Klickande - Blir galen!!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 10 Aug 2015 20:40

Varje gång jag tar i hårt klickar det. Det är en 2 år gammal Surly Steamroller med Dura Ace 7710 Octalink vevar. Det klickar varje gång jag trampar, både höger och vänster, och står upp i t.ex. uppförsbacke. Har bytt ut hjulset och vevlager utan resultat, har haft av vevarna två gånger och fettat in, har kollat ramen noga efter sprickor, har spänt klingbultarna, tror inte det har med styrlager/styre att göra då ljudet liksom kommer från vevpartiet och låter även om jag inte lägger tyngd på händerna. Det har pågått i knappt ett år, blir galen snart. Har någon varit med om något liknande? Är det Octalink som är problemet?

Hjälp!
Last edited by Motorcity on 10 Aug 2015 21:04, edited 1 time in total.

radiosokol
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2013 18:05
Location: Göteborg

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by radiosokol » 10 Aug 2015 20:50

Samma här!
Jag tror att det är kedjans problem för när jag smörjde den slutade det klicka (för några km iallafall) :)
Har izumi standart och DA-7600.

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Klickande - Blir galen!!

Post by Je85 » 10 Aug 2015 21:02

Jag hade så ett bra tag. Jag kom på att kedjan var för spänd. Prova slacka lite på kedjan. De funkade för mig.
Lycka till!

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 10 Aug 2015 21:07

Ska prova, men har faktiskt rätt slack kedja just nu. Har nog även bytt ut kedjan under tiden som det klickade. Ett klickande är svårt att förklara, detta är högt och väldigt distinkt, på varje tramp när vevarmen är framåt, dvs när det är som mest tryck på den.

Om någon har ett vevparti med vevlager som ligger och skräpar och kan tänka sig att låna ut/skiljas från för en billig peng är jag spekulant.

Tack för svaren!

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Klickande - Blir galen!!

Post by Je85 » 10 Aug 2015 21:32

Kanske kan vara spänningar i metallen i antingen ram eller vevar.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by herr_brun » 10 Aug 2015 21:34

Det kanske kan vara andra skruvar som klickar när det blir spänning i ramen, flaskhållarskruvarna, sadelstolpsklämbulten. Longshot, men prova att fetta in dom med :)

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 10 Aug 2015 22:01

Bra där! Ska provas. Tror vi är på rätt spår när det kommer till spänningar i ramen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by abacaxi » 10 Aug 2015 22:20

Motorcity wrote:Octalink
vad var frågan nu igen?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 10 Aug 2015 22:32

Vet inte om jag är med på vad du far efter. Men frågan är ställd som i att octalink kan vara problemet i ekvationen trackvevar med octalink (kort octalink ska tilläggas) i kombination med påfrestningen att köra fixed i Göteborgsvintern, i skogen och i stan, ofta skiddandes. Det enda som skiljer detta vevparti från tidigare tysta versioner av cyklar jag haft är just octalinken. Sen om det är ett handhavandefel från undertecknad är ju en annan femma :roll:

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Alex » 10 Aug 2015 22:52

Jag hade samma problem och höll på att bli galen!
Efter att ha monterat isär hojjen till minsta beståndsdel, så visade det sig tillslut vara framklinga och klingbultar som behövde fettas och spännas. Det var två år sedan och har inte haft problem sedan dess.

Kanske värt att testa om du inte redan gjort det.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 10 Aug 2015 23:59

Jag menade just det, jag tröttnade på glapp och klick och gick fyrkant. Dödstyst. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 11 Aug 2015 09:33

Alex - det ska jag prova.

Vill ju i möjligaste mån undvika att behöva införskaffa nya vevar och nytt vevlager. Men snart kanske det är dags att inse faktum. Det vore dock så segt att skaffa nytt bara för att återfå klickandet direkt.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by RZ-1 » 11 Aug 2015 09:41

Kollat pedalerna också?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by grangeyard » 11 Aug 2015 17:47

Jag hade ljud som kom vid varje rundtramp, var nästan säker på att något inte stämde med vevarna eller lagrena - visade sig vara skruvarna för flaskhållarna som behövde fettas in.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Naugas » 12 Aug 2015 23:06

Mitt klickande som jag var helt säker på kom från en pedal eller vevpartiet kom från - sadelstolpen. Först sadelstolpen i sadelröret. När jag fettat in ordentligt blev det tyst ett tag, men började snart klicka igen - då var det sadelrailsen i klämman som lät. Tror jag putsade spåren i klämman och rengjorde och fettade in gängorna på bulten som klämmer åt, och drog åt ordentligt. Då blev det de tyst ett tag. Sedan kom det ett tickande ljud jag var övertygat kom från vevlagret. Det kom från - vevlagret. Efter att ha fettat in det och dragit åt blev det tyst. I en vecka eller två. Efter att ha tagit lös, fettat in och satt dit det igen några gånger blev jag less och satte gänglåsning av något slag, minns inte om det var loctite eller biltema, och efter det lät det ingenting mer därifrån under de två-tre år jag cyklade på den efter det.

På en annan cykel var det ett helt sjukt irriterande vasst klickande som jag trodde kom från styret på något vis, det kom oftast när jag bröt i styret, fast ibland inte. Och jag tyckte det lät framifrån cykeln. Det klickandet kom från - sadeln. En Brooks-sadel, och det var där lädret låg över metalldelen vid niten allra längst fram i nosen som det kom ett skarpt klick ibland. Det tog tid att förstå att det var just precis därifrån trots att jag hade förstått att det var från nosen av sadeln det lät... förutsatte att det var metalldelarna som rörde sig mot varann på något vis. Blev lätt perplex när jag fettade in och smorde på olika sätt och ljudet aldrig försvann. Lösningen blev att jag sköt in en tunn plastbit från någon förpackning mellan lädret och metallen i nosen, och sen blev det tyst. Ett annat mer subtilt litet tickande visade sig komma från ett dåligt lager i en pedal. Det trodde jag var klingbultarna först.

På en tredje cykel hade jag ett gnekande från insticksstyrstammen, fast det var ganska lättlokaliserat.

På en fjärde cykel var det klingbultarna.

Min samlade erfarenhet säger mig att det är fullständigt omöjligt att höra var ett tickande/klickande kommer ifrån. Det sprids i ramen som en resonanslåda, och låter från överallt samtidigt, fast man tycker sig höra att det låter lite mer från något speciellt ställe. Vilket det kanske gör, men det behöver ändå inte komma därifrån.

Just det, ett annat exempel - ett gnekande missljud kompisen trodde kom från styrlagret någonstans, kom egentligen från baknavet visade det sig.

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 15 Aug 2015 01:13

Tackar för förslag och historier. På söndag ska jag grundligt pröva allt här. Uppdaterar efteråt :D

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Klickande - Blir galen!!

Post by Motorcity » 16 Aug 2015 20:28

Då var det löst. Jag hade spänt klingbultarna innan, men aldrig tagit av dem. Tog av dem för att fetta in dem och upptäckte då detta...

http://imgur.com/vyCg80Z


Så det är väl bara att förpassa de här till soprummet och köpa nytt. Ett år gamla... Suck.

Upptäckte detta med när jag sökte runt lite. Samma vev som gått av på exakt samma ställe. Sketchy.

http://i.imgur.com/Y8LfgtO.jpg

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 18 Aug 2015 08:30

What, låter ju som ett reklamationsärende...

Post Reply