Vevparti till Bianchi Pista?
Vevparti till Bianchi Pista?
Hej alla,
Köpte mig en ny cykel för ett tag sedan (bianchi pista stål 2015) och har väl blivit "biten" s.a.s. Köpte en lädersadel och ett par mks-pedaler eftersom jag inte tyckte om dem som satt på Pistan från början.
Har börjat fundera på att byta vevparti, men det verkar vara en hel vetenskap. Tycker att veven som sitter på är klumpig, ful och dessutom är den lite skev.
Har tittat på dessa: http://hubjub.co.uk/index.php/store/dri ... set-detail
Och detta vevlager: http://hubjub.co.uk/index.php/store/bea ... ket-detail
Jag antar att Pistan har 42mm kedjelinje bak. För att få detta med veven ovan ska man ha 110mm vevlager. Det jag länkar till finns endast som 111mm. Är detta katastrof, eller spelar det ingen roll?
Vill helst inte byta bakre drevet. Detta är ju inte anpassat till 1/8 kedja, men har förstått att det ska funka ändå?
Sista frågan är om dessa komponenter ens är en uppgradering från vad som sitter som original på Pistan? Inser ju att det inte är sugnio 75 jag köper, men anar ändå att det kommer att bli en viss skillnad.
Tacksam för svar!
Köpte mig en ny cykel för ett tag sedan (bianchi pista stål 2015) och har väl blivit "biten" s.a.s. Köpte en lädersadel och ett par mks-pedaler eftersom jag inte tyckte om dem som satt på Pistan från början.
Har börjat fundera på att byta vevparti, men det verkar vara en hel vetenskap. Tycker att veven som sitter på är klumpig, ful och dessutom är den lite skev.
Har tittat på dessa: http://hubjub.co.uk/index.php/store/dri ... set-detail
Och detta vevlager: http://hubjub.co.uk/index.php/store/bea ... ket-detail
Jag antar att Pistan har 42mm kedjelinje bak. För att få detta med veven ovan ska man ha 110mm vevlager. Det jag länkar till finns endast som 111mm. Är detta katastrof, eller spelar det ingen roll?
Vill helst inte byta bakre drevet. Detta är ju inte anpassat till 1/8 kedja, men har förstått att det ska funka ändå?
Sista frågan är om dessa komponenter ens är en uppgradering från vad som sitter som original på Pistan? Inser ju att det inte är sugnio 75 jag köper, men anar ändå att det kommer att bli en viss skillnad.
Tacksam för svar!
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Uppgraderingen är väl mest estetisk... En mm hit eller dit i kedjelinje ingen stor sak. Drevet kan du fortsätta köra med.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
+1ravelax wrote:Uppgraderingen är väl mest estetisk... En mm hit eller dit i kedjelinje ingen stor sak. Drevet kan du fortsätta köra med.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
http://www.sheldonbrown.com/chainline.htmlKarl. wrote: Jag antar att Pistan har 42mm kedjelinje bak. För att få detta med veven ovan ska man ha 110mm vevlager. Det jag länkar till finns endast som 111mm.
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Tack för svaren såhär långt. Har läst en del bra om denna vev, men originalet på pistan kanske inte är så illa som jag tror.
Fick ett tips om att uppgradera endast klingan fram. Har dock enorma svårigheter att hitta en av bra kvalitet som passar. Har ni möjligen ngt tips? läste någonstans att det är 110 bcd
Fick ett tips om att uppgradera endast klingan fram. Har dock enorma svårigheter att hitta en av bra kvalitet som passar. Har ni möjligen ngt tips? läste någonstans att det är 110 bcd
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.htmlKarl. wrote:läste någonstans att det är 110 bcd
https://wickwerks.com/bolt-circle-diameter-bcd/
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Är den trasig eller för mjuk...?Karl. wrote: Fick ett tips om att uppgradera endast klingan fram.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
110 är mycket ovanligt för banklinga, vanligare för landsväg....även 130 är lite knepigt, men finns. 144 är vanligt.Karl. wrote:Har ni möjligen ngt tips? läste någonstans att det är 110 bcd
Last edited by grangeyard on 03 Nov 2015 22:21, edited 1 time in total.
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Ok! Det är 130 bcd. Tror att den inte är helt rund. Märks väldigt tydligt om man spänner kedjan lite. När man snurrar runt veven är kedjan allt från för spänd till ganska lös.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Kan vara en kombination av att klingan inte är rund (eller sitter lite snett), att vevarna är lite "billiga" och drevet bak.Karl. wrote:Ok! Det är 130 bcd. Tror att den inte är helt rund. Märks väldigt tydligt om man spänner kedjan lite. När man snurrar runt veven är kedjan allt från för spänd till ganska lös.
Att det inte är tillräckligt runt är rätt relativt. Även dyrare vevar kan ha "tight spots".
Här t.ex. finns 130:or: http://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Vettig kombo annars. Finns tight spots men inte överdrivet:
Sugino RD II Messenger JIS Crankset
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... 5B22%5D=90
Shimano Dura Ace Track Sprocket SS-7600
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... =1000,4,27
Tange Sealed Bottom Bracket 103mm (JIS)
http://www.velosolo.co.uk/shopchain.html
Dra inte för hårt, inte för löst och inte efter.
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html
Sugino RD II Messenger JIS Crankset
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... 5B22%5D=90
Shimano Dura Ace Track Sprocket SS-7600
http://www.bike24.com/1.php?content=8;p ... =1000,4,27
Tange Sealed Bottom Bracket 103mm (JIS)
http://www.velosolo.co.uk/shopchain.html
Dra inte för hårt, inte för löst och inte efter.
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Ska i regel inte vara några problem. Jag kör just nu 3/32 bak med 1/8-kedja.Karl. wrote: Vill helst inte byta bakre drevet. Detta är ju inte anpassat till 1/8 kedja, men har förstått att det ska funka ändå?
*missade tidigare att du inte gillade vevarna.
* De vevarna du visade kan vara Andel, och ryktet går att andra klingor inte sitter bra på dem. http://www.andel.com.tw/products/produc ... d=36&cid=8
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Det är obrandade Andels. Känner till problemet med passformen med andra klingor. Hade tänkt köra Andels klinga också isf.grangeyard wrote:Karl. wrote: *missade tidigare att du inte gillade vevarna.
* De vevarna du visade kan vara Andel, och ryktet går att andra klingor inte sitter bra på dem. http://www.andel.com.tw/products/produc ... d=36&cid=8
Såg på någon av sidorna du länkade till att Tange-vevlagret faktiskt är 110,5 mm. Så passformen lär ju vara kanon. Mäter Pistans kedjelinje till 42 mm.
Vevparti till Bianchi Pista?
Om de är andels, kanske blb-klingor passar bra eftersom jag har för mig att blb brandar om andelvevar. Jag har iaf haft ett vevparti från dem med liten etsad blb logga på utsidan och gjuten andel-logga på insidan av veven.
Re: Vevparti till Bianchi Pista?
Att klingan inte är helt rund är ingen fara, det är nästan alltid så.
Se bara till att den inte är tokspänd vid det tightaste läget.
Man kan ha ganska mycket slack på kedjan utan att den hoppar av.
Se bara till att den inte är tokspänd vid det tightaste läget.
Man kan ha ganska mycket slack på kedjan utan att den hoppar av.
FISTASTHLM