Hjulstorlek till min giant

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Hjulstorlek till min giant

Post by Bratt » 25 Feb 2009 11:31

So well! Jag har bara lite enkla frågor. Jag har kommit över en gammal giant från 93 men nu är det dags att ta byta ut hjulen men jag vill inte köpa fel hjul. Så hur vet jag att dom nya hjulen jag tänkt köpa inte är för stora eller för små. Tyvärr så vet jag inte vilken storlek min ram har men den är typ 22 tum hög och hjulen jag har nu är på 26 tum. Och en annan fråga, hur lång kedja ska jag ha?

Här är hjulen jag hade tänkt köpa:http://cgi.ebay.com/VUELTA-PRO-TRACK-BI ... 0154666908

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 25 Feb 2009 13:15

Jag kan inte mycket om hjulen i fråga, men kanske kan kasta lite ljus över kedjefrågan..

Kedjans längd beror ju på hur stora / små dina drev är samt hur långt det är mellan vevlagret och baknavet i fråga.. Så köp en lång jävla kedja och kapa den sedan till rätt storlek med en kedjebrytare.

Borde funka!

(Gud vad jag älskar trial and error metoder)
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 25 Feb 2009 13:28

Todd wrote:(Gud vad jag älskar trial and error metoder)
Det är ju helt rätt.

Ang hjulen, får du plats med 28" så kan du välja på 26" eller 28" Det är lite roligare att köra fort med 28or men polo och glida på stan är trevligt med 26.

Skulle jag köpa hjul och får plats så skulle jag köpa 28".

Just det, kolla hur brett nav du har på hojen nu och köp ett lika brett.

/Fredde

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 25 Feb 2009 13:30

nu skriver du ju inte vad det är för sorts cykel, den gianten. Hjulen du funderar på att skaffa är 700C dvs 28".
Är det en gammal mtb kan hjulen få plats med smala däck osv. dock kan (kommer) det bli knivigt att få på en vanlig broms. Dessutom kan det bråka med axellängen på bakhjulet om avståndet i baksvingen är för stort. förvisso ser det ut att finnas en del axel på bilden. är ramen av stål så är den grejen typ lugn iaf, då är det bara vålda på..

du får helt enkelt mäta hur mycket hjul det skulle gå att få in.. ett 700C/28" är 622mm i diameter, glöm inte bort däcket heller som är lite olika höga

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 25 Feb 2009 16:29

Ett annat problem blir att du höjer tyngdpunkten på cykeln om du kör större hjul. Verkar dock finnas utrymme på axeln för att sätta på lite distanser och dish:a om hjulet så kedjelinjen blir bra.

Går nog att få på 23-622 däck på fälgen men det är verkligen gränsfall. Hade själv stora problem att få på det på min 16mm-fälg och domdär är 17mm. Är det en MTB så finns det nog ganska bra utrymme för att få på fläskiga däck på gränsen att halka av orginalfälgen i svängar.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Post by Bratt » 25 Feb 2009 19:02

ok så cykeln jag sitter på är en Giant proton lite, aleminiumram. En gammal tour de france cykel enligt den förra ägaren. Det som dock gör mig mer än bara lite förvirrad är att det på insidan av hjulet står 700 och även på däcket. Men då jag mäter hjulen är dom inte en tum över 26", med däck inräknat.

Jag får nog titta vidare efter andra hjul. men tack för hjälpen.

Så kedja i alla fall, "lång jävla kedja" var det.

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 25 Feb 2009 19:38

Då är det 28 tums racerhjul du ska leta efter, storleken kallas också för 700c eller 622. Att hjulen du har bara är 26 tum men heter 28 är helt rätt, det har att göra med att man från början mätte hjulstorlek med däcket på, däck som var ganska tjocka och därmed höga. Men folk ville ha cyklar som rullade lätt vilket innebar smalare däck, vilket betyder smalare=lägre. Fast storleken hette fortfarande samma sak.

Allt finns att läsa hos internet-cykel-mek-gurun.
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

/Johan

Post Reply