Allt-i-allohojen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 26 May 2015 21:46

Kan ju inte bara vara jag som funderat på hur den perfekta cykeln skulle se ut. Cykeln som funkar för alla tillfällen. Tror min drömcykel är en hoj som är lika snabb som en räser på asfalten, lika rapp som en trackram mellan bilarna i trafiken och rullar lika oberört fram över stock och sten som en mtb. Sen ska den ju även kunna lastas för att kunna ge sig ut på riktiga långturer. Inser att om man försöker bygga en cykel som funkar för allt är det lätt att man slutar med en cykel som är medelmåttig på allt.

Har inte byggt något själv och kollar fortfarande runt på nätet av vad som finns där ute. Men det måste ju finnas fler än bara jag här som funderat på allt-i-allohojen. Vad har ni kommit fram till? Vad finns att välja på där ute? Vilka banor tänker ni i? Skivbromsar eller fälgbromsar? stål, alu, titan, kolfiber?

Själv har jag sneglat på en kaffenback2 från planet-x eller en surly stragler.

Bomba gärna tråden med bilder på cyklar som ni känner hör hemma i tråden.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Allt-i-allohojen

Post by Kiliam » 26 May 2015 22:38

Såg en snubbe på en grå Surly (steamroller?) idag med mustachstyre, packväskor och nå mer grejer som jag inte hade tid att titta på. Känner igen hojen men inte ryttaren. Den skulle i vilket fall kunna platsa här tror jag.

User avatar
Tommi
Posts: 272
Joined: 24 Sep 2009 11:17
Location: Göteborg
Contact:

Re: Allt-i-allohojen

Post by Tommi » 27 May 2015 06:05

Jag gick i samma tankar för ett tag sedan, mycket tack vare att vi ska toura runt Vänern i sommar, och för att jag ville ha en stabil pjäs att rulla runt på med min dotter. Mina kriterier var att man med enkla medel ska kunna anpassa cykeln för olika ändamål - från pappaledighetsmaskin till grussprättare till fullpackad tourer. Och så klart var även "bang-for-the-buck-faktorn" viktig. För mig föll valet på en Specialized AWOL.

Hittills har jag varit väldigt nöjd. Det är klart att den väger mer än racern, och är inte lika rapp som fastnavshojarna, men om jag bara fick behålla en av mina cyklar så skulle det nog bli AWOL:en. Mångsidigheten suddar bort begränsningar som andra cyklar har, vilket leder till väldigt mycket glädje på sadeln.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 27 May 2015 07:51

AWOL ser ju jävligt bra ut men är den rolig att köra?

lacken på den hojen alltså... :D
Image


Genesis Crox de fer skulle nog kunna vara en kandidat men den kommer med så löjligt låga spec. Sora och dyl. Men kan ju såklart bygga en från grunden.
Image

Sen har vi något annat från Planet-x. London Road.... Men alu känns lite knäppt om man ska ha den som långkörare. Även om man klämmer på 35mm däck. Så fula fogar...
Image

När det kommer till "bang-for-the-buck" Så tror jag Kaffenback2 blir svårtslagen. Det enda som saknas är ju lite mer fästen för skärmar osv.
Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Allt-i-allohojen

Post by Alex » 27 May 2015 08:03

Image
Niner RLT9
Redo med slangbella och allt!

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by NKDMS » 27 May 2015 08:51

Måste bara fråga..
Vad är dealen med slangbella?
De dyker upp överallt på senaste tiden.
FISTASTHLM

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Allt-i-allohojen

Post by Indurain » 27 May 2015 08:55

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by klasolsson » 27 May 2015 08:55

Image

Har själv sneglat på en sån här. Andra däck så är den ju klar för lite touring.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Eskiboi » 27 May 2015 10:34

Döp om tråden till Touringhojen.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 27 May 2015 11:01

Treken såg ju grym ut.

@Eski: Men det är ju inte riktigt det jag letar efter... Ska gärna vara något lite rappare. Någonstans mellan en cross och en touring.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 27 May 2015 11:08

En helt vanlig stålracer med lite fetare däck bara. Klart. Du vill ju ändå inte cykla teknisk mtb antar jag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Gustav » 27 May 2015 11:10

Den här , fast med cantibromsar och 30 mm. Kör vinter/vår/höst-träning, motionslopp och schnelltouring med den. Stock och sten, nja, men väl sportgrus och stenkross.

Annars låter väl en Croix de Fer som hyggligt bra för dina krav?

