VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
Snyggt Poak!
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: VISA DIN CYKEL !
Har under en tid byggt en lasthoj av flakmoppemodell. Utgick från en Somec-ram av rätt fint snitt, men i halvkasst skick. Sen har det hänt en hel del.. En del goa lösningar som jag är nöjd med och så en del saker som hade kunnat bli bättre. Sänkt i bak till 26" hjul, två nya bromsfästen bak, nybyggd "framvagn" med 16" bmx-hjul mm. Flaket är 80x80 och den lastar utan problem riktigt tungt - men rör sig inte som en alleycat direkt
Vilar från byggen ett tag men sen ser jag fram emot nästa projekt som nog blir tvåhjuligt. Här finns lite fler bilder om någon är sugen: http://ehallberg.se/flakhoj2016.html
The thigh's the limit
Re: VISA DIN CYKEL !
Riktigt stiligt! Men hade det inte varit bra att svetsa dit nån sorts liten förstärkning för skivbromsen bak?
Re: VISA DIN CYKEL !
Fan så snygg! Bakbromsen <3
Re: VISA DIN CYKEL !
Helt sjukt snygg! Grym! Vad är anledningen till de dubbla bakbromsarna?
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
VISA DIN CYKEL !
Riktigt snygg! Man borde lära sig att svetsa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: VISA DIN CYKEL !
Muffat stål - råmäktigt bygge. Wow!
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: VISA DIN CYKEL !
Tack och bock!
Reavelax, du får förklara vad du menar - vad är det du saknar egentligen?
Och angående bromsarna så var jag självklart inne på frambromsar men strök det av ett par anledningar. Fick inte plats med dem under flaket - om jag inte kört skivbromsar (men det hade krävt mycket jobb med nya hjul, gafflar mm). Sen ville jag också ha bakbroms och då hade jag fått splitta kablarna för att få till tre bromspunkter och det kändes klurigt, även om det går. Kort och gott, jag gjorde det lite enkelt för mig.. Men det funkar bra, har kört rätt brant utför med barn på flaket utan problem. Tror sittställningen gör att man lägger mycket egenlast på bakhjulet och med de dubbla bromsarna biter det bra. Och anledningen till de dubbla där bak är helt enkelt att få mer bromskraft, och ha en extra i nödfall.
Reavelax, du får förklara vad du menar - vad är det du saknar egentligen?
Och angående bromsarna så var jag självklart inne på frambromsar men strök det av ett par anledningar. Fick inte plats med dem under flaket - om jag inte kört skivbromsar (men det hade krävt mycket jobb med nya hjul, gafflar mm). Sen ville jag också ha bakbroms och då hade jag fått splitta kablarna för att få till tre bromspunkter och det kändes klurigt, även om det går. Kort och gott, jag gjorde det lite enkelt för mig.. Men det funkar bra, har kört rätt brant utför med barn på flaket utan problem. Tror sittställningen gör att man lägger mycket egenlast på bakhjulet och med de dubbla bromsarna biter det bra. Och anledningen till de dubbla där bak är helt enkelt att få mer bromskraft, och ha en extra i nödfall.
The thigh's the limit
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Ok. På den lådcykeln vi hade satt det nån slags v-/ mini-v-bromsar på framhjulen med en splitter för bromsvajern. Funkade hyfsat men det krävdes lite pill för att den inte skulle dra snett när man bromsade. Men allt det här vet du väl redan allt om antar jag när du byggt en sån flådig sak. Har du lackat själv också?
Re: VISA DIN CYKEL !
Saknar o saknar, nej en stilla undran bara. Jag tänkte mest att det snackas om att det kan behövas förstärkningar om man vill konvertera en ram till skivbroms, pga hur ramen belastas av bromskrafterna osv. Jag har sett små tvärstag mellan sadel- och kedjestag på en del gamla tandemcyklar med trumbroms bak, fast å andra sidan finns det ju många utan också så det funkar säkert bra. Menar inte att vara besserwisser, förväntade mig mest att se någon sorts tillägg eftersom jag sett det på en del andra dubbelbromsade byggen, hemmagjorda såväl som professionella.Muffat Stål wrote:Tack och bock!
Reavelax, du får förklara vad du menar - vad är det du saknar egentligen?
Re: VISA DIN CYKEL !
Fint och roligt bygge!
Jag håller med ravelax ang förstärkning mellan kedjestag och sadelstaget för att inte riskera att sadelstaget böjs vid kraftiga inbromsningar. Ibland lägger man till ett sånt här stag om man konverterar till skivbroms då sadelstaget troligtvis inte är dimensionerad för sidokraften som uppkommer vid bromsning.
http://www.laekhouse.com/blog/?p=755
Dock har du två bakbromsar som hjälps åt att bromsa så kraften på sadelstaget blir inte lika stor som om den skulle vara ensam så det är säkert inget problem i ditt fall!
Snyggt!
Jag håller med ravelax ang förstärkning mellan kedjestag och sadelstaget för att inte riskera att sadelstaget böjs vid kraftiga inbromsningar. Ibland lägger man till ett sånt här stag om man konverterar till skivbroms då sadelstaget troligtvis inte är dimensionerad för sidokraften som uppkommer vid bromsning.
http://www.laekhouse.com/blog/?p=755
Dock har du två bakbromsar som hjälps åt att bromsa så kraften på sadelstaget blir inte lika stor som om den skulle vara ensam så det är säkert inget problem i ditt fall!
Snyggt!
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: VISA DIN CYKEL !
Jag vill inte heller vara en besserwisser, men exakt hur blinda är ni egentligen?
The thigh's the limit
Re: VISA DIN CYKEL !
Haha, tydligen helblinda!
Re: VISA DIN CYKEL !
Skyller på att den gömmer sig bakom bromsskivan!
VISA DIN CYKEL !
Smällt på ett zipp framhjul
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
VISA DIN CYKEL !
Min Panasonic i sommardräkt.
VISA DIN CYKEL !
Smällde ihop en Dolan
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk