Är det här något att köpa?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 30 Jun 2015 09:16

Hej,

Hittade den här webshoppen och undrade vad ni andra tycker om de här cyklarna.
Jag tror jag verkligen gillar dem.
Last edited by Sladdbarn on 07 Jul 2015 13:26, edited 1 time in total.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Är det här något att köpa?

Post by måns » 30 Jun 2015 09:29

Det är ju du som driver shoppen?
Priser

Sladdbarnet anger priser i svenska kronor, inklusive moms om 25%.
Om du vill ha feedback tror jag definitivt du kan få det. Personligen tycker jag de verkar rätt tunga, ful geometri med slope+den där raka gaffeln. Men kul att du gillar det du säljer.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 30 Jun 2015 09:37

Missade att det var fulmarketing.. Trodde bara det var en fulcykel. :evil:

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 30 Jun 2015 11:41

Hej,

Ber om ursäkt för att jag inte var uppriktig från början. Är inte ute efter att marknadsföra sidan här, utan ville bara ha feedback för att förstå hur folk uppfattar sidan. Var rädd för att jag inte skulle få uppriktig feedback om jag sa att det var min sida - trodde att jag skulle få höra mer uppriktiga om det inte var så. Ber därför om ursäkt igen för vad som kan uppfattas som ett försök att marknadsföra i smyg, vilket det inte var.

Tacksam för att ni ändå vill ge feedback. Undrar vad som menas med "fulcykel"?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by ravelax » 30 Jun 2015 12:14

Helt frånsett att ramen och komponenterna är av billigast möjliga sort, vilket inte är ett principiellt fel, men som helt enkelt inte är så attraktivt (därav epitetet "fulcykel"), tycker jag att ramgeometrin ser väldigt märklig ut. Den där gaffeln utan rake är något av ett estetiskt magplask, det ser liksom ut som när folk har monterat framgaffeln bak-o-fram på sin postkodlotteriet-cykel, och i värsta fall sabbar det cykelns köregenskaper på samma sätt. Utöver det är det ju lite tokigt att marknadsföra fixies utan clips och remmar till pedalerna.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 30 Jun 2015 12:33

Då ska jag försöka vara lite mer konstruktiv... :D

I enlighet med vad som tidigare sagts är jag inte särskilt förtjust i slopat topprör på den här typen av cykel. Hade själv en Giant Bowery när det begav sig och blev aldrig riktigt vän med det där lite bakåtlutade utseendet
Att sedan komponenterna är av enklare sort och vikten i överkant hjälper inte helhetsintrycket. Ger en känsla av att man prioriterar "look" (i något slags livsstilsskontext) framför prestanda.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Är det här något att köpa?

Post by Mr Vintage » 30 Jun 2015 13:11

Same shit, different color :)

Tung, ful, missvisande.
Det står riser på styre...
Mtb design på ramen..

Men lycka till. Det finns säkert folk som nappar..
Troligen bara några år för sent...

Växlat är det nya golf :)

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 30 Jun 2015 14:04

ravelax wrote:Helt frånsett att ramen och komponenterna är av billigast möjliga sort, vilket inte är ett principiellt fel, men som helt enkelt inte är så attraktivt (därav epitetet "fulcykel"), tycker jag att ramgeometrin ser väldigt märklig ut. Den där gaffeln utan rake är något av ett estetiskt magplask, det ser liksom ut som när folk har monterat framgaffeln bak-o-fram på sin postkodlotteriet-cykel, och i värsta fall sabbar det cykelns köregenskaper på samma sätt. Utöver det är det ju lite tokigt att marknadsföra fixies utan clips och remmar till pedalerna.
Hur kan något som är symmetriskt vara bak-och-fram?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 30 Jun 2015 14:09

Sladdbarn wrote:
ravelax wrote:Helt frånsett att ramen och komponenterna är av billigast möjliga sort, vilket inte är ett principiellt fel, men som helt enkelt inte är så attraktivt (därav epitetet "fulcykel"), tycker jag att ramgeometrin ser väldigt märklig ut. Den där gaffeln utan rake är något av ett estetiskt magplask, det ser liksom ut som när folk har monterat framgaffeln bak-o-fram på sin postkodlotteriet-cykel, och i värsta fall sabbar det cykelns köregenskaper på samma sätt. Utöver det är det ju lite tokigt att marknadsföra fixies utan clips och remmar till pedalerna.
Hur kan något som är symmetriskt vara bak-och-fram?
Något som är symmetriskt kan dock se ut att vara bakochfram om man förväntar sig något assymetriskt. Gäller exempelvis framgafflar.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by even » 30 Jun 2015 14:19

What they said. Med tillägget att jag tycker ramen ser för lång ut också.

Solé Bikes som du nämnt tidigare sågas av samma anledningar - och dessa ser ut att vara obrandade sådana. De antas ha dålig kvalitet och finish i ram såväl som komponenter och därtill ha sämre köregenskaper och hållbarhet. Därtill antas försäljare av dylika produkter vara dåliga på service och ansvarstagande. Bättre, charmigare och ändamålsenliga cyklar kan skruvas ihop med begagnade och nya delar för mindre summa och eget arbete. Tittar vi på Solé bikes tror jag de prickat lagom rätt målgrupp med oseriös cruising på boardwalken utan bagage av personer som hellre fönar håret än skruvar cykel.

Ram+gaffel går tydligt bort. Billiga komponenter däremot verkar det fortfarande finnas många som söker - så kan du ordna komponenterna för konkurrenskraftiga priser (gentemot ebay/kina och deals hos internetbutiker) kan det nog finnas mer intresse där än för hel cykel. Mindre risk också för förstagångsköparen - en del för några hundra gentemot en hel cykel på några tusen.

Vad avser sidans layout finner jag det störande att bilderna byts automatiskt när jag håller på att syna dem. Saknar närbilder på ramdetaljer och komponenter. Hade det varit en seriös cykel hade jag även saknat sk geometry chart samt info om tire clearance. Bra att du skrev ut ståltyp och vikten - det är bland det första cykeltöntar tittar på och övriga ändå inte bryr sig om.

Förövrigt är fixie/ss utan fot-/handbroms olagligt i Sverige, så alternativ borde erbjudas.

Boone
Posts: 66
Joined: 03 Sep 2013 12:55
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by Boone » 30 Jun 2015 15:17

Spontant tycker jag att 48x16 känns som en kanske väl hög utväxling med tanke på målgruppen? Som tidigare konstaterat är det nog inga cykelfantaster som kommer köpa cyklarna.

Sen tycker jag "About" kan vara mindre klyschigt och mer about.

Allt som får folk att cykla mer är bra. Så av den anledningen håller jag tummarna för att era cyklar sätter leenden på läpparna hos nya cyklister.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 30 Jun 2015 17:56

viewtopic.php?f=1&t=19439 :roll:

För övrigt ser ju framgaffelgeometrin helt knäpp ut, de borde ju vara jobbiga att cykla på. Enormt mycket trail och wheel flop.

edit: missade det här:
even wrote:What they said. Med tillägget att jag tycker ramen ser för lång ut också.

Solé Bikes som du nämnt tidigare sågas av samma anledningar - och dessa ser ut att vara obrandade sådana. De antas ha dålig kvalitet och finish i ram såväl som komponenter och därtill ha sämre köregenskaper och hållbarhet. Därtill antas försäljare av dylika produkter vara dåliga på service och ansvarstagande. Bättre, charmigare och ändamålsenliga cyklar kan skruvas ihop med begagnade och nya delar för mindre summa och eget arbete. Tittar vi på Solé bikes tror jag de prickat lagom rätt målgrupp med oseriös cruising på boardwalken utan bagage av personer som hellre fönar håret än skruvar cykel.

