowie på Cykelcity (om du bor i Sthlm?)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Feb 2017 18:55

matsa wrote:
Dempa wrote:Köpte nytt Sram omnium,....klingan gick emot ramen...
Omnium vevar funkar tyvärr inte på alla ramar. Jag testade på fgfs ram och där var det tvärkört.

Men om det bara är marginellt att klingan tar emot så kan det gå att lösa med distanser. Oklart dock hur säkert det är. Men jag har läst om andra som har kört så.

Om jag vore du så skulle jag fråga en vass mekaniker, typ Slowie på Cykelcity (om du bor i Sthlm?)
Omnium-vevar måste precis som alla andra vevar dras åt ordentligt, annars förstörs GXP-interfacet direkt när man trampar. Det är en stålaxel som äter upp de fina "toleranserna" på vevarna. Lagret är något segt p.g.a. konstruktionen - måste för övrigt också dras åt ordenligt. Distanser med för dåligt vrid kan förstöra dem. Kolla manualen, torque specs borde ligga runt 54 Nm. Är man ovan så kanske man inte har känslan för hur mycket det är.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by matsa » 03 Feb 2017 23:00

^Hittade tråden om att det ska funka med distansbricka:

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... cer+omnium

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 07 Feb 2017 19:00

Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 07 Feb 2017 19:41

rilleh wrote:Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.
Speciella i vilken bemärkelse? Om bultarna inte nyper för att en annan klinga är tunnare så behövs det kortare bultar. Maila Factory 5 och fråga hur de har gjort :)

shoutout@wearefactoryfive.com

https://wearefactoryfive.com/products/omni-lattice

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 07 Feb 2017 22:40

grangeyard wrote:
rilleh wrote:Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.
Speciella i vilken bemärkelse? Om bultarna inte nyper för att en annan klinga är tunnare så behövs det kortare bultar. Maila Factory 5 och fråga hur de har gjort :)

shoutout@wearefactoryfive.com

https://wearefactoryfive.com/products/omni-lattice
Tack för det! Jag slängde iväg ett mail. Jag tar för givet att det ska passa, men det skadar väl inte att fråga en extra gång :wink:

Zombiekrig
Posts: 77
Joined: 02 Jun 2013 15:00
Location: Älvsjö, STHLM

Spontanfrågor

Post by Zombiekrig » 08 Feb 2017 20:00

Någon testat att köra styrstamsreducering som denna jag fick hem idag?
Image
Har en stor förkärlek till quill-stammar och stålgafflar med platt krona. Ska köra det på min Script för rätt C-dale Track känsla!:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply