VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 09 Jan 2016 17:50

stalker wrote:Van Nicholas
^^ Mycket fin samling!
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 10 Jan 2016 01:43

Ja det var som skråen. Hoppas du har bra lås på förrådsdörren :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 14 Jan 2016 22:39

Bara liiite sommarsugen...

Image

Image

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 15 Jan 2016 08:22

lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by stalker » 15 Jan 2016 14:17

Slutförde det sista på vardagshojen idag. Nu ska det bara bli lite varmare oxå.

Image

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by kjellsnell » 15 Jan 2016 15:48

^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 15 Jan 2016 15:59

Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
Nu förstår jag inte...

Cykla på cyklarna...

Jag är en vit, fet, medelålders man. Varför skulle jag cykla på dem?

Skämt åsido. Flera av de cyklar jag idag samlar på har tidigare varit mina tränings- och tävlingscyklar. De har gått hårt. Några har sedan gått som vardagscyklar innan de gick i pension.. Andra cyklar har jag köpt bara för att samla på. En tredje grupp är köpta under tanken att jag skall börja cykla igen. I och med att jag är bakåtsträvare är även den sista gruppen cyklar samlarobjekt i andras ögon. Alla med max eller mxl-rör är tänkta som brukscyklar. Även min gamla franska tourer är bruks. I övrigt får alla hojarna komma ut om det är bra väder. Enda undantaget hitintills är Fåglum-Masi-Monarken men det är för att hjulen nog inte klarar av mig någon längre bit på grusvägen utanför huset.

Cyklar är till för att användas. Har man tillräckligt många kan man välja cykel efter väder och humör samt hur tunga växlar man tror sig orka med för dagen.

En hoj som verkligen var tänkt att användas men som bara fått rulla kanske 20 mil hitintills är den silverfärgade Masin ovan. Den är helskön men jag erkänner att jag inte vill ta den när grusvägen inte är torr eller om den är FÖR torr... Jag bor numera i det enorma slottet med allt tjänstefolk och alla barnarbetare och/men tyvärr gör det att det är en bra bit till asfalten. Å andra sidan är det kvalitetsgrussprätt från första metern - vilket gjort att tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).
Grön våg för grå man...

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by stalker » 15 Jan 2016 16:33

kjellsnell wrote:^Nice! Är det sunXCD-vevar? Hur är de i funktion och kvalitet?
Vevar och klingor är sunXCD. Har inte testat dessa än, men jag har samma på vinterhojen och jag är mer än nöjd.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 15 Jan 2016 19:49

Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by stalker » 15 Jan 2016 20:10

ravelax wrote:Fan stiligt bygge Stalker! Helskön. Lite mer retro pedaler hade kanske varit fint, dock. Fast jag ska inte säga ngt...
Tack!
Funderade på andra pedaler, men hittade inga som jag var nöjd med. Tips emottages :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 15 Jan 2016 20:46

^Tänker spontant på nån sån MKS retromodell. Men kör på det du trivs med, det är ju också en fördel om den ska bruksas att inte ha ngt alltför exklusivt på. :)

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 16 Jan 2016 12:12

stanker wrote:…vardagshojen...
Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?
Pflanzgarten stole my virginity

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by stalker » 16 Jan 2016 12:58

AndreasVH wrote:
stanker wrote:…vardagshojen...
Jag skulle vilja ha en sån där pump som sitter under toppröret på min Lobster. Vad är det för modell du kör med? För visst är det så att den bara sitter fastklämd? Inga fästen?
Jag kör med denna på två hojar: http://www.sjscycles.co.uk/zefal-zefal- ... prod22164/

Har dock aldrig behövt använda den så jag vet inte hur bra den är.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 16 Jan 2016 14:06

För att ha pumpen under överröret behövs en pumppigg. En fastlödd liten pigg som passar i pumpens handtag. Förr fanns det pumppiggar att montera med ett band runt överröret men det tror jag inte är det du vill - rent estetiskt.

Säljarens bild från när jag köpte en Bianchi - får visa hur taffligt det ser ut. Funktionen finns ju där men...

Image

Så här ser det ut med lödd pigg (min Meral tourer och en kromad Silca Impero). Största anledningen att ha pumpen där, för mig, är för att kunna ha flera flaskställ.

Image

Image

Image

Pumpigg lödd. Bild stulen från nätet.

Image

Om du bara vill ha en fullstor rammonterad pump och inte bryr dig om ett andra flaskställ så kan pumpen monteras så här istället - vilket inte kräver någon pigg:

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by zef » 17 Jan 2016 15:21

Fantastiskt fina cyklar Stalker!
Image

stalker
Posts: 95
Joined: 14 Sep 2014 06:09

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by stalker » 17 Jan 2016 15:39

zef wrote:Fantastiskt fina cyklar Stalker!
Tack!

HasseTT
Posts: 34
Joined: 18 Jun 2013 21:28
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by HasseTT » 17 Jan 2016 20:11

Nästan klar och mer blir det inte. Fattas ett par cm i sadelhöjd trots samma storlek(58) som min cx. Köpte ramen beggad och trodde det skulle bli bra. Finns ingen längre stolpe att köpa. Nån som har en kul stor ram att sälja/byta? Eller tips hur man får tag i längre stolpe...?
Image
Grönt vobbelstaket.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 18 Jan 2016 08:59

J2000E wrote:
Bratt wrote:lite nyfiken nu på er samlare, JE med flera, där ute. Vilka cyklar är det ni egentligen cyklar på till vardags?
Nu förstår jag inte/.../tourern fått smiska när det varit vått och motorolamerckxen mxl fått gå när det är torrt (med lite fetare däck).
Skönt att höra att alla fortfarande får rulla. Äger bara cyklar med befintlig "patina" så underlag och väder är inte så viktigt då. Har prövat det där med fincyklar men det är bara inte för mig.

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Nils » 13 Feb 2016 11:01

Ny ram och vevparti, resten gammalt.
Ram: lapierre cx carbon 2015
Hjul: Cole t24
Däck: dugast typhoon
Växlar: sram rival cx1
Vevparti: sram force cx1
Styre: 3t ergonova
Sadelstolpe: easton ec70
Sadel: slr carbon
Bromsar: avid ultimateImageImage

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Nils » 14 Feb 2016 16:18

Image
7,45kg i detta utförande

Post Reply