Moderna stålracertråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 12 Nov 2016 18:22

Hej, tänkt bygga en stålracer till våren, och undrar vilka olika ramar det finns därute.

De jag tittat på hittills främst är Ritchey Logic II, All-City Mr. Pink, Surly Pacer. Även letat runt lite men undrar om det finns någon här som har koll på liknande ramar från tex SOMA, Genesis eller liknande.

Det är ju alltså ngt sånt här jag tänkt mig..

Image

Image

Image

Det jag undrar är ju var man kan hitta dessa ramkit eller liknande online (har haft svårt at hitta webshoppar(?!) som är EU-baserade/trustworthy), och ha fler tips på liknande ramar och gärna info om någon har erfarenhet av dem. Verkar ju som att de flesta ramar i stål med någorlunda modern geometri ligger från 8 000 kr uppåt, finns det billigare alternativ är ju också intressant att få reda på! Fyll gärna på med allt ni vill.

tackar!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Moderna stålracertråden

Post by abacaxi » 12 Nov 2016 18:58

planet-x har ett gäng. den här är fin dock svindyr:

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRVIRESTR/ ... d-frameset
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Moderna stålracertråden

Post by J2000E » 12 Nov 2016 20:21

Även om det inte är en "riktig" Masi så förstår jag dem som köper en sådan här:
https://www.masibikes.com/bikes/steel/g ... erium-2016

Kromade muffar gör en snabbare.
Grön våg för grå man...

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 12 Nov 2016 21:43

Vinern var ju iofs nice, men den har ju typ samma geo som surly pacer, men kostar till ordinarie pris mer än 3 ggr så mkt.

Och masin är ju sjukt fin men tyvärr lite utanför min budget.. 2,7 tusen $ är sjukt långt från det jag just nu hade tänkt..

Men tack för bra tips! Keep em coming!



Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 12 Nov 2016 22:12

Custom från orlowski/rychtarski/belleville machine/lucas cycles eller annat lite billigare ställe?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Moderna stålracertråden

Post by matsa » 13 Nov 2016 09:54

Kan starkt rekommendera Ritchey Logic som du redan kollat på. Så här ser min ut:

Image

Image

Om du vill hålla nere budgeten så kolla på en Kaffenback. Jag fick hem min för några veckor sen då jag blev sjukt inspirerad av @bankirens tråd på lfgss. Läs den, snubben är kung!

https://www.lfgss.com/conversations/274063/

Min är mest tänkt för lvg träning vintertid, men mer flexibel cykel får man nog leta efter. Min ser ut så här:

Image

Kolla även på Standert. Deras stålräsers är grymma!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 10:17

russ_meyer wrote:Custom från orlowski/rychtarski/belleville machine/lucas cycles eller annat lite billigare ställe?
+1, <3 Orłowski

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 13 Nov 2016 11:59

Kaffenbacken verkar ju vara en beprövad klassiker. Kanske väntar in ngn planetx-rea och klickar hem en sån. Men nu är jag ju ute i god tid, så kanske tänkte kliva upp en nivå i pris/finish.

Vad brukar en orlowski hamna på? Ni som beställt custom från honom?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 12:48

h.wallin wrote:Vad brukar en orlowski hamna på? Ni som beställt custom från honom?
Min (ram & gaffel) kostade 800 EUR ink frakt.

Stålet är Dedacciai DR-ZeroUno, starkt och lätt.

Jag fick på begäran svetsfogarna polerade och metallic-lack/färg.

Bromsvajrarna (hela höljena) löper inne i ramen genom rör av niro-stål (rostfritt stål).

Sadelstolpsbulten (för klämman) som ingick var något random av inte så hög kvalitet så jag bytte den. Man kan förstås be om rakt rör för extern klämma om man gillar det mer: fördelen med custom :)

Valde en specifik gaffelkrona, vi pratade om bredd på hjulhus, styrlagerstandard, ungefärlig geometri (typ Cannondale Caad5 fast högre vevlager). Ramen i sig är dessutom ganska hög.

Klistermärket som anger stålets märke och modell sitter under lacken.

Ramen är en fröjd utan dess like.

Jacek pratar bra tyska om man föredrar det.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 13 Nov 2016 13:26

ok, tack för svaret! det var ju iofs inte så farligt prissatt, trodde det skulle bli mer faktiskt. inte tänkt köra custom innan men får kanske fundera på det nu med!

Ritcheyn är ju drömramen just nu, men ligger ju lite över vad hade tänkt för ramkit just nu. Matsa, köpte du den i sverige eller beställde du online? svår att hitta online förutom på ritcheys hemsida..