Image
Image

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Allt-i-allohojen

Post by peteholmberg » 27 May 2015 12:23

klasolsson wrote:Trek 920

Har själv sneglat på en sån här. Andra däck så är den ju klar för lite touring.

Yes, den är nice. Har kikat lite på 720:n

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by klasolsson » 27 May 2015 12:29

peteholmberg wrote:
klasolsson wrote:Trek 920

Har själv sneglat på en sån här. Andra däck så är den ju klar för lite touring.

Yes, den är nice. Har kikat lite på 720:n
Ah, 720an är nog lite mer passande för denna tråd men 920 ser bara för najs ut. Blir en sån längre fram.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Eskiboi » 27 May 2015 13:01

klasolsson wrote: Ah, 720an är nog lite mer passande för denna tråd men 920 ser bara för najs ut. Blir en sån längre fram.
But it is so ugly, Klasse. :cry:
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Allt-i-allohojen

Post by peteholmberg » 27 May 2015 13:16

klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:
klasolsson wrote:Trek 920

Har själv sneglat på en sån här. Andra däck så är den ju klar för lite touring.

Yes, den är nice. Har kikat lite på 720:n
Ah, 720an är nog lite mer passande för denna tråd men 920 ser bara för najs ut. Blir en sån längre fram.
Yes, men tror jag moddar crocketten bara ^_^

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Allt-i-allohojen

Post by efredrikson » 27 May 2015 14:43

Miyata OneThousand, fixed, med Mafac cantis. Ett par vinterhjul, ett par sommarhjul. Går aldrig sönder, minimalt underhåll, superskön att köra, snabb och stabil. Väger (inte så)lite mer än en trackram. Finns fästen för det mesta: stänkisar, packväskor, packet-hållare, extra-ekrar, pump, lysen, om man nu vill ha sånt. En bra zombiecykel helt enkelt.
there can be only one

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 27 May 2015 15:20

klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:
klasolsson wrote:Trek 920

Har själv sneglat på en sån här. Andra däck så är den ju klar för lite touring.

Yes, den är nice. Har kikat lite på 720:n
Ah, 720an är nog lite mer passande för denna tråd men 920 ser bara för najs ut. Blir en sån längre fram.
Tycker den passar perfekt här. Tycker även deras CrossRip ser ut att kunna göra jobbet. Lite mindre bandvagn och lite mer sportgrus. Båda är ju alu. Men snygg alu.
Image


https://instagram.com/parts.and.labor/ <- Många fina hojar... och lite slangbellor.
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 27 May 2015 17:34

efredrikson wrote:Miyata OneThousand, fixed, med Mafac cantis. Ett par vinterhjul, ett par sommarhjul. Går aldrig sönder, minimalt underhåll, superskön att köra, snabb och stabil. Väger (inte så)lite mer än en trackram. Finns fästen för det mesta: stänkisar, packväskor, packet-hållare, extra-ekrar, pump, lysen, om man nu vill ha sånt. En bra zombiecykel helt enkelt.
Men den tar inte tillräckligt stora däck. Max 32 mm med skärmar. :( Köpte en för några år sedan och blev ganska besviken.

Men här är en cykel till salu här på forumet som motsvarar det TS ville: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=20062

Image

"... lika snabb som en räser på asfalten," check

"lika rapp som en trackram mellan bilarna i trafiken" nej, men kom igen...

"och rullar lika oberört fram över stock och sten som en mtb." check - du manglar ju inte stenrösen, men 40 mm däck gör stigar med sten, rötter och lera fullt åkbara.

"Sen ska den ju även kunna lastas för att kunna ge sig ut på riktiga långturer." check

"Inser att om man försöker bygga en cykel som funkar för allt är det lätt att man slutar med en cykel som är medelmåttig på allt." håller inte riktigt med, Sandströmmaren är bäst i klassen på att cykla långt eller kort med hyggligt mycket packning på asfalt, grus och stigar. Samtidigt skulle du nog inte tappa många minuter på en tiomilare jämfört med en ren racer, och det är inte medelmåttigt. En sådan där cykel är helt sjukt allround och ändå väldigt extrem. Finns inget annat som kommer i närheten vad gäller mångsidighet i mina ögon. För touring behöver den dock kompletteras med matchande handgjorda pakethållare i fransk stil. Och för dagligt bruk behöver den en pakethållare fram med en rejäl väska.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Allt-i-allohojen

Post by h.wallin » 27 May 2015 18:19

Image

En sån här kanske? Men lite lite plats för större däck då..

Post Reply