Min van gogh cykel...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Min van gogh cykel...

Post by Randeas » 08 Jun 2015 21:28

Min cykel ska få växlar och likt van gogh så saknar min cykel ett öra för att installera växlarna på, så jag undrar således vad det finns för typer av lösningar på detta problem?
Kanske någon sorts adapter? eller kanske ett växelreglage som man sonika sätter direkt på dropoutsen? jag är helt lost vad jag ska söka på!

Undrar även vilka växlar man kan sätta på? det behöver inte vara några superantikviteter men de ska passa en gammal racer-monark från tidigt 60-tal...

Några förslag?

tack på förhand!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Min van gogh cykel...

Post by ravelax » 08 Jun 2015 23:12

Sånna här brukade man använda förr i tiden: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... wObpUg.jpg borde gå att få tag på i varje någorlunda välsorterad cykelbutik.

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Min van gogh cykel...

Post by Randeas » 08 Jun 2015 23:52

ravelax wrote:Sånna här brukade man använda förr i tiden: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... wObpUg.jpg borde gå att få tag på i varje någorlunda välsorterad cykelbutik.
Thank you sir, för snabbt svar! Ska genast ta mig till de närliggande cykel-butikerna och höra efter. Du verkar vara botaniserad i ämnet, vet du vilka växlar som skulle kunna passa en sådan cykel? (som inte kostar skjortan):
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Min van gogh cykel...

Post by ravelax » 09 Jun 2015 13:28

Inte så mycket mer bevandrad än så, tyvärr... Lästips är sidan Classic Lightweights där det finns en hel del matnyttigt om äldre hojar (50-60tal).

Den där adaptern funkar om du vill köra en modernare växel, medan många av de äldre verkar ha kommit med inbyggda fästanordningar.

Post Reply