Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 19 Jun 2016 08:07

Jasså ja, super light. Men SLX är något annat.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 19 Jun 2016 08:08

Snarf wrote:Nja, jag trodde också det hade med något sådant att göra. Här är t. ex. En mtb från Trek och ett asfaltsspjut med SL i modellbeteckningen:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cykla ... 78600-2016

http://www.scott-sports.com/us/en/produ ... t-sl-bike/

Hittar liksom inte den gemensamma nämnaren.
Finns det modeller med SLX i beteckningen?

Columbus SLX iofs...och Canyon Ultimate CF SLX...jag ger upp haha.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 19 Jun 2016 11:03

Det är nog bara nåt marknadsföringstjafs som inte betyder något särskilt, men ser lite ballt ut i någons ögon, typ.

Men historiskt sett har det ofta, som fredsays antyder, avsett ngt med superlätta ambitioner.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 28 Jun 2016 18:40

Har gått runt och funderat ett tag på att fixa ett par roligare och snabbare hjul till min Bianchi Pista och har gått runt och funderat på det här med antal ekrar vs. styvhet i fälgen. Vad vinner man mest på, många ekrar på lätt fälg eller få ekrar och tung/styv fälg?

Förstår att det nog står på internet men tänkte att det finns en del uppfattningar här och kanske ngn form av "magisk" combo.
Tack tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 28 Jun 2016 19:07

Den magiska kombon är lagom hög fälg typ 25-35 mm och lagom många ekrar typ 24-32. "Alla" fabriksbanhjul är byggda så.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 29 Jun 2016 08:59

Topp då tar jag och hämtar inspiration från ett trevligt fabrikshjul

Tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vederbörande
Posts: 4
Joined: 29 Jun 2016 18:03
Location: Öresund

Re: Spontanfrågor

Post by Vederbörande » 02 Jul 2016 12:41

Någon som har lust att kommentera denna ram? Är den prisvärd? Kan det bli något problem med den italienska standarden vid inköp av delar mm?

http://www.ebay.com/itm/Tomi-Mod-Super- ... SwGIRXbCCe

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Spontanfrågor

Post by A2825 » 06 Jul 2016 18:21

Fick nyligen en cykel stulen.

Nu har jag fått besked från mitt försäkringsbolag att de vill att jag styrkar värdet med kvitto, (som jag tyvärr inte har), på ett antal delar.
Bl.a. ett par Campa Pista pedaler, och själva låset som tjuvarna tagit sig igenom.

Resten hade jag kvitto på. Är det kört eller?
Och för framtiden, Hur gör man?

User avatar
Freeza
Posts: 89
Joined: 06 Mar 2015 20:25

Re: Spontanfrågor

Post by Freeza » 11 Jul 2016 21:32

I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by wressus » 11 Jul 2016 21:39

Freeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)
Depends on what width. But I think the conti sport contact is the best cheap 28mm tire. Good puncture protection and rolls nicely. (not really a racing tire, but good for the city)

158kr at rosebikes.

User avatar
Freeza
Posts: 89
Joined: 06 Mar 2015 20:25

Re: Spontanfrågor

Post by Freeza » 11 Jul 2016 21:44

wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by wressus » 11 Jul 2016 21:51

Freeza wrote:
wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).

User avatar
Freeza
Posts: 89
Joined: 06 Mar 2015 20:25

Re: Spontanfrågor

Post by Freeza » 11 Jul 2016 21:55

wressus wrote:
Freeza wrote:
wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).

nice tip. thanks :)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 12 Jul 2016 06:08

Freeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)
Continental Grand Prix GT 25-622 mm
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... /wg_id-246

Continental Schlauch Race 28 S42
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609

or
Continental Tube Race 28 Set of 5 + 2 Tyre Lever(s) for free
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Spontanfrågor

Post by Nobody » 13 Jul 2016 19:05

Sååå..

Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by wressus » 13 Jul 2016 19:12

Nobody wrote:Sååå..

Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?

Skönaste lindan jag testat: Cinelli cork gel

Skönaste grips: Ergon GP1

Annars oury grips, om du tycker ergon ser lite handikappad ut. :P

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by RZ-1 » 13 Jul 2016 23:15

Till specialized bar phat följer det med självhäftande gel-strips som kan sättas på före lindan (som iofs är skön i sig, ser ut som mocka)

Ourys dämpar kanske bättre? Går dock att kränga av de "vanliga" med tillräckligt mkt tyngd på då de är "genommjuka", tror iofs de finns som lock-on?

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by ANTR » 04 Aug 2016 09:02

Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by NKDMS » 04 Aug 2016 10:04

ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

Från Sheldon Brown
The best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html
FISTASTHLM

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by ANTR » 04 Aug 2016 11:27

NKDMS wrote:
ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

Från Sheldon Brown
The best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html
Sheldon, varför tänkte jag inte på det? Tack iaf :)

Post Reply