Vad är värt/bör bytas på min crescent
Vad är värt/bör bytas på min crescent
Behöver lite hjälp med vad jag ska göra med min gamla Crescent. Det är en gammal vanlig orange 92319-modell med franska komponenter. Jag har cyklat på den som fixed i två säsonger är nöjd med cykeln över lag. Det enda jag är missnöjd med är egentligen trampor och vevparti. Tramporna (tror inte det är original) påminner om felvända stegjärn och är säkert skitbra om man är rädd att halka på pedalerna och landa klockspelet på ramen. Dock är det mest otroligt obekväma att trampa på med normala skor. Och det är här problemen för mig börjar. Tramporna fungerar och jag kan leva med dem, men vevpartiet har kilbultar och den lilla kilbulten på armarna har ett flertal gånger knutigt upp mina skosnören. Också något jag kan leva med men fett irriterande när det händer (och den dag skosnöret lindar sig runt armen till det tar stopp har inte kommit än). Sedan är klingan på vevpartiet inte 100% runt. Det är inget direkt problem men det märks att kedjan får en lite hårdare spänning på ca 25-40 grader av varvet om man lägger fingret på kedjan när man vevar ett varv.
Kan någon ge ett råd kring hur jag bör göra? Eftersom jag bedömer att det inte är något fel på vevlagret så vet jag inte hur mycket som är värt att göra. Att skaffa ett nytt vevparti utan kilbult är det som lockar mest (nya pedaler, inga kilbultar som knyter upp mina skor och en rund klinga) men då måste jag också mecka med vevaxeln och kanske lika bra att skaffa nytt vevlager i form av velo-orange.com's franskgängade vevlager. Är det "klokt" eller ett rent helvetesprojekt? Kan någon tipsa om ett lämpligt vevparti? Eller i alla fall en butik som har ett "skapligt urval" och kanske tom säljer ett som passar mig med önskemål om 45-46 tänder och helst någon utskriven information om lämplig vevaxellängd. Jag har lite svårt att veta vad jag ska leta efter. Jag är samtidigt lite feg för att börja plocka isär och titta för jag är lite orolig att jag inte kommer lyckas få isär allting i ett okej skick, risken att något går sönder eller så när jag försöker få isär det är nog ganska stor.
När jag ända var i farten och surfade info om franskgänget läste jag Browns tips om att AVA-styrstam bör bytas ut. Någon här som håller med honom? Cyklar jag just nu runt på något som kan vara en för mig helt ovetandes dödsfälla? Det kan ge mig en anledning att byta ut styret och styrstammen som är märkbart slitet. Någon som lyckats slipa ner 22.2mm styrstam så det går ner i gaffeln? Är det "bättre" att köpa en adapter (http://bandlbicycles.com/product/bl-bic ... s-4978.htm) och en threadless styrstam? Största nackdelen jag ser med det är att de flesta som inte kostar väldigt mycket är skitfula.
Jag trivs bra med cykeln och vill nog fortsätta cykla på den och kan tänka mig att lägga ner en del kr på den. Men hur mycket är det värt besväret att bli av med de egenheter den har och vad är "kritiskt"? Är jag dum om jag byter ut vevlager och vevparti och sedan skiter i dödsfällan till styrstam? Är det galet att byta ut styrstammen först för att sedan kvadda ramen med att slita sönder gängor för att få loss vevlagret?
Blev snudd på långt så kanske en sammanfattning(?): "Hjälp, i vilken ände är det bäst att börja?"
