Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Abolf » 08 Jun 2016 09:01

Vad är "standard" avstånd mellan sadelrälsar? C-C

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by ANTR » 10 Jun 2016 12:18

Hakar på det här med drev och låsring eftersom mina hjul alltid köpts "färdiga".
skulle montera sagda delar på ett nytt hjul igår och det blev lite fel tror jag.

monterade drev och låsring, stack iväg till närmsta brant och satte full kareta uppåt för att "fixera" drevet. Trampade igenom några gånger.

nu var det dags att tajta till låsringen tänkte jag. "ta i för kung och fosterland" var det nån som sa, och det gjorde jag.

det slutade med att låsringen blev i det närmsta oval. Lagerspänningen oxå eftersom det lät från hjulet när jag snurrade det, men det verkade släppa när jag tog av låsringen igen.

det är ett mavic ellipse och ja, det är mavics låsring :)

fattar inte riktigt vad som gick snett bara, tog jag i för hårt eller?

tacksam för svar, mvh kille på 34 jordsnurr

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by måns » 10 Jun 2016 12:32

ANTR wrote: monterade drev och låsring, stack iväg till närmsta brant och satte full kareta uppåt för att "fixera" drevet. Trampade igenom några gånger.

nu var det dags att tajta till låsringen tänkte jag. "ta i för kung och fosterland" var det nån som sa, och det gjorde jag.

det slutade med att låsringen blev i det närmsta oval. Lagerspänningen oxå eftersom det lät från hjulet när jag snurrade det, men det verkade släppa när jag tog av låsringen igen.

det är ett mavic ellipse och ja, det är mavics låsring :)
Det här med att trampa i uppförsbackar har jag aldrig riktigt trott på. A och O är ju att allt är rent och sitter tajt. Lättare att hålla koll på det hemma då och få allt på plats med rotafix innan man drar ut. Är navets och drevets gängor rena och infettade behövs ingen Magnus Samuelsson för att det ska sitta kvar. Låsringen ser ju bara till att det inte kan röra sig utåt och är det ingen skit emellan ska det sitta genom att dra åt lagom hårt.

Att låsringar ofta är gjorda av messmör händer ju men det låter som att du drog lite hårt. Angående lagerspänningen kör ju Ellipse kullager, och konan sitter ju på axeln så spänningen ska du inte kunnat göra så mycket åt. Om du inte lyckats dra så hårt att du gjort hela navet/lagerbanan oval dvs..

Image

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by ANTR » 10 Jun 2016 15:18

snyggt, tack för info.
har beställt en ny maviclåsring i stål, får testa igen framöver...
måns wrote:Angående lagerspänningen kör ju Ellipse kullager, och konan sitter ju på axeln så spänningen ska du inte kunnat göra så mycket åt. Om du inte lyckats dra så hårt att du gjort hela navet/lagerbanan oval dvs..

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 11 Jun 2016 07:30

Abolf wrote:Vad är "standard" avstånd mellan sadelrälsar? C-C
42-44mm typ.

User avatar
Tangatore
Posts: 95
Joined: 20 Mar 2014 19:44
Location: Karlstad

Re: Spontanfrågor

Post by Tangatore » 11 Jun 2016 22:01

Jag funderar på att montera lite grövre mountain bike däck på 700c fälgar. Har läst att 29:or passar till 28". Stämmer det?
Samt om någon har rekommendationer på bra däck?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 12 Jun 2016 07:35

Tangatore wrote:Jag funderar på att montera lite grövre mountain bike däck på 700c fälgar. Har läst att 29:or passar till 28". Stämmer det?
Samt om någon har rekommendationer på bra däck?
"29 inch...This is a marketing term for wide 622 mm ("700C") tires."
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Kolla också: Width Considerations
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Finns proffs som sätter sina 28"-racerdäck på sina 29"-cyklar för att dra fördel av skivbromsar vid träning etc. Kanske bara en tysk grej, men så är det.

Vad ska däcken användas till?

Kanske cyclocrossdäck som kompromiss? (Finns billigare kanttrådsdäck annars.)
http://www.bike-discount.de/en/buy/cont ... /wg_id-658

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Spontanfrågor

Post by Nobody » 12 Jun 2016 17:47

Har läst/hört om folk som dragit låsringen så hårt att det påverkar lagerförspänningen på ellipse naven. Tydligen ska det vara ett problem på den "sekundära sidan" (Där hålen för att justera förspänningen på lagret sitter antar jag?) och det är mer åt hållet att navkroppen deformeras lite och toleranserna mellan navkropp/lagerförspänningsbricka åt så snäva att det tar i.




