Mälaren runt!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ewox
Posts: 119
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Mälaren runt!

Post by Ewox » 08 Jul 2015 20:42

Börjar dra ihop sig!

Hur många från FG.se är anmälda? Vilka är otränade? Vilken kommer köra snabbgrupp? Vilka kommer bryta i Södertälje?

Någon som vill köra en längre runda om någon helg?
Nihil sine labore!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mälaren runt!

Post by ravelax » 08 Jul 2015 21:06

Kommer inte kunna köra i år, men är lite sugen på nästa år, verkar vara ett trevligt lopp. Hänger gärna med på långrunda vid tillfälle, bara den inte börjar för tidigt på dagen...

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Mälaren runt!

Post by matsa » 09 Jul 2015 20:53

Ewox wrote:Börjar dra ihop sig!

Hur många från FG.se är anmälda? Vilka är otränade? Vilken kommer köra snabbgrupp? Vilka kommer bryta i Södertälje?

Någon som vill köra en längre runda om någon helg?
Jag skall köra! Skall bli kul som fan även om jag är rätt ödmjuk inför den här distansen på fixed.

Är tyvärr inte i Sthlm i juli så jag kan inte hänga med på någon runda härifrån, men vi ses på startlinjen :-)

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Mälaren runt!

Post by efredrikson » 10 Jul 2015 17:25

Jag kör. Fixed. Känner mig rätt otränad och regnet känns ju inte som nån motivationshöjare direkt. Jag kommer ta smårundor kvällstid nästa vecka, sen har jag ungarna så det får bli min enda träning.
Min taktik under loppet är annars att hänga med nån klunga(brukar bli 28-30) till golfbanan, sen lämna dem medans de käkar buffé och köra själv, eller med andra som vill hänga på i mitt masiga tempo. Jag siktar inte på nån speciell tid, tycker bara det är ett sånt grymt mysigt lopp som passar bra för fixed.
hoppas vi ses på startlinjen
Erik
there can be only one

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Mälaren runt!

Post by J2000E » 14 Jul 2015 13:02

Kanske att jag skulle köra 20 och 22-års jubileum nästa år. Vore lite kul att göra det igen. Växlar för mig dock.

Image
Grön våg för grå man...

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Mälaren runt!

Post by efredrikson » 15 Jul 2015 14:19

stiligt! själv siktar jag på att göra en björn borg, redan iår:
Image
Last edited by efredrikson on 10 Aug 2015 06:32, edited 1 time in total.
there can be only one

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Mälaren runt!

Post by Naugas » 15 Jul 2015 15:58

Alltså, jag hade ingen aning om att det här loppet fanns (kvar)... Verkar trevligt, lite längre än Vätternrundan och flackt. Kul med några kilometer grusväg.

edit - från 1892:

"Ett par kilometer utanför Enköping rastade vi; där fingo vi våra maskiner smorda och justerade av en verkmästare från Wiklunds. Han hade en flaska rödvin med sig - som han smorde oss med!"

"Nu alltså! – Nu först började allvaret. Jag var arg, arg som ett ollonsvin, och jag visste nog, att jag skulle köra upp honom, men jag ville hinna honom snart för jag hade något, som jag ville säga honom så fort som möjligt. Därför körde jag så att det jordbrann."

bittaboo
Posts: 13
Joined: 20 May 2014 09:51

Re: Mälaren runt!

Post by bittaboo » 16 Jul 2015 15:57

Jag tänkte nog köra! Och då blir det fixed. Lika bra att pröjsa anmälningsavgiften så finns det ingen återvändo 8) Dock inte ett dugg säker på att jag pallar hela sträckan, mitt längsta hittills är 150 km. Hur ser det ut för er andra?

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Mälaren runt!

Post by matsa » 17 Jul 2015 22:23

^Gört!

Om du klarar 150 km på träning så klarar du 325 i skarpt läge!

Vi ses på startlinjen:-)

User avatar
Ewox
Posts: 119
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Mälaren runt!

Post by Ewox » 30 Jul 2015 14:56

I deras PM står det UCI-godkänd cykel. Är det synonymt med två bromsar? Måste jag lägga på bakbromsen? Kommer de kontrollera alla cyklar? Vad tror vi?
Nihil sine labore!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Mälaren runt!

Post by grangeyard » 30 Jul 2015 15:02

Ewox wrote:I deras PM står det UCI-godkänd cykel. Är det synonymt med två bromsar? Måste jag lägga på bakbromsen? Kommer de kontrollera alla cyklar? Vad tror vi?
"The bicycle must be in “working order” with a steering system acting on the steerable wheel and a propulsion system acting on the driven wheel by means of a circular movement through a chainset (using a chain) comprising one or more chainwheels and two cranks, arranged opposite each other, one as an extension of the other, in the same plane. Bicycles used in road events must be fitted with an efficient braking system that acts on both wheels (either simultaneously or independently) operated by two brake levers. The use of a fixed gear in competition is prohibited The bicycle must be accessible to all participants."
http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rule ... nglish.PDF

User avatar
Ewox
Posts: 119
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Mälaren runt!