Kan någon ge ett råd kring hur jag bör göra? Eftersom jag bedömer att det inte är något fel på vevlagret så vet jag inte hur mycket som är värt att göra. Att skaffa ett nytt vevparti utan kilbult är det som lockar mest (nya pedaler, inga kilbultar som knyter upp mina skor och en rund klinga) men då måste jag också mecka med vevaxeln och kanske lika bra att skaffa nytt vevlager i form av velo-orange.com's franskgängade vevlager. Är det "klokt" eller ett rent helvetesprojekt? Kan någon tipsa om ett lämpligt vevparti? Eller i alla fall en butik som har ett "skapligt urval" och kanske tom säljer ett som passar mig med önskemål om 45-46 tänder och helst någon utskriven information om lämplig vevaxellängd. Jag har lite svårt att veta vad jag ska leta efter. Jag är samtidigt lite feg för att börja plocka isär och titta för jag är lite orolig att jag inte kommer lyckas få isär allting i ett okej skick, risken att något går sönder eller så när jag försöker få isär det är nog ganska stor.
När jag ända var i farten och surfade info om franskgänget läste jag Browns tips om att AVA-styrstam bör bytas ut. Någon här som håller med honom? Cyklar jag just nu runt på något som kan vara en för mig helt ovetandes dödsfälla? Det kan ge mig en anledning att byta ut styret och styrstammen som är märkbart slitet. Någon som lyckats slipa ner 22.2mm styrstam så det går ner i gaffeln? Är det "bättre" att köpa en adapter (http://bandlbicycles.com/product/bl-bic ... s-4978.htm) och en threadless styrstam? Största nackdelen jag ser med det är att de flesta som inte kostar väldigt mycket är skitfula.
Jag trivs bra med cykeln och vill nog fortsätta cykla på den och kan tänka mig att lägga ner en del kr på den. Men hur mycket är det värt besväret att bli av med de egenheter den har och vad är "kritiskt"? Är jag dum om jag byter ut vevlager och vevparti och sedan skiter i dödsfällan till styrstam? Är det galet att byta ut styrstammen först för att sedan kvadda ramen med att slita sönder gängor för att få loss vevlagret?
Blev snudd på långt så kanske en sammanfattning(?): "Hjälp, i vilken ände är det bäst att börja?"
Byt vevlagret helt klart, det kan räcka med axeln. Avastammar är helt ok generellt förutom den som saknar runt hål vid skåran som sprider spänningen för den kan därför spricka. Är inte svårt att hitta 22.0 på ebay, man kan också fråga mig vad jag har.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Skosnören. Knyt skon som vanligt. Peta sedan snörändarna och öglorna genom någon av snörningarna längre ned så behöver inget fladdra runt, snöras upp och fastna runt axeln. Jag har så jämt. Jag knyter skorna typ en gång i månaden.
Ungefär som på nedan bild. Fast mina snörändar och öglor är lika långa och jag drar allt under samma snörning.
http://theruncommuter.com/wp-content/up ... g_3250.jpg
Ungefär som på nedan bild. Fast mina snörändar och öglor är lika långa och jag drar allt under samma snörning.
http://theruncommuter.com/wp-content/up ... g_3250.jpg
^ oskönt med straps bara. Jag stoppar ner i skon på sidorna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Instämmer med abacaxi- det bör räcka med att byta axeln. Bestäm dig för vad för vevparti du vill ha, så kan du skaffa en fyrkantsaxel i rätt längd. Att tänka på om du köper lös axel är att skaffa en för 68 mm vevlagerhus och inte för 70 mm (som italienska vevlager har). Annars är så klart Velo Orange's kapslade ett alternativ, men lösa kulor är ju soft för att man kan finjustera lagerspänning samt tvätta o smörja då å då.
Har du en AVA-stam av dödsmodell utan hål överst vid skåran går det ju att fixa själv genom att helt enkelt borra ett sådant hål (så länge den inte redan börjat spricka, dvs).
even har helt rätt om att peta in skosnörena.
Har du en AVA-stam av dödsmodell utan hål överst vid skåran går det ju att fixa själv genom att helt enkelt borra ett sådant hål (så länge den inte redan börjat spricka, dvs).
even har helt rätt om att peta in skosnörena.
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Låter som att det finns hopp i alla fall.
