Kadens och roller race...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Kadens och roller race...

Post by limitedlizard » 05 Mar 2009 22:46

För att anses som någorlunda konkurrenskraftig i ett roller race vilken kadens bör man kunna hålla?

Sedan har jag en fråga till, kör man olika tid och sträcka eller är det alltid samma?

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Kadens och roller race...

Post by Kneecap » 05 Mar 2009 23:18

David_gbg wrote:För att anses som någorlunda konkurrenskraftig i ett roller race vilken kadens bör man kunna hålla?

Sedan har jag en fråga till, kör man olika tid och sträcka eller är det alltid samma?
På A säger jag: Det beror på vem du möter, men hög som satan är ett bra knep.. Ju högre desto bättre..

På B säger jag: Olika tid men samma sträcka..

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 05 Mar 2009 23:35

Hehe, jo såklart är ju högre bättre men vad ska man ligga för att vara rätt bra?

Och hur lång är sträckan?

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Post by Alex » 05 Mar 2009 23:51

500m

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 05 Mar 2009 23:52

[youtube][/youtube]

Den här kadensen bör du nog ha om du ska ha en chans. ;)
--------->>><<<<--------------

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 05 Mar 2009 23:53

David_gbg wrote:Hehe, jo såklart är ju högre bättre men vad ska man ligga för att vara rätt bra?

Och hur lång är sträckan?
Jag är nog fel person att svara på det eftersom jag endast varit med vid ett RR och det inte gick överdrivet bra. Men jag tror nog inte att du behöver tänka på vilken kadens du ska ligga på. Det är bara att trampa järnet hela vägen. Efter 250 m var jag helt färdig.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 06 Mar 2009 11:16

ca 140 - 160 skulle jag gissa på.

...sätt dig på en mountainbike...lägg i ngn av de lättare klätterväxlarna. Kör uttabara helvette (blodsmakskräkarmjölksyra-style) i ca 30 - 40 sekunder...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 06 Mar 2009 13:00

det var det jag tänkte testa på gymmet idag :)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Post by Hommus » 06 Mar 2009 14:56

Tror det står i lagboken att det är lika förbjudet att officiellt träna inför rollerrace som att köra dem utan påverkan av centralstimulerande dryck/substans. Vi har i Göteborg sett scenarion med förklädda atleter som kommer in och läppjar på en öl och har hajdräkt under jeansen vilket blir samma skillnad som en elit och amatörklass i motionslopp. Det blir en omvänd doping att träna och vara ren. Visst är det ok att inte inta berusningsmedel för den som inte har druckit 5 öl har bättre förutsättning till en snabb tid men det är lite chocken i racet och det oförberedda framträdandet som gör Rollerrace så kul att titta på eller delta i. Mitt tips dig isf. att rollerraceträna i smyg så slipper du gliringar om att du är för seriös eller varit på höghöjdsträning. Vi ses bredvid varandra på en rulle, på en ort nära dig.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 06 Mar 2009 16:24

Hommus wrote:Tror det står i lagboken att det är lika förbjudet att officiellt träna inför rollerrace som att köra dem utan påverkan av centralstimulerande dryck/substans. Vi har i Göteborg sett scenarion med förklädda atleter som kommer in och läppjar på en öl och har hajdräkt under jeansen vilket blir samma skillnad som en elit och amatörklass i motionslopp. Det blir en omvänd doping att träna och vara ren. Visst är det ok att inte inta berusningsmedel för den som inte har druckit 5 öl har bättre förutsättning till en snabb tid men det är lite chocken i racet och det oförberedda framträdandet som gör Rollerrace så kul att titta på eller delta i. Mitt tips dig isf. att rollerraceträna i smyg så slipper du gliringar om att du är för seriös eller varit på höghöjdsträning. Vi ses bredvid varandra på en rulle, på en ort nära dig.

Precis så. Lite som att det var skittrist med folk i spelhallen som hade "hemdator" och hade övat på Pac-man eller Doble Bubble eller 1943...annan liga liksom.

Måste säga att roller är det äckligaste jag vet. Såg fan döden i vitögat när jag testade på VeloSthlm i höstas. Testar gärna igen. Full.
The Blood I bleed is Black indeed!

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 06 Mar 2009 18:29

Hommus wrote:Tror det står i lagboken att det är lika förbjudet att officiellt träna inför rollerrace som att köra dem utan påverkan av centralstimulerande dryck/substans....
Vänta nu... :P

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 07 Mar 2009 01:56

det är bara att trampa på utav fan. har ingen aning om min kadens i siffror men är väl medveten om vad jag trivs att trampa i. i roller handlar det dock inte om att trivas, om man inte vinner eller är åskådare. hetsigare gren har jag sällan varit med om.
har kört vid två tillfällen. en gång på bud-em i eindhoven där jag trampade in de 500m mer än tre sekunder snabbare än på velosthlm. på velosthlm kändes det trögare att komma igång. det var skillnad på maskinerna skulle jag säga för jag trampade utav bara h-vete bägge gångerna.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 07 Mar 2009 20:55

Hiwatt wrote: Precis så. Lite som att det var skittrist med folk i spelhallen som hade "hemdator" och hade övat på Pac-man eller Doble Bubble eller 1943...annan liga liksom.

Måste säga att roller är det äckligaste jag vet. Såg fan döden i vitögat när jag testade på VeloSthlm i höstas. Testar gärna igen. Full.
Och sen dyker gubben Bernt Johansson upp och trampar skiten ur alla andra. Vilket han gjorde pa cykelmassan med hela svenska eliten totalt overkord.
Skitjobbigt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 07 Mar 2009 21:01

Hiwatt wrote:
Precis så. Lite som att det var skittrist med folk i spelhallen som hade "hemdator" och hade övat på Pac-man eller Doble Bubble eller 1943...annan liga liksom.

Måste säga att roller är det äckligaste jag vet. Såg fan döden i vitögat när jag testade på VeloSthlm i höstas. Testar gärna igen. Full.
Håller med, efter halva stäckan var det som att få en morakniv i varje ben. Jag blev så rädd att jag gick hem!

/Fredde

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 08 Mar 2009 15:04

fredde.se wrote:Håller med, efter halva stäckan var det som att få en morakniv i varje ben. Jag blev så rädd att jag gick hem!

/Fredde
Vilket gjorde mig glad för då slapp jag möta dig och kunde gå längre i tävlingen ;)

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 08 Mar 2009 16:38

Vart tog fylleinläggen vägen??

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 08 Mar 2009 17:02

Kneecap wrote:Vart tog fylleinläggen vägen??
Balle, glömde vi att quota dem, jag läste i morse...

Hehe David då... :)

/Fredde

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 08 Mar 2009 19:09

Haha ... jag var lite för snabb för er :wink:

Post Reply