VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Alex » 28 Aug 2015 12:31

HET!

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Flazzh » 28 Aug 2015 13:03

BOOOM! :oops:

Samps
Posts: 27
Joined: 15 Mar 2015 22:16

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Samps » 29 Aug 2015 17:04

Supersnygg, väldigt avis!

... mmen borde den inte hamna på bloggen? (valvefail) :?

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Randeas » 30 Aug 2015 16:11

Monark 1960-62
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 30 Aug 2015 16:46

Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?

glenne
Posts: 90
Joined: 08 Aug 2011 22:39

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by glenne » 30 Aug 2015 17:56

ravelax wrote:Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?
Har en fram/bakväxel Campagnolo Valentino i bra skick om det skulle vara intressant

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Randeas » 31 Aug 2015 13:15

ravelax wrote:Fin! Specs? Bakväxeln är en 70-talare, men en passande Campa eller Simplex från tidigt 60-tal kan ju vara lite marigt att få tag på, å andra sidan... Trevligt bygge iaf, hur är den att cykla på?
Åh tack!
Ram: Monark anno 1960-ish med reynolds-501 rör nervexmuffar och campa dropouts.
cockpit: orginal med weinmann bromsar och bomullslinda
Sadel: brooks b17 med no-name sadelstolpe:
Växlar: bak, simplex SLJ. Fram, Campa record. Reglage, DNB (nån japansk campa kopia)
Hjul: Ava-fälgar på campanav med conti giro tuber.
Vevparti: Orginal kilbults-stronglight med simplex klingor.
Bromsar: universal

Den känns helt ok att cykla på, dessvärre har jag inte mycket erfarenhet av vintage-stål att jämföra med. Tror att ett bra val var att välja en brooks sadel istället för ideal som var orginal vilken de säger var super-hård.
Men den känns perfekt för relativt långa turer på 5-10 mil i ganska högt tempo.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 31 Aug 2015 23:44

Kul att den känns bra! Brooks har den stora fördelen att de fortfarande tillverkas, gamla Idéale i bra skick är dyra. Såvitt jag vet fanns inte 501-rören på 60-talet, utan det rör sig nog snarare om den finare 531-satsen. Bakväxeln är inte en SLJ, utan en SX410. En enklare modell, men den växlar i stort sett lika bra (och är mycket billigare att ersätta ifall det skulle bli nödvändigt). Original lär där ha suttit en Campa Record (första generationen, i stål) eller Gran Sport.

En grej jag såg nu: Quick-releaserna på hjulen sitter åt fel håll. Spaken ska alltid vara på icke-drivsidan.

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Randeas » 01 Sep 2015 09:30

Tack för infon, när plånboken börjar kännas lite tyngre ska jag försöka fixa orginal växlar. Initialt var det tänkt som ett budget-bygge och det tycker jag att jag lyckats med.

aha, någon speciell anledning till varför man bör ha Quickrealesen åt det hållet?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by matsa » 01 Sep 2015 18:51

^För att det är rätt :-)

En annan orsak är att det inte sitter en kasett & bakväxel i vägen på icke drivsidan.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bompet » 02 Sep 2015 10:47

^^Om du inte kör cyclo-cross

Då är det ok att ha snabbkoplingen på framhjulet åt "fel håll". Man axlar cykeln med drivsidan utåt, på höger axel, då vill man ha så lite bös som möjligt på vänster sida man kan fastna i, tex spaken till snabbkopplingen.

Jag vet, helt ovidkommande i diskussionen men om vi nu skall ägna oss åt snabbkopplingsuppfostran så är det lika bra att köra hela regelverket på en gång
Image

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ollek » 02 Sep 2015 19:59

Image

Canyon Ultimate AL SLX med Force 22 och kinakokos-hjul.

Sadeln är temporär, känner att det är dumt att köra in en ny så här fyra dagar innan Tre Berg.

Tar gärna emot tips på sadlar, har svårt att bestämma mig.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 02 Sep 2015 21:40

Kanske en flite?

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Lofberg » 04 Sep 2015 11:35

^Sjukt fet Canyon! Och tycker den gamla Fliten passar hojen perfekt.

Image

Bianchi i Columbus SBX med Campa Record. Var tänkt att byggas hyfsat tidskorrekt med Mavic Cosmic men tröttnade på kompabilitetsdjungeln och köpte moderna hjul. Behöver dock ny framgaffel, denna darrar som ett asplöv vid inbromsning...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 04 Sep 2015 13:59

Nice^^

Har gjort lite få updates på Chinadonen, så langar upp en bild tagen idag:

Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 04 Sep 2015 20:52

ollek wrote:Image

Canyon Ultimate AL SLX med Force 22 och kinakokos-hjul.

Sadeln är temporär, känner att det är dumt att köra in en ny så här fyra dagar innan Tre Berg.

Tar gärna emot tips på sadlar, har svårt att bestämma mig.
Behåll den men jag är alltid tveksam till en sadel som inte vågrät. Även om det inte tycks vara extremt i ditt fall men kolla om det inte är gjort, en kontroll av sitthöjd m.m.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 04 Sep 2015 20:55

klasolsson wrote:Nice^^

Har gjort lite få updates på Chinadonen, så langar upp en bild tagen idag:

Image
Jobbar du på att göra den så lätt som möjligt eller mer tilltalande för ögat eller båda kanske?. Den gula stammen gillar jag.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 04 Sep 2015 21:07

Lofberg wrote:^Sjukt fet Canyon! Och tycker den gamla Fliten passar hojen perfekt.

Image

Bianchi i Columbus SBX med Campa Record. Var tänkt att byggas hyfsat tidskorrekt med Mavic Cosmic men tröttnade på kompabilitetsdjungeln och köpte moderna hjul. Behöver dock ny framgaffel, denna darrar som ett asplöv vid inbromsning...
Är det originalgaffel? Oavsett så kanske det kan vara en löst styrlager som ställer till det.
Kan vara par andra saker men styrlagret är den vanligaste orsaken.
Мясо это убийство

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by karlarson » 05 Sep 2015 11:31

Cannondale r800
Image
Image

Jobb växelhäxa
Image

(oj då bildkvalitén var väl kanske inte den bästa, men ni ser helheten haha)
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 05 Sep 2015 22:18

Dom är ju feta båda två! Mest cannondalen.

Post Reply