Efter att tittat runt så tror jag att jag tar en ganska enkel väg ut och siktar på detta vevparti https://singlespeedcomponents.co.uk/pro ... 1072990408. Har handlat av dem förut och varit nöjd och priset är okej (för detta projekt). De skriver att vevaxeln bör vara 103mm. Planen är nog att skaffa en axel och prova byta den i det lager som sitter där nu. Om det misslyckas skaffar jag nytt löst lager http://harriscyclery.net/product/action ... d-3204.htm eller Velo Oranges franska lager.
Vart hittar man lämplig lös axel? Är det ebay som gäller? Vilket land och lämpliga sökord? Känns 103mm rimligt på cykeln? Mätte kedjelinjen till 42mm bak (120mm i ramen) och det är en ganska okej linje till den mindre inre kransen jag använder nu som verkar träffa ganska okej på 42mm den också. Som lösa axlar hittar jag inget under 116mm.
Har inte sett några sprickor eller känt något märkligt med stamen så den får vara tills vidare. Möjligen att jag gör en noggrannare inspektion av den när vevarna är fixade.
Efter att tittat runt så tror jag att jag tar en ganska enkel väg ut och siktar på detta vevparti https://singlespeedcomponents.co.uk/pro ... 1072990408. Har handlat av dem förut och varit nöjd och priset är okej (för detta projekt). De skriver att vevaxeln bör vara 103mm. Planen är nog att skaffa en axel och prova byta den i det lager som sitter där nu. Om det misslyckas skaffar jag nytt löst lager http://harriscyclery.net/product/action ... d-3204.htm eller Velo Oranges franska lager.
Vart hittar man lämplig lös axel? Är det ebay som gäller? Vilket land och lämpliga sökord? Känns 103mm rimligt på cykeln? Mätte kedjelinjen till 42mm bak (120mm i ramen) och det är en ganska okej linje till den mindre inre kransen jag använder nu som verkar träffa ganska okej på 42mm den också. Som lösa axlar hittar jag inget under 116mm.
Har inte sett några sprickor eller känt något märkligt med stamen så den får vara tills vidare. Möjligen att jag gör en noggrannare inspektion av den när vevarna är fixade.
103 låter helt rimligt ja. Jag delar inte laxens åsikt att du ska leta engelsk axel, visst är franska lager 68mm breda men kopparna sitter ofta spacade som på italiensk axel, så är det på mitt franska lager och när jag spänt finns ingen plats för låsring kvar med engelsk axel (men det funkar om jag kör med pytteglapp och typ ett varv på låsringen så det gör jag nu). Jag hade letat fransk axel i första hand, italiensk i andra. Ebay är bra. Hilary stone smidigare men ofta kan han ta betalt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
^Det varierar kanske från ram till ram, eller i alla fall mellan olika märken/modell på koppara... Det gick bra med 68-axel i min Peugeot, med originalkopparna från Nervar.
Hur som helst, ebay är bra, sök med landsinställning "worldwide" där, de enda som är riktigt tjuriga med att skicka utomlands är amerikaner, i min erfarenhet. Det är kanske lättare att lägga till "track" i sökordet för att hitta lämpliga axlar.
Hilary Stone är bra att ha att göra med i min erfarenhet men skulle inte rekommendera honom om man inte letar efter specialgrejer som är svåra att hitta annars (i min erfarenhet har han dock rätt humana priser på en del mycket ovanliga komponenter, om man jämför med ebay).
Hur som helst, ebay är bra, sök med landsinställning "worldwide" där, de enda som är riktigt tjuriga med att skicka utomlands är amerikaner, i min erfarenhet. Det är kanske lättare att lägga till "track" i sökordet för att hitta lämpliga axlar.
Hilary Stone är bra att ha att göra med i min erfarenhet men skulle inte rekommendera honom om man inte letar efter specialgrejer som är svåra att hitta annars (i min erfarenhet har han dock rätt humana priser på en del mycket ovanliga komponenter, om man jämför med ebay).
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Lös 103mm (jis?)axel känns kanske inte som att det finns i reservlådan hos närmaste cykelmek men det kan ju vara värt att fråga.
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Visst men inte om du jämför hans grejer med sunk på ebay. Jag köpte mina royalvevar av honom för en spottstyver bland annat men det hade ju varit ännu billigare att ta en stronglight från planet x.ravelax wrote:i min erfarenhet har han dock rätt humana priser på en del mycket ovanliga komponenter, om man jämför med ebay
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Du kan förresten köra med en ca 110-axel eller ännu längre och sätta klingan på insidan också. Ett superklassiskt conversiontrick.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Jo precis, han är en lite mer nischad handlare helt enkelt.abacaxi wrote:Visst men inte om du jämför hans grejer med sunk på ebay. Jag köpte mina royalvevar av honom för en spottstyver bland annat men det hade ju varit ännu billigare att ta en stronglight från planet x.ravelax wrote:i min erfarenhet har han dock rätt humana priser på en del mycket ovanliga komponenter, om man jämför med ebay
+1 på klingan-på-insidan-tricket. Körde länge så. Fult men funkis!
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Jag kan inte mer än att rekommendera en sån quilladapter, det är riktigt bra. Jag kör det på min stålis. Jag säger byt till en sån innan du knäcker den där ava-stammen som är en olycka som väntar på att hända.
Fördelarna är att du kan köra alla moderna styrkombos och det är lättare att byta styren utan att pajja lindan om man nu vill det, eller experimentera med olika stamlängder, plus moderna stammar och styren är mycket lättare att hitta och kombinera. Sen blir en modern styrkombo bra mycket styvare än gängse quill.
Det finns väl dom som tycker det pajar estetiken om resten av cykeln är gammel, jag tycker man kan få det att fungera ändå beroende på vad man är ute efter för look.
Fördelarna är att du kan köra alla moderna styrkombos och det är lättare att byta styren utan att pajja lindan om man nu vill det, eller experimentera med olika stamlängder, plus moderna stammar och styren är mycket lättare att hitta och kombinera. Sen blir en modern styrkombo bra mycket styvare än gängse quill.
Det finns väl dom som tycker det pajar estetiken om resten av cykeln är gammel, jag tycker man kan få det att fungera ändå beroende på vad man är ute efter för look.
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Fast allvarligt, rädslan för AVA-stammar (andra märken (Philippe, Pivo) i samma stil är förresten inte bättre) är överdriven och problemet går ju att förebygga rätt enkelt...
Ja herregud. Sen har ju bland andra 3ttt och sr stammar med franska mått också om man är rädd för frankrike.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Dags för en uppdatering här. Har ägnat dagen åt att byta ut vevlager, vevparti och pedaler på cykeln.
Tog några avsteg från vad jag önskade men är nöjd över resultatet. På grund av massa annat så blev det lite senare än väntat att ge sig på detta men det landade i att jag kunde ta fördel av Brexit och det fallande pundet som kom med det. Blev att jag beställde Andel Track and Singlespeed Chainset 1/8" with CNC chainring från VeloSolo och till det fick det bli ett Grand Cru vevlager på 110,5mm.
Bytet gick över förväntan, inskaffade en vevlageravdragare och en haknyckel från Biltema. Haknyckeln visade sig vara helt onödig pga att låsringen satt fast. En polygrip som fanns i föräldrarnas garage fick göra jobbet och även om det inte gick helt enligt planen så kom både vevlagerkopp och låsring av direkt utan några större krafter. Lite finlir på så kunde låsringen skruvas av från koppen och jag bedömer båda som fullt brukbara efter lite rengöring. Andra sidan avmonterades med en skiftnyckel modell större och aningen mer kraft men med mycket lyckat resultat. Rensade hålrummet i ramen på en ordentlig mängd skit och en mumifierad nattfjäril innan jag la nytt fett på nya vevlagret och skruvade dit och drog vad jag tror är lagom hårt och stabilt. Vevparti sattes dit och drogs åt med medförande skruvar och en momentnyckel på 40Nm (38-42 Nm var angivet på skruvarna). Kedjelinjen verkar ha blivit helt okej när allt väl var på plats.
