Broms vs breda fälgar

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Broms vs breda fälgar

Post by rallykalle » 25 Apr 2015 13:09

Ett nytt, och för mig tidigare okänt problem, har uppstått sedan jag bytt hjul på min landsvägscykel. De nya fälgarna är helt enkelt så breda att även om jag släpper spänningen i vajern helt så ligger klossarna mot.
Image

Men om jag släpper på själva byta hjul-spaken så funkar det.
Image

Frågan är då om det kan vara farligt eller bli problem att köra så? Däcken är ändå inte bredare än fälgarna så kommer gå att få av ändå.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Broms vs breda fälgar

Post by Naugas » 25 Apr 2015 16:45

Vet ju inte hur kraftig den där lilla armen där vajern sitter är, men bara den håller är det ingen fara. Skulle sätta mina slantar på att det bara är att köra.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Broms vs breda fälgar

Post by even » 25 Apr 2015 21:19

Det ser ju ut som du har hyffsat tjocka brickor mellan kloss och bromsarm? Prova smalare brickor (kanske sitter det ett par på utsidan du kan byta med?). Slippa ner klossarna (meah). Hitta en annan kloss/hållare med smalare profil (synd på fin match dock).

Hur breda är fälgarna?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Broms vs breda fälgar

Post by Naugas » 26 Apr 2015 09:06

Det här problemet borde ju dyka upp ofta nu när breda fälgar kommit så pass stort? Många bromsar som kommer bytas ut... Undrar också vad det är för fälgar, hur breda de är?

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Broms vs breda fälgar

Post by rallykalle » 26 Apr 2015 10:12

even wrote:Det ser ju ut som du har hyffsat tjocka brickor mellan kloss och bromsarm? Prova smalare brickor (kanske sitter det ett par på utsidan du kan byta med?). Slippa ner klossarna (meah). Hitta en annan kloss/hållare med smalare profil (synd på fin match dock).

Hur breda är fälgarna?
Är Zipp 303 och enligt deras sida är de strax över 26 mm vid bromsytan. Skall kolla om jag hittar några passande, smalare brickor att lägga mellan. Var annars med inne på slipa-varianten så kanske blir någon av de lösningarna istället för den lata lösningen jag var inne på. :D
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Post Reply