Vevparti semi-fauber
Vevparti semi-fauber
Sitter ett sånt här på en mixte som byggs. Men hur får jag isär det? Det borde väl vara att lossa låsmuttern i mitten medurs? Den sitter berget
Det är en 80-tals crescent mixte
Det är en 80-tals crescent mixte
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Vevparti semi-fauber
Cool, ska höra med honom!
Re: Vevparti semi-fauber
Det löste sig, gjorde ett verktyg av hålplåt och två skruvar den var vänstergängad
Re: Vevparti semi-fauber
Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
Re: Vevparti semi-fauber
http://imgur.com/a/Nz2LO
tror jag mätte lagerkoppen
Rätt fint skick med tanke på att det antagligen aldrig rengjorts eller servats på 30 år
tror jag mätte lagerkoppen
Rätt fint skick med tanke på att det antagligen aldrig rengjorts eller servats på 30 år
Re: Vevparti semi-fauber
Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
Re: Vevparti semi-fauber
@herr-brun: tack.Naugas wrote:Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
För att bekräfta att det är exakt samma som press fit one-piece crank varianten. Och det ser det ju ut att vara - med undantag för just axeln/veven - min lagerbana (till vev) är också ca 40 mm och pressfiten ca 46 mm. Om man behåller koppar och konor behöver man ju egentligen bara ha tur att hitta en axel för att bli av med böket vid service som vevarna ger (plocka av pedal och i sämsta fall bägge koppar). Det är sämre tillgänglighet och ger sämre möjligheter men antagligen billigare än den finska adapten+bsa bb. Min nästa fundering är hur kedjelinjen blir - och om gängorna faktiskt tillåter viss justering mha brickor!?
Re: Vevparti semi-fauber
Ja, det är samma vevpartier och vevaxlar oavsett om det är ipressade eller gängade koppar. Men sådana där vevlager behöver ju inte servas speciellt ofta? Inte hade jag öppnat och smort oftare än vart femte år eller nåt sånt om jag haft en sådan cykel. Kanske mer sällan till och med.even wrote:@herr-brun: tack.Naugas wrote:Tror det är 46 mm på fauber, varför vill du veta?even wrote:Neat. Ta gärna fler bilder. Jag undrar hur ett sånt där lager ser ut. Diameter på lagerkopp?
För att bekräfta att det är exakt samma som press fit one-piece crank varianten. Och det ser det ju ut att vara - med undantag för just axeln/veven - min lagerbana (till vev) är också ca 40 mm och pressfiten ca 46 mm. Om man behåller koppar och konor behöver man ju egentligen bara ha tur att hitta en axel för att bli av med böket vid service som vevarna ger (plocka av pedal och i sämsta fall bägge koppar). Det är sämre tillgänglighet och ger sämre möjligheter men antagligen billigare än den finska adapten+bsa bb. Min nästa fundering är hur kedjelinjen blir - och om gängorna faktiskt tillåter viss justering mha brickor!?
Alla de där tredelade fauber-vevpartierna jag har stött på har väldigt lång vevaxel, kommer inte ihåg exakt, men 122-130 någonting, så det är svårt att få det att funka med modernare fyrkantsvevpartier.
Re: Vevparti semi-fauber
Visst, man behöver inte serva ofta med tanke på att grejerna verkar hålla oavsett om de är välsmorda eller inte. De är ju dock inte så väl förslutna när kåpan är lite bucklig och den där filt-/tygbiten bakom kåpan blivit mättad av skit och verkar ha krympt med åren. Personligen gillade jag inte heller ljudet/känslan när fettet lösts upp för mycket eller fått för mycket skit i sig - och försökte därför serva den cykeln ca en gång om året när det begav sig. Till sist var det frihjulet som skar sig efter att ha servats långt över pensionsålder och därtill läppen för kantråden på bakhjulet som bokstavligen inte pallade med trycket. Det var då jag började upptäcka och köpa lättare tvåhjulingar. Fast jag har den kvar - just för att den är så robust och dessutom egentligen min fars.