Post by Ewox » 30 Jul 2015 15:03

grangeyard wrote:
Ewox wrote:I deras PM står det UCI-godkänd cykel. Är det synonymt med två bromsar? Måste jag lägga på bakbromsen? Kommer de kontrollera alla cyklar? Vad tror vi?
"The bicycle must be in “working order” with a steering system acting on the steerable wheel and a propulsion system acting on the driven wheel by means of a circular movement through a chainset (using a chain) comprising one or more chainwheels and two cranks, arranged opposite each other, one as an extension of
the other, in the same plane. Bicycles used in road events must be fitted with an efficient braking system that acts on both wheels (either simultaneously or independently) operated by two brake levers. The use of a fixed gear in competition is prohibited The bicycle must be accessible to all participants."
http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rule ... nglish.PDF
Ahapp, svarar på fråga 1 mao. Kontrollerar de... det är fråga 2. :)
Nihil sine labore!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mälaren runt!

Post by ravelax » 30 Jul 2015 17:50

Håll koll på vikten också. UCIs minimivikt är väl 6,8kg eller nåt sånt? Har du en superlätt hoj blir du garanterat diskad! :lol:

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Mälaren runt!

Post by efredrikson » 31 Jul 2015 00:52

jag tycker nog du kan sätta på bakbromsen också, iallafall ifall du tänker åka med en grupp. ska du åka solo är det bara att hålla lite låg profil vid starten så brukar det inte vara nån som kollar.

loppet körs så att det är gemensam start och lugn åkning fram till botkyrka, där delas det in i olika grupper, beroende på planerad fart, sen kör man klungor. det har varit några som varit lite tveksamma att ha med mig i sin klunga då de varit rädda att jag inte kunnat bromsa i tid om det skulle hända något.

har annars bara fått uppskattning för att jag kört fixed
there can be only one

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Mälaren runt!

Post by abacaxi » 31 Jul 2015 10:03

det är ett race, man väljer inte vilka som är i "sin" klunga. var det fredrikshof som var tveksamma? de cyklar ju mest för diciplinen och formationerna som en flyguppvisning. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Mälaren runt!

Post by unk » 03 Aug 2015 20:12

abacaxi wrote:det är ett race, man väljer inte vilka som är i "sin" klunga. var det fredrikshof som var tveksamma? de cyklar ju mest för diciplinen och formationerna som en flyguppvisning. ;)
Lol.

Jag måste tyvärr backa; har blivit för lite cykel i sommar samt krockar med en festival. Kanske kör nästa år.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Mälaren runt!

Post by matsa » 08 Aug 2015 20:48

Det blev en finfin runda på fina vägar. Jag rekommenderar verkligen det här loppet för alla som gillar att köra långt. (jävligt långt)

Två hjältar på fixed stod på startlinjen 06:00 imorse. Jag var inte en av dem. Jag körde växlat. Hur gick det för er @Ewox och @efredrikson?

User avatar
Ewox
Posts: 119
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Mälaren runt!

Post by Ewox » 09 Aug 2015 11:30

matsa wrote:Det blev en finfin runda på fina vägar. Jag rekommenderar verkligen det här loppet för alla som gillar att köra långt. (jävligt långt)

Två hjältar på fixed stod på startlinjen 06:00 imorse. Jag var inte en av dem. Jag körde växlat. Hur gick det för er @Ewox och @efredrikson?
Kan bara instämma med Mats. I detta väder så var rundan världsklass. Kortege ut ur stan var ballt också. Perfekt topografi för fastnav.

Jag valde mellangruppen denna gång och såhär i efterhand så var det "fel" val. Kul att köra i klunga då det är seminytt för mig men det blev lite många pauser och gick väl långsamt många gånger. Ytterligare en grupp som ligger mellan snabb- och mellangruppen eller hänga med snabbgruppen så långt det går och sedan navigera resten själv hade varit alternativ. Tyvärr inga stats fStrava strula.

All in all jävligt najs.
Nihil sine labore!

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Mälaren runt!

Post by efredrikson » 09 Aug 2015 16:03

Bra kört Ewox och Matsa!
Image
När jag tänker efter har det alltid varit fint väder på loppet, nån gång var det lite kallt och förra året över 30 men alltid soligt och torrt. Gårdagen var ju kanon. Skulle också gärna haft en grupp mellan snabbgrupp och mellangrupp, eller helt enkelt en mellangrupp som inte stannade så ofta.
Image
Jag körde med mellangruppen till Torshälla, sen körde jag själv. De kom ikapp mig i Västerås, men sen drog jag ifrån och lyckades hålla undan ända in i mål ;-) Sista biten, från Bålsta befann jag mig i nån slags koma och bara trampade, grymt skön känsla att glida in i mål. Idag känner jag mig rätt pigg, förutom magen som alltid är i olag efter såna här eskapader.

Erik
Last edited by efredrikson on 10 Aug 2015 06:45, edited 1 time in total.
there can be only one

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Mälaren runt!

Post by matsa » 09 Aug 2015 22:10

Härligt att höra, grymt bra jobbat båda två!

Post Reply