Svindålig förklaring, men ett försök till förklaring iaf haha


finns även nya, bättre axlar till ellipsenaven. http://calumdouglas.ch/cycling/bike-upg ... eel-axles/ inte för att det har med det här problemet att göra. Men det kan vara bra att veta ifall axeln går av :)

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 14 Jun 2016 14:19

Jag är oerhört frustrerad över att begagnatmarknaden för lastcyklar typ Bullitt eller liknande är så obefintlig. Vad beror det på? Letar jag på fel ställe (blocket/happyride/ebay)?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 14 Jun 2016 21:02

Ungefär vad kostar det att få ett lätt skevt hjulpar riktat hos en LBS?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 14 Jun 2016 21:48

Har någon lyckats köpa ett drevbultsverktyg över disk i Stockholmsområdet?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 14 Jun 2016 21:49

PierrotLunaire wrote:Ungefär vad kostar det att få ett lätt skevt hjulpar riktat hos en LBS?
Jag betalade ca 300:- på Sportson för ett år sedan inkl. ett par ekrar. Hjulet var krockat men de lyckades rikta upp det till bruksskick.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 14 Jun 2016 22:29

omnium wrote:Har någon lyckats köpa ett drevbultsverktyg över disk i Stockholmsområdet?
Köpte ett klingbultverktyg från park tools på jarla cykel förra året. Kostade ca 90kr har jag för mig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 14 Jun 2016 22:54

omnium wrote:
PierrotLunaire wrote:Ungefär vad kostar det att få ett lätt skevt hjulpar riktat hos en LBS?
Jag betalade ca 300:- på Sportson för ett år sedan inkl. ett par ekrar. Hjulet var krockat men de lyckades rikta upp det till bruksskick.
Tack!

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 15 Jun 2016 07:00

h.wallin wrote:
omnium wrote:Har någon lyckats köpa ett drevbultsverktyg över disk i Stockholmsområdet?
Köpte ett klingbultverktyg från park tools på jarla cykel förra året. Kostade ca 90kr har jag för mig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grymt, tack!

Louder
Posts: 81
Joined: 01 Jul 2014 19:08
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Louder » 18 Jun 2016 22:37

Tidningsbudet wrote:Jag är oerhört frustrerad över att begagnatmarknaden för lastcyklar typ Bullitt eller liknande är så obefintlig. Vad beror det på? Letar jag på fel ställe (blocket/happyride/ebay)?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag skulle nog testa med att bli medlem på danskarnas forum @ fixie-king.dk det har ju allmänt ett mycket större utbud på cyklar och så även lasthojar än vi i Sverige. Danskarnas blocket, dba.dk brukar också ha en del ute emellanåt. Lycka till

Snarf
Posts: 54
Joined: 02 Jul 2013 07:32

Spontanfrågor

Post by Snarf » 18 Jun 2016 23:05

Modellbeteckningar... Har kollat många annonser och hemsidor med både skogscyklar och asfaltmonster. Snubblar på beteckningen SL och SLX hos många fabrikat. Vad vill de ha sagt med det?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 19 Jun 2016 06:55

Snarf wrote:Modellbeteckningar... Har kollat många annonser och hemsidor med både skogscyklar och asfaltmonster. Snubblar på beteckningen SL och SLX hos många fabrikat. Vad vill de ha sagt med det?
Shimano har t.ex. gruppbeteckningar LX och SLX. För landsvägspedaler finns systemet SPD-SL.

http://bike.shimano.com/content/sacbike ... /slx1.html

http://www.shimano-lifestylegear.com/gl ... spd_sl.php

Typ så, eller var frågan sarkastisk?

Snarf
Posts: 54
Joined: 02 Jul 2013 07:32

Spontanfrågor

Post by Snarf » 19 Jun 2016 07:45

Nja, jag trodde också det hade med något sådant att göra. Här är t. ex. En mtb från Trek och ett asfaltsspjut med SL i modellbeteckningen:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cykla ... 78600-2016

http://www.scott-sports.com/us/en/produ ... t-sl-bike/

Hittar liksom inte den gemensamma nämnaren.

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by fredsays » 19 Jun 2016 08:03

superleggera

Post Reply