Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
olle
- Posts: 1304
- Joined: 29 Jun 2008 21:15
- Location: uppsala
Post
by olle » 10 Jul 2015 16:42
Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.
Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..
QR: det sitter inte lika bra..
Kanske..
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 10 Jul 2015 17:53
Finns det ett behov av qr?
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 10 Jul 2015 20:43
Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?
-
olle
- Posts: 1304
- Joined: 29 Jun 2008 21:15
- Location: uppsala
Post
by olle » 10 Jul 2015 22:00
Q&D wrote:Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?
kanske inte för dig och mig men proffsen kanske gör det. Sen är det lättare att dra åt en mutter med korrekt spänning än QR.
Dessutom finns det väl inget behov av QR då man inte stannar och byter hjul mitt under tävling på velodromen.. om man får punka eller så är det redan kört och man får rulla in i mitten och har gått om tid att ta fram sin ringnyckel!
-
Håkan
- Posts: 1743
- Joined: 20 Feb 2008 14:00
- Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg
Post
by Håkan » 13 Jul 2015 00:14
olle wrote:Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.
Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..
Trackends vs drop outs: Med trackends kan du få bra kedjespänning utan att meka med kedjan när du byter utväxling. Det kan du inte med moderna dropouts...
+ det som olle skrev.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
-
jkarlsson
- Posts: 45
- Joined: 30 Sep 2011 14:46
Post
by jkarlsson » 14 Jul 2015 14:24
Hej!
Sitter i sommarstugan och är lite nojjig.
Slagit personligt rekord i punka på min lilla fixietouring light och är nere på min sista slang, så jag har lappat de två andra jag fått punka på. Men när jag blåser upp de lagade slangarna för att kolla så lapparna tål lite tryck så är de jävligt ojämna i diameter! Slangarna ser liksom ut som om de är ormar som svalt en råtta, men vid lapparna har de rediga midjor.
Är ju en bit från nåt ställe som säljer slang, men ska man vara orolig, är det normalt? Aldrig lappat räserslang förut, så känner mig lite osäker...
Såhär ser det ut:
https://www.dropbox.com/s/zzg9wk9sm4a4c ... 8.jpg?dl=0
-
viktor
- Posts: 668
- Joined: 02 Jul 2009 21:55
- Location: Linköping
Post
by viktor » 14 Jul 2015 14:33
Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.
/Viktor
-
jkarlsson
- Posts: 45
- Joined: 30 Sep 2011 14:46
Post
by jkarlsson » 14 Jul 2015 14:46
viktor wrote:Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.
Godt! Mange takk!
-
RZ-1
- Posts: 1498
- Joined: 27 Jul 2011 01:45
- Location: Uppsala
Post
by RZ-1 » 14 Jul 2015 14:50
Jag tror att det är ok. Där det är lappat blir ju gummit dubbelt så tjockt och därmed mindre elastiskt, väl på plats i fälgen jämnar däcket förhoppningsvis ut trycket i slangen tillräckligt mycket...
Edit: lol, viktor hann tydligen posta exakt samma inlägg medans semesterhjärnan skrev.
Last edited by
RZ-1 on 14 Jul 2015 18:58, edited 2 times in total.
-
Lars Grov
- Posts: 495
- Joined: 04 Apr 2011 18:23
- Location: Stockholm
Post
by Lars Grov » 14 Jul 2015 18:06
Glöm inte att detaljgranska insida av däck och fälg för att utesluta skavanker som orsakar punkorna, vassa kanter, dåliga fälgband, vassa gruskorn osv.
Lick my decals off, baby
-
Randeas
- Posts: 192
- Joined: 06 Nov 2008 18:51
- Location: Göteborg
Post
by Randeas » 14 Jul 2015 18:30
Vars köper man billiga och bra tubdäck?
-
Indurain
- Posts: 3297
- Joined: 23 Aug 2008 12:11
- Location: Västerås
Post
by Indurain » 14 Jul 2015 21:26
Rule #242 - More is good ... all is better.
-
kimw
- Posts: 18
- Joined: 10 Apr 2015 19:27
- Location: sthlm
Post
by kimw » 14 Jul 2015 23:14
Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
-
Slowie
- Posts: 1044
- Joined: 05 Dec 2011 02:15
- Location: Sthlm
-
Contact:
Post
by Slowie » 14 Jul 2015 23:18
kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...
-
kimw
- Posts: 18
- Joined: 10 Apr 2015 19:27
- Location: sthlm
Post
by kimw » 16 Jul 2015 19:53
Slowie wrote:kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...
Lägger min tillit till turen då
Får cykla runt sjöstaden och hoppas min cykel blir bombad!
-
Tidningsbudet
- Posts: 185
- Joined: 03 Jun 2014 20:33
- Location: Stockholm
Post
by Tidningsbudet » 05 Aug 2015 13:07
Var lite sugen på att ta med hojen på bilen. Har ingen dragkrok så jag började kolla på takvarianterna. Spontant känns det ju stabilare med gaffelfäste fram men de har alla en maxfartbegränsning på 130 km/h medan de där man spänner fast hjulen inte skriver ut fartbegränsing. Kan man utgå ifrån att det är samma? Är det lätt att skada gaffel/fälg vid transport? Ska stockholm-mora och skulle gärna köra lite fortare än 130...
-
Je85
- Posts: 522
- Joined: 24 Jun 2013 10:36
- Location: Knivsta
Post
by Je85 » 05 Aug 2015 13:23
Jag använder en Thule freeride där hjulet sitter kvar. Man klämmer fast den i ramen, kör även DH cykeln på den som är rätt tung. Klarar säkert hastigheter över 130, men tappar du hojen över 130 och skadar nån annan så blir de inte så kul för dig tror jag
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 05 Aug 2015 13:23
det är väl bara till enköping du behöver/kan köra fortare än så? jag brukar testa fartresurserna på 2-1-vägen efter sala men då kommer man ju bara ifatt folk hela tiden så det är ingen idé utom för skojs skull. framhjulet vobblar järnet redan i 90 med de där du spänner fast för övrigt så kör skruvar du.
-
Tidningsbudet
- Posts: 185
- Joined: 03 Jun 2014 20:33
- Location: Stockholm
Post
by Tidningsbudet » 05 Aug 2015 13:33
Tackar för input! Finns det nån annan än Thule som har gaffelfäste?