Ram+gaffel går tydligt bort. Billiga komponenter däremot verkar det fortfarande finnas många som söker - så kan du ordna komponenterna för konkurrenskraftiga priser (gentemot ebay/kina och deals hos internetbutiker) kan det nog finnas mer intresse där än för hel cykel. Mindre risk också för förstagångsköparen - en del för några hundra gentemot en hel cykel på några tusen.

Vad avser sidans layout finner jag det störande att bilderna byts automatiskt när jag håller på att syna dem. Saknar närbilder på ramdetaljer och komponenter. Hade det varit en seriös cykel hade jag även saknat sk geometry chart samt info om tire clearance. Bra att du skrev ut ståltyp och vikten - det är bland det första cykeltöntar tittar på och övriga ändå inte bryr sig om.

Förövrigt är fixie/ss utan fot-/handbroms olagligt i Sverige, så alternativ borde erbjudas.
Det är ju precis likadana webshoppar, han får väl procent på försäljningen från den här eller nåt.
Last edited by Naugas on 30 Jun 2015 18:09, edited 3 times in total.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 30 Jun 2015 18:03

måns wrote:Det är ju du som driver shoppen?
Priser

Sladdbarnet anger priser i svenska kronor, inklusive moms om 25%.
/.../
Var på sajten hittade du den texten?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Är det här något att köpa?

Post by russ_meyer » 30 Jun 2015 22:20

Boone wrote:Spontant tycker jag att 48x16 känns som en kanske väl hög utväxling
Jamen inte om man är true och har en true fixie väl? Det är alltid tufft att vara true.

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Är det här något att köpa?

Post by herr_brun » 30 Jun 2015 22:56

true detective var ju bra!

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 01 Jul 2015 01:19

even wrote: De antas ha dålig kvalitet och finish i ram såväl som komponenter och därtill ha sämre köregenskaper och hållbarhet. Därtill antas försäljare av dylika produkter vara dåliga på service och ansvarstagande.


Vad bygger antagandet på? Är det bara magkänsla?

Tittar vi på Solé bikes tror jag de prickat lagom rätt målgrupp med oseriös cruising på boardwalken utan bagage av personer som hellre fönar håret än skruvar cykel.
Vad är seriöst i det här sammanhanget?

Billiga komponenter däremot verkar det fortfarande finnas många som söker - så kan du ordna komponenterna för konkurrenskraftiga priser (gentemot ebay/kina och deals hos internetbutiker) kan det nog finnas mer intresse där än för hel cykel. Mindre risk också för förstagångsköparen - en del för några hundra gentemot en hel cykel på några tusen.
Vilka komponenter tänker du på?
Vad avser sidans layout finner jag det störande att bilderna byts automatiskt när jag håller på att syna dem. Saknar närbilder på ramdetaljer och komponenter. Hade det varit en seriös cykel hade jag även saknat sk geometry chart samt info om tire clearance. Bra att du skrev ut ståltyp och vikten - det är bland det första cykeltöntar tittar på och övriga ändå inte bryr sig om.
Noterat.
Förövrigt är fixie/ss utan fot-/handbroms olagligt i Sverige, så alternativ borde erbjudas.
Enligt vilken lag? (det är ju lika bra att läsa den)

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 01 Jul 2015 01:22

Boone wrote: Sen tycker jag "About" kan vara mindre klyschigt och mer about.
Absolut!

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Är det här något att köpa?

Post by måns » 01 Jul 2015 05:07

Naugas wrote:
måns wrote:Det är ju du som driver shoppen?
Priser

Sladdbarnet anger priser i svenska kronor, inklusive moms om 25%.
/.../
Var på sajten hittade du den texten?
Låg ursprungligen under terms and conditions samt about-delen osv. längst ner på sidan. Allt detta är nu bortredigerat. PR-mässigt självmål. Märkligt.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by even » 01 Jul 2015 08:42

Sladdbarn wrote:Vad bygger antagandet på? Är det bara magkänsla?