Nu när cykeln ser ut att överlevt detta och förhoppningsvis rullar många mil och år till så ska jag titta på att byta ut ava-stammen. Får se om det blir någon modern variant eller inte men nu när vevlagret är bytt så vågar jag nog lägga lite mer pengar på resten. Och jag ska nog passa på att byta ut styre också till något roligare.
Tog några avsteg från vad jag önskade men är nöjd över resultatet. På grund av massa annat så blev det lite senare än väntat att ge sig på detta men det landade i att jag kunde ta fördel av Brexit och det fallande pundet som kom med det. Blev att jag beställde Andel Track and Singlespeed Chainset 1/8" with CNC chainring från VeloSolo och till det fick det bli ett Grand Cru vevlager på 110,5mm.
Bytet gick över förväntan, inskaffade en vevlageravdragare och en haknyckel från Biltema. Haknyckeln visade sig vara helt onödig pga att låsringen satt fast. En polygrip som fanns i föräldrarnas garage fick göra jobbet och även om det inte gick helt enligt planen så kom både vevlagerkopp och låsring av direkt utan några större krafter. Lite finlir på så kunde låsringen skruvas av från koppen och jag bedömer båda som fullt brukbara efter lite rengöring. Andra sidan avmonterades med en skiftnyckel modell större och aningen mer kraft men med mycket lyckat resultat. Rensade hålrummet i ramen på en ordentlig mängd skit och en mumifierad nattfjäril innan jag la nytt fett på nya vevlagret och skruvade dit och drog vad jag tror är lagom hårt och stabilt. Vevparti sattes dit och drogs åt med medförande skruvar och en momentnyckel på 40Nm (38-42 Nm var angivet på skruvarna). Kedjelinjen verkar ha blivit helt okej när allt väl var på plats.
Nu när cykeln ser ut att överlevt detta och förhoppningsvis rullar många mil och år till så ska jag titta på att byta ut ava-stammen. Får se om det blir någon modern variant eller inte men nu när vevlagret är bytt så vågar jag nog lägga lite mer pengar på resten. Och jag ska nog passa på att byta ut styre också till något roligare.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Andel-veven sitter snyggt där! Helt rätt look. Synd att kasta AVA-stammen om den inte faktiskt är sprucken, dock (som sagt lätt att kontrollera och förebygga).
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Tänkte kolla stammen när jag ända skruvade på cykeln men det blev för sent så får göra det någon annan gång. Skulle även villa polera upp den lite om det är möjligt om den får vara kvar. Tex är muttern och brickan på toppen av den ganska rostig och ful.
Har dokumenterat cykeln lite och där finns det några fler bilder från arbetet och på cykeln för den som är intresserad.
Crescent 92319 Fastnav
Har dokumenterat cykeln lite och där finns det några fler bilder från arbetet och på cykeln för den som är intresserad.
Crescent 92319 Fastnav
Re: Vad är värt/bör bytas på min crescent
Kan glatt meddela att AVA-stammen och styret kommer få stanna på cykeln. Plockade isär och kontrollerade stammen idag och passade på att rensa och smörja styrlagret.ravelax wrote:Andel-veven sitter snyggt där! Helt rätt look. Synd att kasta AVA-stammen om den inte faktiskt är sprucken, dock (som sagt lätt att kontrollera och förebygga).
Stammen såg ut att var i bra skick och att borra ett "stopphål" i stammen var en baggis med hjälp av grannen pelarborrmaskin. Den fick en snabb upputtsning och blev genast mycket snyggare. Ska köra några varv till för att på upp en ordentlig finish på stam och styre.
Någon som kan tipsa om ett snyggt bromshandtag? Vill ha något "Enkelt" och diskret. Kommer renovera och snygga till originalbromsen och bara byta handtaget har jag tänkt.