Känns som att utbudet är rätt skralt på just stål med lite modernare geo, även om klassisk geo också har sin charm.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 13:37

https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... =1000,4,34

Välj Sverige: 944,33 €

Shipping and Handling
10,00 €
Total Value incl. VAT
954,33 €
VAT included 25 %
190,87 €

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 13:53


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Moderna stålracertråden

Post by abacaxi » 13 Nov 2016 14:00

h.wallin wrote:Känns som att utbudet är rätt skralt på just stål med lite modernare geo, även om klassisk geo också har sin charm.
missade den biten. jag trodde aldrig för mitt liv att någon skulle föredra ett sluttande topprör. :) eller är det andra skillnader?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Moderna stålracertråden

Post by matsa » 13 Nov 2016 14:00

h.wallin wrote:Matsa, köpte du den i sverige eller beställde du online?
Jag snubblade över den i Sverige. Köpt beggad av en stålnörd (positivt menat :-)) på Östermalm.

@grangeyard: Måste bara säga att din Orlowski är grym. (Såg den på Girot) Måste vara en speciell känsla med custom när man varit med & bestämt allt från början med rambyggarn.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 13 Nov 2016 14:13

@grangeyard, tack! man måste kanske kunna tyska för att maximera SEO gällande den ramen... :/ kollade in din orlowski, fet, var det lång leverans?

@matsa, det är ju förhoppningen att hitta den beggad, men kan kan inte alltid leva på hoppet. ibland måste man tydligen bita i det sura och kasta upp de där extra slantarna för nytt, om man ska få tag på det man vill ha.

@abacaxi, det är väl det som är skillnaden? topprörets lutning, men passar mig rätt bra med långa armar/korta ben :D sen vet jag iofs inte om det finns några andra uppenbara fördelar?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Moderna stålracertråden

Post by matsa » 13 Nov 2016 14:31

En fördel med en modern ram är (inte alltid dock) lägre vikt. Samt större valmöjligheter med stam & gaffel då 1 1/8 del gaffelrör dominerar marknaden idag.

Men rent estetiskt så är det enligt mig svårslaget med en vintageracer med muffar och helt horisontellt topprör.

Edit: Stavning

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Moderna stålracertråden

Post by abacaxi » 13 Nov 2016 14:33

matsa wrote:En fördel med en modern ram är (inte alltid dock) lägre vikt. Samt större valmöjligheter med stam & gaffel då 1 1/8 del styrrör dominerar marknaden idag.

Men rent estetiskt så är det enligt mig svårslaget med en vintageracer med muffar och helt horisontellt topprör.
precis min tanke. modern ram i modernt material för moderna komponenter men med gammal geo = win win.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Moderna stålracertråden

Post by h.wallin » 13 Nov 2016 15:13

Ja alltså moderna komponenter är ju givet att jag kommer använda mig av i det här projektet, sen om det skiljer ett par hundra gram gällande ramkitet spelar ju mindre roll, hellre en styv ram, rapp ram som väger lite mer än en lättare svajig sak, men antar att de lättaste stålramarna är av högre kvalle nuförtiden och därmed även är styva, säkert än mer än de billigare tyngre..

sen är du ju jävligt snyggt med klassisk geo med.

Ritcheyn fanns inte på någon av sidorna i min strl. Verkade inte finnas ngn uppgift om när den skulle komma in igen. Vet någon om den utgått ur deras sortiment?

Samma sak gällande mr pink från All-City, sjukt svår att hitta. Kollat med butik om att ta in, kollat med tidigare ombud i norden, cykelkraft, och mailat all-city.. inget napp på ngn som kan leverera till sverige so far. ngn som sitter på tips där?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 15:50

matsa wrote:
h.wallin wrote:Matsa, köpte du den i sverige eller beställde du online?
@grangeyard: Måste bara säga att din Orlowski är grym. (Såg den på Girot) Måste vara en speciell känsla med custom när man varit med & bestämt allt från början med rambyggarn.
Stort tack, ja det är fantastiskt. Priset är definitivt överkomligt och förhållandet mellan vikt/flex/styvhet är topp.

Det var ett grymt Giro. Vilken hoj körde du?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Moderna stålracertråden

Post by grangeyard » 13 Nov 2016 15:57

h.wallin wrote:@grangeyard, tack! man måste kanske kunna tyska för att maximera SEO gällande den ramen... :/ kollade in din orlowski, fet, var det lång leverans?
Gjorde en förskottsbetalning runt den 30 okt 2014. Sedan var ramen klar, slutbetald och skeppad den 9 februari 2015 - tidsmässigt precis som Jacek hade kommunicerat det och då hade han dessutom åkt på en lång lunginflammation under bygget.

Den kom säkert packad med skydd i bakgaffeln, med kvitto och en burk vax som jag glömde nämna - återstoden av vaxet som Jacek ordnade på insidan av ramen; på min förfrågan.

Post Reply