Nej. Påståenden/recensioner på internet och av bekanta samt erfarenhet av många olika cyklar. Materialval (high tensile), tveksam design (gaffel utan rake), komponentval (noname) talar tydligt till den som tror sig veta. Det finns en rätt så underhållande tråd på happymtb om skeppshult eller stålhästen där du kanske kan få mer förståelse för hur bedömningar görs. Kalla det kvalificerade gissningar. En cykelhandlare/-byggare med mångårig erfarenhet sågas dessutom med fotknölarna (nåja, inte riktigt) av den samlade cyklistpöbeln i samma tråd för hans motstridiga påståenden - så du förstår vad du har för folk att göra med. :)
Vad är seriöst i det här sammanhanget?
Ouff. Vilken fråga. Det finns så många ändamål en cykel kan ha. Men allmänt, seriösa cyklar är anpassade efter dessa ändamål - antingen en viss disciplin (banracing, road racing, touring) eller cyklistens personliga behov (ex den perfekta pendlaren!). Sole bikes är generiska oväxlade cyklar. De är färdiga från fabrik och inte avsedda att anpassas vidare. Måhända passar de någons personliga behov, men någon regelrätt etablerad disciplin passar de inte.
Vilka komponenter tänker du på?
Styrstammar, vevar, drev, distanser, bromshandtag, bromsar... typ allt som inte är ram eller hjul - även noname lager, kedjor, däck, stolpar och styren går bort för min del - för orolig att de inte håller.
Enligt vilken lag? (det är ju lika bra att läsa den)
Verkar vara Transportstyrelsens Författningssamling 2010:144, kapitel 2, paragraf 2.
Det tolkas väl allmänt som att möjlighet att bromsa med mothåll/bakåttramp inte är regelrätt broms. Men om hjulen är flipflop med ss på ena sidan så är det ju inte bara föreskrifter utan även sunt förnuft och självbevarelsedrift som förordar broms.


Därmed inte sagt att man omöjligt kan ha kul och njuta av dessa cyklar som cykeltönt. Alla cyklar är kul i nån mån. Vill du försöka övertyga tveksamma - håll demodagar!

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 01 Jul 2015 09:20

even wrote:
Sladdbarn wrote:Vad bygger antagandet på? Är det bara magkänsla?

Nej. Påståenden/recensioner på internet och av bekanta samt erfarenhet av många olika cyklar. Materialval (high tensile), tveksam design (gaffel utan rake), komponentval (noname) talar tydligt till den som tror sig veta. Det finns en rätt så underhållande tråd på happymtb om skeppshult eller stålhästen där du kanske kan få mer förståelse för hur bedömningar görs. Kalla det kvalificerade gissningar. En cykelhandlare/-byggare med mångårig erfarenhet sågas dessutom med fotknölarna (nåja, inte riktigt) av den samlade cyklistpöbeln i samma tråd för hans motstridiga påståenden - så du förstår vad du har för folk att göra med. [/quoute]

Har du en länk?

Vilka komponenter tänker du på?
Styrstammar, vevar, drev, distanser, bromshandtag, bromsar... typ allt som inte är ram eller hjul - även noname lager, kedjor, däck, stolpar och styren går bort för min del - för orolig att de inte håller.
Bra att veta.
Enligt vilken lag? (det är ju lika bra att läsa den)
Verkar vara Transportstyrelsens Författningssamling 2010:144, kapitel 2, paragraf 2.
Det tolkas väl allmänt som att möjlighet att bromsa med mothåll/bakåttramp inte är regelrätt broms. Men om hjulen är flipflop med ss på ena sidan så är det ju inte bara föreskrifter utan även sunt förnuft och självbevarelsedrift som förordar broms.[/quote]

Samma krav gäller visst också på att alla cyklar ska ha ringklocka, och eventuellt reflexer.

Post Reply