Tips på att få loss pedal
-
- Posts: 12
- Joined: 07 Jan 2012 17:42
Tips på att få loss pedal
Tror pedalen har rostat fast i vevarmen, tips på hur jag kan få loss den? Fick loss den ena, inte de andra (Nybörjar-meckare).
Mvh /// Andree
Mvh /// Andree
Re: Tips på att få loss pedal
5-56 på gängningen från insidan av veven, låt ligga minst över natten. Två till: använd en riktig pedalnyckel och dra åt rätt håll. Lycka till!
Re: Tips på att få loss pedal
Värmepistol kan fungera som sista alternativ har jag hört, ska tydligen funka bra om man har en omöjlig sak att jobba med. Förutsatt att saken man vill ha bort expanderar långsammare/mindre av värme än det som det är gängat i.
-
- Posts: 12
- Joined: 07 Jan 2012 17:42
Re: Tips på att få loss pedal
vilket ät rätt håll på vänster trampa? och använder jag en vanlig insexnyckel på insidan eller finns det något bättre sätt?Gustav wrote:5-56 på gängningen från insidan av veven, låt ligga minst över natten. Två till: använd en riktig pedalnyckel och dra åt rätt håll. Lycka till!
Re: Tips på att få loss pedal
Vänster pedal lossas medurs (sett från pedalsidan).
Re: Tips på att få loss pedal
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Re: Tips på att få loss pedal
Neeeee. Bara på högersidan.Wooria wrote:Righty tighty lefty loosy
-
- Posts: 12
- Joined: 07 Jan 2012 17:42
Re: Tips på att få loss pedal
Hehe precis, Fick inte loss den så måste lämna in skiten. skulle få en genomgång av styrlager och lite annat också som inte är 100 på köpet så de kan de vara värt. Tack för tips hur som!långan wrote:Neeeee. Bara på högersidan.Wooria wrote:Righty tighty lefty loosy
Re: Tips på att få loss pedal
Jag behöver fler tips!
Har en fsa gossamer (megaexo/sram gpx/hollowtechii-standard) vänstervev (alu alloy) där pedalen (cromo-axel) sitter värst hittills. Av högersidan att döma är den ditsatt utan fett med betydligt högre moment än jag själv brukar använda och har gissningsvis suttit på sedan cykeln köptes ny 2009/2010.
Har provat bryta med park tools näst värsta nyckel när veven satt på cykeln och efteråt mot golv/vägg - tills verktyget fått indikationer på fördjupningar i gapet. Har plockat av plattformen, satt axeln i ett skruvstäd (dock mindre) och pressat på veven - tills axeln hellre glider i skruvstädet (och förstör "flats"-en). Har brukat wd40, omega 636 och värmepistol (nån äldre 1500w steinel). Skiten vill inte ge vika.
Då alla verktyg hittills bara greppat två sidor har jag idag handlat en ringnyckel för bättre grepp som får offras. Frågan är hur jag ska utveckla tillräckligt med moment - på ett säkert sätt (för mig och ramen)!
Har också funderat på att borra, men då finns väl även risken att axeln försvagas och hellre går av när jag applicerar vridmomentet och då får jag nog aldrig ut resterna!?
fanskapet med ringnyckel
Visst är det rätt att dessa ska föras ihop (så som de är placerade i bilden) för att lossa pedalen?
Har en fsa gossamer (megaexo/sram gpx/hollowtechii-standard) vänstervev (alu alloy) där pedalen (cromo-axel) sitter värst hittills. Av högersidan att döma är den ditsatt utan fett med betydligt högre moment än jag själv brukar använda och har gissningsvis suttit på sedan cykeln köptes ny 2009/2010.
Har provat bryta med park tools näst värsta nyckel när veven satt på cykeln och efteråt mot golv/vägg - tills verktyget fått indikationer på fördjupningar i gapet. Har plockat av plattformen, satt axeln i ett skruvstäd (dock mindre) och pressat på veven - tills axeln hellre glider i skruvstädet (och förstör "flats"-en). Har brukat wd40, omega 636 och värmepistol (nån äldre 1500w steinel). Skiten vill inte ge vika.
Då alla verktyg hittills bara greppat två sidor har jag idag handlat en ringnyckel för bättre grepp som får offras. Frågan är hur jag ska utveckla tillräckligt med moment - på ett säkert sätt (för mig och ramen)!
Har också funderat på att borra, men då finns väl även risken att axeln försvagas och hellre går av när jag applicerar vridmomentet och då får jag nog aldrig ut resterna!?
fanskapet med ringnyckel
Visst är det rätt att dessa ska föras ihop (så som de är placerade i bilden) för att lossa pedalen?
Re: Tips på att få loss pedal
lurigt!
Det är rätt håll iallafall (medurs)
Det är rätt håll iallafall (medurs)
Re: Tips på att få loss pedal
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Tips på att få loss pedal
Vill bara säga att pedalen faktiskt kan sitta så att det är helt omöjligt att få bort den utan att skada eller förstöra vevarmen även om man gör efter konstens alla regler. Pedalen och vevarmen kan ha blivit kallsvetsade i gängorna och då kommer gängor i vevarmen oundvikligen att gå sönder när man får pedalaxeln att röra sig. Oftast är det bara ett mindre område på gängorna som kallsvetsats, men när man skruvar lös axeln dras ju det området runt, och förstör gängorna på vägen ut.
Vill man maximera chanserna att vevarmen ska klara sig rekommenderar jag en gasolbrännare, de har betydligt högre effekt än en värmepistol och man får upp värmen på kort tid. Kostar 200:- på biltema. Värm änden av vevarmen tills lite spott på fingret fräser till på den, och dra sedan lös axeln.
Vill man maximera chanserna att vevarmen ska klara sig rekommenderar jag en gasolbrännare, de har betydligt högre effekt än en värmepistol och man får upp värmen på kort tid. Kostar 200:- på biltema. Värm änden av vevarmen tills lite spott på fingret fräser till på den, och dra sedan lös axeln.
Re: Tips på att få loss pedal
Tack. Det var lite det jag det jag undrade - att det kan vara en omöjlighet. Fick tips om brännare på annat håll också. Vet inte om jag har så mycket nytta av en gasolbrännare i övrigt dock.
Det RJ gör i klippet kan jag inte göra. Har ingen ram som jag vill utsätta detta för (ett klickande vevlager kan jag dock offra). Men videon inger ändå hopp om att man kan få av en överjävlig pedal med gängorna intakta.
Det RJ gör i klippet kan jag inte göra. Har ingen ram som jag vill utsätta detta för (ett klickande vevlager kan jag dock offra). Men videon inger ändå hopp om att man kan få av en överjävlig pedal med gängorna intakta.
Gasolbrännare är najs i köket och med tillsats kan man valla skidorna utan el. Do it.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128