Vad för växlar till finbygge?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Vad för växlar till finbygge?

Post by malmborg » 21 Apr 2015 10:27

Jag håller på med ett bygge av en gammal Crescent racer som är nerstrippad och skall få ny färg, styre, sadel, stänkskärmar, frontrack, plus lite extra lull-lull.
Har haft en del frågor om denna jonne redan i forumet, men nu har den stora frågan kommit till växlar.

Tidigare satt det 2x10 växlar, med reglage nere på ramen.


* Från början var jag inne på att ha 10 växlar och snygga "bar-end" reglage. Men sen kom jag fram till att jag skulle helst slippa utanpåliggande växlar för att få cykeln så ren som möjligt och slippa underhåll eller växlar som krånglar.
Min erfarenhet av dessa växlar är ganska dåliga. Däremot kanske jag bara kört gamla slita stålracers där dem har varit väldigt dåligt injusterade eller bara slitna.
Det är jag för orutinerad för att svara på.

* Sen var jag helt inne på Srams Automatix med fotbroms, för att helt slippa vajerdragning dit bak och reglage.

* Sen tänkte jag att jag skulle köra SingelSpeed med Biltema hjul med fotbroms.

* Sen funderade jag på om jag inte skulle köra en dold kabeldragning i toppröret och sätta in en navväxelhub typ Nexus 7/8. Men detta föll på att reglagen är så sinnesjukt fula.

* Vilket ledde till en fundering på Nexus 3 med fotbroms eller liknande typ Sturmey Archor. 3 växlar räcker nog för denna hoj även om fler alltid är trevligare. Till Nexus 3 kan man, vad jag har läst, sätta på ett Sturmey Archor "thumb-shifter" reglage som inte är för fula.


Och där är vi nu. I valet och kvalet vilket som en bra lösning. Med rätt kvalitet och tillräckligt komfortabelt pris. Det blir mycket utlägg på alla andra komponenter så vore trevligt att komma undan så billigt som möjligt men utan att kompromissa allt för mkt på funktion och utseende.
Idag sitter det ett par fina kromade fälgar med 32-630 däck. Om jag ska köra på en 3 växel hublösning. Hur går jag tillväga? Skaffar jag ett komplett bakhjul eller köper hub och ekrar för sig och lämnar in eller försöker byta själv.
Utrymmet där bak för bakhjulet mäter jag till ca 126mm.
Det som är tråkigt när det kommer till komplett hjul, antingen Biltema eller andra, så antar jag att det är ett aluminiumhjul. Jag skulle gärna fortsätta ha kromat då framgaffel och bakdel samt styrstam och förmodligen styre kommer och vara kromat eller väldigt polerat.

Hade priset inte varit ett problem hade jag monterat en FlyKly bak och sluppit alla övriga problem. Tyvärr så ryms inte det inom budgeten.

Vad har ni för tips och ideer? Utseende kommer snäppet före funktion på denna cykel. Tyvärr :D

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by ravelax » 21 Apr 2015 12:02

Som någon tipsade om i din andra tråd, åk till Cykelexpo i Solna och be dem ekra upp ett hjul med 3-växlat nav och 630-fälg i stål. Att bygga själv blir billigare och är en bra grej att lära sig.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by Alex » 21 Apr 2015 12:34

Håller med föregående talare om du tvunget ska ha ett sådant nav..
Personligen tycker jag att utanpåliggande växlar nästan alltid är snyggare. De är också lättare att underhålla och justera.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by malmborg » 21 Apr 2015 13:29

Ska absolut ta mig till Cykelexpo och höra med dem.

Är lite fundersam bara som okunnig köpare hur jag ska veta om de utanpåliggande beg växlarna är i bra skick och allt som det ska. Trots kanske dåligt inställd vid köp.
Eller köper man nytt menar du?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 21 Apr 2015 13:36

Du kan köpa alla begagnade delar du behöver här. Kedja och frihjul kan du med fördel köpa nytt. För att veta om växeln funkar kollar du så den rör sig mjukt åt bägge hållen samt utan att vrida eller böja sig på vägen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by malmborg » 23 Apr 2015 11:29

abacaxi wrote:Du kan köpa alla begagnade delar du behöver här. Kedja och frihjul kan du med fördel köpa nytt. För att veta om växeln funkar kollar du så den rör sig mjukt åt bägge hållen samt utan att vrida eller böja sig på vägen.
Alltså på Cykelexpo?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 23 Apr 2015 12:08

Tänkte på forumet men ja där med
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by wressus » 01 May 2015 01:32

Alex wrote:Håller med föregående talare om du tvunget ska ha ett sådant nav..
Personligen tycker jag att utanpåliggande växlar nästan alltid är snyggare. De är också lättare att underhålla och justera.
Poängen med navväxlar är att du inte behöver underhålla dem. Utanpåliggande växlar måste justeras med jämna mellanrum. Min pappas 3 växlade mustang har han nog aldrig justerat/smörjt/bytt delar på under de 30-40 åren har har haft den, och den växlar fint fortfarande.

Gick själv över till en 9-delad shimano 105 cykel senaste året, och det kräver mycket mer underhåll som vardagscykel( hade en SS som vardagscykel tidigare). Kedjan måste rengöras med jämna mellanrum, justera växlarna då och då, byta kassett och klinga nån gång om året. Blir en del mer att göra när man cykla med cykeln i vått och torrt året runt.

Nackdelen med navväxlar är att de är en hel del tyngre och ger några procent mer effektförlust.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Vad för växlar till finbygge?

Post by malmborg » 01 May 2015 15:30


Post Reply