Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Post by dart » 15 Sep 2015 14:17

Jag måste gänga om mina vevarmar på min Peugeot för att maillardpedalerna ska passa. Det ska vara 9/16" x 20 (d v s vanlig standard). Frågat på cykelverkstäder men dom hugger till med mellan 500 och 1000 spänn. Lite dyrt tycker jag =/

Är det ngn som har gängtappar att låna/hyra ut? Ersättning kan t ex fås i cykeldelar eller cash.

Jag finns i sthlm.

Mvh

Calle

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Post by Slowie » 15 Sep 2015 21:13

Har gängtappar för det hos mig i sjöstan.
Glid förbi nån dag så löser vi det!

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Post by Glassbåt » 22 Sep 2015 15:29

Kapar tråden. Vevlagerhuset, på ramen, har, på "non-drive-side", något skeva gängor. Yttersta gängan är totalfucked. Får inte in koppen.

Kan jag skära/fila bort den yttersta gängan, och tvinga in koppen? Eller måste jag kuta till cykelbutik och få det omgängat? Har cykelbutiker gängtapp för det här?

Aluminiumram med aluminiumgängor. Mjuka som smör. Kan i princip bre mackan med gängorna.

EDIT: Problemet löst av mig själv. Rätade till de yttersta gängorna med en knivspets och använde frihjulsgängorna på baknavet för att räta till resten. Tur att jag har bredbara gängor.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Post by Naugas » 25 Sep 2015 19:03

dart wrote:Jag måste gänga om mina vevarmar på min Peugeot för att maillardpedalerna ska passa. Det ska vara 9/16" x 20 (d v s vanlig standard). Frågat på cykelverkstäder men dom hugger till med mellan 500 och 1000 spänn. Lite dyrt tycker jag =/

Är det ngn som har gängtappar att låna/hyra ut? Ersättning kan t ex fås i cykeldelar eller cash.

Jag finns i sthlm.

Mvh

Calle
Lät löjligt dyrt, helt oskäligt, så häng ut dem bara - var har du frågat? Hundra kronor hade varit OK.

(Antar att vevarmarna är i aluminium? Stål är en helt annan sak, då riskerar man att förstöra gängtapparna, och de nöts märkbart, så då är drygt femhundra mer rimligt faktiskt.)

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Efterlysning: Gängtapp för vevar (hål för pedaler)

Post by Slowie » 26 Sep 2015 10:24

Naugas wrote:
dart wrote:Jag måste gänga om mina vevarmar på min Peugeot för att maillardpedalerna ska passa. Det ska vara 9/16" x 20 (d v s vanlig standard). Frågat på cykelverkstäder men dom hugger till med mellan 500 och 1000 spänn. Lite dyrt tycker jag =/

Är det ngn som har gängtappar att låna/hyra ut? Ersättning kan t ex fås i cykeldelar eller cash.

Jag finns i sthlm.

Mvh

Calle
Lät löjligt dyrt, helt oskäligt, så häng ut dem bara - var har du frågat? Hundra kronor hade varit OK.

(Antar att vevarmarna är i aluminium? Stål är en helt annan sak, då riskerar man att förstöra gängtapparna, och de nöts märkbart, så då är drygt femhundra mer rimligt faktiskt.)
Vet kunden vad det handlar om, har tittat ut problemet själv och behöver låna ett specifikt specialverktyg en stund för att göra något brukar jag ta en latte i betalning som mest.

Har kunden däremot ingen aning om exakt vad som behöver göras och med vilket verktyg och inte heller är intresserad av att göra det själv/vara med att göra det tar jag utan problem en röding för jobbet och ber honom fiska upp den lagade cykeln dagen därpå.
Det är ju inte välgörenhet man sysslar med i en cykelverkstad, även om det gärna skulle få vara så.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 26 Sep 2015 12:34

1000 spänn är ändå orimligt ju men du har en bra poäng
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply