Spontanfrågor
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Jasså ja, super light. Men SLX är något annat.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Finns det modeller med SLX i beteckningen?Snarf wrote:Nja, jag trodde också det hade med något sådant att göra. Här är t. ex. En mtb från Trek och ett asfaltsspjut med SL i modellbeteckningen:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cykla ... 78600-2016
http://www.scott-sports.com/us/en/produ ... t-sl-bike/
Hittar liksom inte den gemensamma nämnaren.
Columbus SLX iofs...och Canyon Ultimate CF SLX...jag ger upp haha.
Re: Spontanfrågor
Det är nog bara nåt marknadsföringstjafs som inte betyder något särskilt, men ser lite ballt ut i någons ögon, typ.
Men historiskt sett har det ofta, som fredsays antyder, avsett ngt med superlätta ambitioner.
Men historiskt sett har det ofta, som fredsays antyder, avsett ngt med superlätta ambitioner.
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Spontanfrågor
Har gått runt och funderat ett tag på att fixa ett par roligare och snabbare hjul till min Bianchi Pista och har gått runt och funderat på det här med antal ekrar vs. styvhet i fälgen. Vad vinner man mest på, många ekrar på lätt fälg eller få ekrar och tung/styv fälg?
Förstår att det nog står på internet men tänkte att det finns en del uppfattningar här och kanske ngn form av "magisk" combo.
Tack tack
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förstår att det nog står på internet men tänkte att det finns en del uppfattningar här och kanske ngn form av "magisk" combo.
Tack tack
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den magiska kombon är lagom hög fälg typ 25-35 mm och lagom många ekrar typ 24-32. "Alla" fabriksbanhjul är byggda så.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- SåsenFrÅsen
- Posts: 478
- Joined: 09 Jun 2015 14:04
- Location: Stockholm
Spontanfrågor
Topp då tar jag och hämtar inspiration från ett trevligt fabrikshjul
Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Posts: 4
- Joined: 29 Jun 2016 18:03
- Location: Öresund
Re: Spontanfrågor
Någon som har lust att kommentera denna ram? Är den prisvärd? Kan det bli något problem med den italienska standarden vid inköp av delar mm?
http://www.ebay.com/itm/Tomi-Mod-Super- ... SwGIRXbCCe
http://www.ebay.com/itm/Tomi-Mod-Super- ... SwGIRXbCCe
Re: Spontanfrågor
Fick nyligen en cykel stulen.
Nu har jag fått besked från mitt försäkringsbolag att de vill att jag styrkar värdet med kvitto, (som jag tyvärr inte har), på ett antal delar.
Bl.a. ett par Campa Pista pedaler, och själva låset som tjuvarna tagit sig igenom.
Resten hade jag kvitto på. Är det kört eller?
Och för framtiden, Hur gör man?
Nu har jag fått besked från mitt försäkringsbolag att de vill att jag styrkar värdet med kvitto, (som jag tyvärr inte har), på ett antal delar.
Bl.a. ett par Campa Pista pedaler, och själva låset som tjuvarna tagit sig igenom.
Resten hade jag kvitto på. Är det kört eller?
Och för framtiden, Hur gör man?
Re: Spontanfrågor
I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.
Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.
I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously
Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.
I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously
Re: Spontanfrågor
Depends on what width. But I think the conti sport contact is the best cheap 28mm tire. Good puncture protection and rolls nicely. (not really a racing tire, but good for the city)Freeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.
Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.
I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously
158kr at rosebikes.
Re: Spontanfrågor
wressus wrote:
Depends on what width.
I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.
I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Re: Spontanfrågor
Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).Freeza wrote:wressus wrote:
Depends on what width.
I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.
I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Re: Spontanfrågor
wressus wrote:Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).Freeza wrote:wressus wrote:
Depends on what width.
I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.
I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
nice tip. thanks
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Continental Grand Prix GT 25-622 mmFreeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.
Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.
I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... /wg_id-246
Continental Schlauch Race 28 S42
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609
or
Continental Tube Race 28 Set of 5 + 2 Tyre Lever(s) for free
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609
Re: Spontanfrågor
Sååå..
Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?
Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?
Re: Spontanfrågor
Nobody wrote:Sååå..
Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?
Skönaste lindan jag testat: Cinelli cork gel
Skönaste grips: Ergon GP1
Annars oury grips, om du tycker ergon ser lite handikappad ut.
Re: Spontanfrågor
Till specialized bar phat följer det med självhäftande gel-strips som kan sättas på före lindan (som iofs är skön i sig, ser ut som mocka)
Ourys dämpar kanske bättre? Går dock att kränga av de "vanliga" med tillräckligt mkt tyngd på då de är "genommjuka", tror iofs de finns som lock-on?
Ourys dämpar kanske bättre? Går dock att kränga av de "vanliga" med tillräckligt mkt tyngd på då de är "genommjuka", tror iofs de finns som lock-on?
Re: Spontanfrågor
Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?
Re: Spontanfrågor
ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?
Från Sheldon Brown
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.htmlThe best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.
FISTASTHLM
Re: Spontanfrågor
Sheldon, varför tänkte jag inte på det? Tack iaf :)NKDMS wrote:ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?
Från Sheldon Brownhttp://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.htmlThe best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.